Σε παγίδες θανάτου μετατρέπονται συχνά οι παραλίες της χώρας. Το δυστύχημα με τον θανάσιμο τραυματισμό του 10χρονου από ταχύπλοο σκάφος, προχθές στη Μύκονο, ήταν το τέταρτο μέσα σε ένα μήνα.

Στις 7 Αυγούστου μικρό ταχύπλοο έκοψε το χέρι (μερικός ακρωτηριασμός στον πήχη) ιταλού τουρίστα που κολυμπούσε στους Παξούς, ο οποίος μεταφέρθηκε στο Νοσοκομείο Ιωαννίνων για να υποβληθεί σε επέμβαση συγκόλλησης του άκρου.

Ελαφρύτερος ήταν ο τραυματισμός 13χρονης στη Ρόδο που επέβαινε σε τζετ σκι και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, στις 2 Αυγούστου. Μερικές ημέρες νωρίτερα ένας ψαροντουφεκάς χτυπήθηκε ελαφρά από τζετ σκι στο Μαύρο Λιθάρι, στην Παλαιά Φώκαια.

Οπως αναφέρουν οι ειδικοί, όταν δεν τηρούνται ευλαβικά οι κανόνες ασφαλείας και οι λεπτομέρειες τόσο από τους λουόμενους όσο και από τους χειριστές των ταχύπλοων και δεν υπάρχει η απαιτούμενη εμπειρία των τελευταίων, τότε οδηγούμαστε σε ατυχήματα.

Κάθε καλοκαίρι τέτοια ατυχήματα είναι περίπου δέκα κατά μέσο όρο. Την περασμένη χρονιά, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, σημειώθηκαν τέσσερις τραυματισμοί από ταχύπλοα σκάφη, τρεις από τζετ σκι και ένας από άλλα θαλάσσια μέσα αναψυχής.

Οι κανόνες ασφαλείας

Μεγάλο βάρος στους κανόνες ασφαλείας πρέπει να δίνουν τόσο οι επαγγελματίες χειριστές ταχύπλοων σκαφών όσο και οι ιδιώτες αλλά και οι κολυμβητές λέει στα «ΝΕΑ» ο εκπαιδευτής χειριστών ταχύπλοων σκαφών Φώντας Σιδέρης.

«Ο χειριστής είναι υπεύθυνος για οτιδήποτε προκύψει στο σκάφος μέσα στη θάλασσα. Ενας πρώτος βασικός κανόνας που πρέπει οπωσδήποτε να τηρεί ένας χειριστής είναι όταν μπαίνει σε ένα λιμάνι να κινείται με τη χαμηλότερη ταχύτητα» λέει. Το ίδιο πρέπει να κάνει ο χειριστής και όταν προσεγγίζει μια ακτή. «Πρέπει να είναι υπερβολικά «διακριτικός». Η ταχύτητα του σκάφους πρέπει να είναι η μικρότερη δυνατή, στο ρελαντί. Δηλαδή ίσα που να κουνιέται το σκάφος έτσι ώστε ο χειριστής να μπορέσει να προλάβει να αντιδράσει, αν συμβεί κάτι».

Ο κ. Σιδέρης αναφέρει ότι ένα λάθος που κάνει μερίδα χειριστών είναι ότι αγνοούν τον κανόνα που λέει πως όταν κινούμαστε μπροστά (πρόσω) «κοιτάζουμε πάντα μπροστά και όχι κάπου αλλού». Στην περίπτωση που το ταχύπλοο πλέει κοντά στην ακτή, «ο χειριστής θα πρέπει να έχει πάντα τεταμένη την προσοχή του για να εντοπίσει αν είναι κοντά στην πορεία του κάποιος ψαροντουφεκάς ή κολυμβητής».

Εμπειροι και με άδεια

Ολοι οι προαναφερόμενοι κανόνες ισχύουν, τονίζουν οι εκπαιδευτές, και για όσους ασχολούνται με τα θαλάσσια σπορ στις παραλίες την καλοκαιρινή περίοδο (όπως σκι, τζετ σκι, μπανάνα). «Πρέπει να είναι απαραιτήτως έμπειροι και να έχουν και άδεια» λέει ο κ. Σιδέρης. Σε ό,τι αφορά τον χειρισμό ταχύπλοου για το θαλάσσιο σπορ της μπανάνας (θαλάσσιο έλκηθρο) –το σπορ στο οποίο συμμετείχε και ο άτυχος 10χρονος στην παραλία της Μυκόνου –μέσα στο σκάφος που έλκει τα φουσκωτά «θα πρέπει να βρίσκονται δύο άτομα. Εκτός από τον χειριστή, δηλαδή, θα πρέπει να υπάρχει ακόμη ένα άτομο για να επιβλέπει τι γίνεται». Σε περίπτωση που ένα άτομο πέσει από το φουσκωτό στη θάλασσα «ο χειριστής θα πρέπει να χαμηλώσει ταχύτητα και να προσεγγίσει το άτομο με τη χαμηλότερη δυνατή ταχύτητα» τονίζει ο κ. Σιδέρης.

Γι’ αυτό το σπορ οι κανόνες αναφέρουν επίσης ότι το ταχύπλοο πρέπει να έλκει μόνο ένα θαλάσσιο έλκηθρο. Οι δε επιβάτες στα φουσκωτά θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 16 ετών και να γνωρίζουν κολύμπι. Για τα μικρότερης ηλικίας άτομα θα πρέπει να υπάρχει συγκατάθεση των γονέων, με την οποία θα βεβαιώνεται ότι ο ανήλικος γνωρίζει κολύμβηση.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στην περίπτωση του θανάσιμου τραυματισμού του 10χρονου στη Μύκονο, στο ταχύπλοο δεν επέβαινε δεύτερο άτομο εκτός από τον χειριστή, όπως ορίζει ο κανονισμός. Επιπλέον, το εν λόγω σκάφος έσερνε δύο φουσκωτά και όχι ένα όπως προβλέπεται.