Μόνο τραμ, ποδήλατα και πεζοί θα περνούν από την Πανεπιστημίου. Αυτό προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος για την ανάπλαση του κεντρικού άξονα της Αθήνας. Τη χρηματοδότηση τού διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού που αναμένεται να ανακοινωθεί εντός των ημερών αναλαμβάνει το Ιδρυμα Αλέξανδρος Ωνάσης.

Το νέο Ρυθμιστικό επαναφέρει την πρόταση του Αντώνη Τρίτση για την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, η οποία θα φέρει αλλαγές σε όλη την περιοχή του Κέντρου. Σύμφωνα με το σχέδιο, στην Πανεπιστημίου θα διέρχεται μόνο η γραμμή του τραμ σε μια διπλή λωρίδα επτά μέτρων και θα κινούνται ποδήλατα και πεζοί, ενώ η κίνηση των λεωφορείων σχεδιάζεται να διοχετευτεί στην Ακαδημίας και στη Σταδίου.

Η επέκταση σε πρώτη φάση προβλέπεται να φθάνει από το Σύνταγμα στην πλατεία Αιγύπτου (Πεδίον Αρεως). Η δεύτερη φάση του σχεδίου προβλέπει την επέκταση του τραμ έως τα Ανω Πατήσια. Από τον σχεδιασμό αποκλείεται η χρήση ΙΧ αυτοκινήτων.

ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ. «Το Κέντρο της Αθήνας είναι σε πλήρη κρίση. Αυτό προκύπτει από την πολύ μεγάλη μείωση του πληθυσμού στον Δήμο της Αθήνας – 18% τα 10 τελευταία χρόνια – και από την απομάκρυνση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Το σκηνικό περιπλέκεται ακόμη περισσότερο και από την παρουσία χιλιάδων λαθρομεταναστών», λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας, καθηγητής Πολεοδομίας Γιάννης Πολύζος. «Η αναζωογόνηση του Κέντρου απαιτεί συνολική στρατηγική αναπλάσεων. Σε αυτήν την πολιτική εντάσσεται και η μετατροπή της Πανεπιστημίου σε άξονα κίνησης του τραμ, των ποδηλάτων και των πεζών».

Την ίδια ώρα, ωστόσο, υπάρχει προβληματισμός στο κατά πόσο η μέση κυκλοφορία στην Πανεπιστημίου – που κυμαίνεται από 80 έως 100 χιλιάδες αυτοκίνητα ημερησίως – θα μπορέσει να διοχετευτεί στους γύρω δρόμους. Ετσι, στο πλαίσιο των αναγκαίων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων προβλέπεται η αντιστροφή της κυκλοφορίας στις οδούς Ακαδημίας και Αγίου Κωνσταντίνου, η δημιουργία μικρών δακτυλίων για τη διαχείριση της κυκλοφορίας των ΙΧ οχημάτων και συγκοινωνιακών μέσων στον κεντρικό πυρήνα.

Με βάση τον υπάρχοντα σχεδιασμό, η παρέμβαση αυτή, σε συνδυασμό με την τροφοδοσία των καταστημάτων αλλά και την εξυπηρέτηση των ξενοδοχείων, θα συνδυάζεται με τη διεύρυνση της πεζή πορείας στη λεωφόρο Αμαλίας και την οδό Πατησίων, με ένα εκτενές δίκτυο πεζοδρομήσεων στη ζώνη Σταδίου – Ακαδημίας και του ενός τεταρτημόριου της Ομόνοιας από την Πατησίων έως την 3ης Σεπτεμβρίου.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΡΑΜ. Η γραμμή του τραμ προβλέπεται να επεκταθεί εξαρχής ώς τα Πατήσια. Με τον τρόπο αυτό θα αντικατασταθούν πολλές από τις γραμμές τρόλεϊ. Επίσης η επέκταση μέχρι τα Πατήσια θα συνοδευτεί από κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στην Πατησίων και στην Αχαρνών. Στην Πατησίων: μονοδρόμηση του τμήματος Αγίου Μελετίου – τέρμα Ανω Πατησίων, μονόδρομος δυο λωρίδων προς το Κέντρο και στις αποκλειστικές λωρίδες τραμ. Στην Αχαρνών: μονόδρομος δύο λωρίδων εξόδου από το κέντρο και δύο αποκλειστικές λωρίδες μέσων μαζικής μεταφοράς.

Σύμφωνα με πληροφορίες από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας, το κόστος για τη συνολική επέκταση του τραμ από το Σύνταγμα έως τα Ανω Πατήσια, συνολικού μήκους 5,7 χιλιομέτρων, προεκτιμάται στα 155 εκατ. ευρώ. Από το ποσό αυτό, περίπου 75 εκατ. αφορούν το κόστος των οχημάτων (μίνιμουμ 25 οχήματα χωρητικότητας 250 θέσεων).