Το μέλλον ανήκει στα «green boys»

Σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση εξασφαλίζουν πλέον οι ειδικότητες της πράσινης οικονομίας

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ζωή Λιάκα Θεοφύλακτος Σπατούλας   | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 28/05/2009 07:00 |
Ο Μιχάλης Γεωργόπουλος (αριστερά) και ο Χρυσόστομος Μπούρας στα 21 τους εργάζονται ήδη στον τομέα της καθαρής ενέργειας. Και οι δύο ομολογούν ότι πριν εγγραφούν στο ΤΕΙ Μηχανολογίας και Τεχνολογικών Εφαρμογών στην Καβάλα δεν περίμεναν τόσο γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση
 Το μέλλον ανήκει στα «green boys»
«Όταν πέρασα στο Τμήμα Μηχανολογίας της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών στο ΤΕΙ Καβάλας, πριν από τέσσερα χρόνια, η έννοια της πράσινης ενέργειας σε συνδυασμό με την προοπτική της απασχόλησης μού ήταν παντελώς άγνωστη. Τώρα είναι η δουλειά μου».

O ηλικίας 21 ετών Χρυσόστομος Μπούρας από την Καβάλα πριν καν ολοκληρώσει τις σπουδές του ασχολείται ήδη με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, ενώ ο συνομήλικος συνέταιρός του Μιχάλης Γεωργόπουλος, απόφοιτος του ίδιου τμήματος, ασχολείται με τη γεωθερμία και την εγκατάσταση γεωθερμικών συστημάτων παραγωγής ενέργειας σε σπίτια και επαγγελματικές μονάδες. Και οι δύο όταν περνούσαν το κατώφλι της Σχολής τους δεν γνώριζαν τις δυνατότητες αποκατάστασης στον τομέα της πράσινης ανάπτυξης.

«Αν και τα τελευταία χρόνια αρκετοί νέοι έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται για σπουδές σε θέματα περιβάλλοντος και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ακόμη φαίνεται ότι δεν υπάρχει η κατάλληλη πληροφόρηση για τη σύνδεση αυτών των σπουδών με την αγορά εργασίας», λέει ο Χρήστος Κάτσικας, εκπαιδευτικός- ερευνητής σε θέματα εκπαίδευσης και προσθέτει: «Παράλληλα, η ενημέρωση των υποψηφίων για τις σπουδές περιβάλλοντος, για τα υπάρχοντα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα, είναι και αυτή ελλιπής, με αποτέλεσμα τα τμήματα αυτά να επιλέγονται ακόμη από μικρό αριθμό υποψηφίων».

Οι προοπτικές
Ωστόσο, οι Σχολές με αντικείμενο σπουδών το περιβάλλον αυξάνονται. Όπως λέει ο κ. Κάτσικας, «αρκετά είναι τα Τμήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που παρέχουν προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές σε θέματα περιβάλλοντος και πράσινης ενέργειας (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά, οργανικά απόβλητα) και στοχεύουν αφενός στη μελέτη περιβαλλοντικών προβλημάτων με έμφαση σε ζητήματα που σχετίζονται με ενεργειακές εφαρμογές και αφετέρου σε θέματα που αφορούν την ορθολογικότερη χρήση ενέργειας με την παράλληλη μελέτη εναλλακτικών, μορφών ενέργειας».

Πάντως, η περίπτωση του κ. Μπούρα επιβεβαιώνει τη διαπίστωση του κ. Κάτσικα ότι, παρά το άλμα στις πράσινες σπουδές, η ενημέρωση των υποψηφίων για τα υπάρχοντα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα είναι ελλιπής. «Εκτός από τη Σχολή μου, χρειάστηκε η βοήθεια του πατέρα μου που είναι μηχανολόγος και μου έδειξε τον δρόμο για να ασχοληθώ με τον συγκεκριμένο τομέα. Το επόμενο βήμα ήταν να επισκεφθώ μια έκθεση για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Κομοτηνή, πριν από δύο χρόνια», λέει ο κ. Μπούρας. «Με έκαναν να σκεφθώ το απλό: περισσότερες από 300 ημέρες τον χρόνο οι ακτίνες του ήλιου ζεσταίνουν τη χώρα. Αυτές οι δεσμίδες φωτός, αν γίνουν ηλεκτρική ενέργεια, τότε μπορούν να δώσουν 4.500 κιλοβατώρες ανά τετραγωνικό μέτρο. Στη Σχολή μάθαμε τη φράση “Άνθρωπος και πλανήτης, κέρδος και για τους δύο” και αυτό έγινε οδηγός μου», καταλήγει.

Στροφή στις πράσινες σπουδές διαπιστώνει και ο Μιχάλης Γεωργόπουλος και εξηγεί πως εκτός από τις επαγγελματικές προοπτικές, σημαντικό ρόλο παίζει το γεγονός ότι συμβαδίζουν με την προστασία του περιβάλλοντος.

Για καλό σκοπό
«Η πράσινη ενέργεια βοηθάει και στην αποκέντρωση», λέει χαμογελώντας ο Μιχάλης Γεωργόπουλος, εξηγώντας πως τα περισσότερα πάρκα γίνονται εκτός των μεγάλων πόλεων. «Πριν από τέσσερα χρόνια δεν ήξερα ότι θα μπορούσα να ασχοληθώ με τον κλάδο, αλλά “τσίμπησα” όταν άκουσα τι σημαίνει πράσινη ενέργεια και βρήκα πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι θα μπορώ να έχω μια καλή δουλειά με ποιότητα ζωής, περισσότερη οικονομία και καθαρότερο περιβάλλον».

Στη χώρα μας τα βήματα που γίνονται στον συγκεκριμένο κλάδο είναι αργά αλλά σταθερά λέει η Ελένη Αποστολίδου, καθηγήτρια στο ΤΕΙ Καβάλας με ειδίκευση στα φωτοβολταϊκά συστήματα. «Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι πολλά Τμήματα έχουν εντάξει τον ενεργειακό τομέα στην εκπαίδευσή τους. Μόνο από το δικό μας Τμήμα αποφοιτούν κάθε χρόνο 50 φοιτητές, οι οποίοι απασχολούνται σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην πράσινη ενέργεια».

ΕΛΛΕΙΜΜΑ
Άγνωστες παραμένουν οι σπουδές περιβάλλοντος, παρά τη ζήτησή τους στην αγορά εργασίας
100.000
νέες θέσεις πλήρους απασχόλησης εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν έως το 2020 σε τομείς που συνδέονται με την πράσινη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Greenpeace

«Η αγορά διψάει για περιβαλλοντικές ειδικότητες»

7.650
θέσεις εργασίας εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν στην αιολική ενέργεια τα επόμενα 10 χρόνια
Η ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ είναι το κλειδί για την καταπολέμηση της ανεργίας, υποστηρίζει ο πρόεδρος της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης κ. Φίλιππος Κιρκίτσος. «Η ανάπτυξη σε τομείς γύρω από το περιβάλλον έχει αρχίσει να παίρνεις τις διαστάσεις που πρέπει. Οι έρευνες και οι μελέτες που έχουν γίνει γύρω από αυτό το θέμα δείχνουν ότι υπάρχουν πολύ μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές ειδικότερα για τη χώρα μας». Μάλιστα, όπως επισημαίνει ο κ. Κιρκίτσος, «η πράσινη ανάπτυξη δεν αφορά μόνο τομείς που έχουν να κάνουν με την προστασία του περιβάλλοντος. Ασχολείται με τον τομέα της γεωργίας, των μεταφορών, της διαχείρισης απορριμμάτων, στους οποίους μπορούν να γίνουν δημόσιες ή ιδιωτικές επενδύσεις». Το φάσμα των οικονομικών δραστηριοτήτων, εξηγεί ο κ. Κιρκίτσος, μέσα στο οποίο μπορούν να αναπτυχθούν φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες και πρωτοβουλίες, είναι τεράστιες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δυνατότητα δημιουργίας πολλών θέσεων εργασίας, γεγονός που εξηγεί αλλά και ενισχύει τη στροφή προς την επιλογή σπουδών προς την κατεύθυνση της πράσινης ανάπτυξης. «Ολοένα περισσότεροι ειδικοί συντάσσονται με την άποψη ότι η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής μπορεί να συνυπάρξει με την ανάπτυξη, δίνοντας το καλύτερο αντίδοτο στην οικονομική κρίση», τονίζει ο Αχιλλέας Πληθάρας, υπεύθυνος των εκστρατειών της WWF.

Στοχευμένες επενδύσεις
Σύμφωνα με τον κ. Πληθάρα, «θα πρέπει να δοθούν μαζικές δημόσιες επενδύσεις στα πράσινα έργα. Για παράδειγμα, είναι ανάγκη να μπουν όλοι οι εμπορικοί κλάδοι σε διαδικασία περιορισμού του CΟ2 και σε μια λογική εξοικονόμησης ενέργειας. Ταυτόχρονα, όμως, οι επιχειρήσεις μπαίνουν σε μια κινητικότητα, τονώνεται η παγκόσμια οικονομία με δράσεις και ενέργειες που έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας». Σε πολλές περιπτώσεις δε, σύμφωνα με τον κ. Πληθάρα, τα νούμερα είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά αφού στους τομείς της πράσινης ενέργειας η αγορά εργασίας αυξάνεται σε σχέση με τη συμβατική ενέργεια. «Π.χ. μια μονάδα παραγωγής ηλεκτρισμού από πυρηνική ενέργεια δημιουργεί περίπου 75 θέσεις εργασίας ανά τεραβατώρα(ΤWh), η αντίστοιχη παραγωγή από φωτοβολταϊκά θα είναι 50.000 θέσεις εργασίας». Οι θέσεις εργασίας στον τομέα της πράσινης ανάπτυξης, που οι ειδικοί συμφωνούν ότι είναι μονόδρομος όχι μόνο ως προς την προστασία της περιβάλλοντος αλλά και ως προς την αντιμετώπιση της ανεργίας, καλύπτονται πια από εξειδικευμένους επιστήμονες αφού όπως τονίζει ο Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού κ. Σπύρος Μιχαλούλης «τα περισσότερα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ έχουν βάλει ήδη δίπλα στον τίτλο τους την λέξη “περιβάλλον”».

Όπως τονίζει ο κ. Πληθάρας, όσοι επιλέγουν να σπουδάσουν και να εργαστούν σε τομείς που σχετίζονται με την πράσινη ενέργεια έχουν σε πολύ μεγάλο ποσοστό εξασφαλίσει θέσεις εργασίας. «Πολλοί τομείς του Δημοσίου τομέα έχουν ανοίξει ειδικότητες οι οποίες συνδέονται με το περιβάλλον. Οι περισσότεροι νέοι έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται ότι η εργασία τους αν προκύψει μέσα από πράσινες σπουδές δεν έχουν μόνο μια ακτιβιστική δράση, αλλά και διασφαλισμένη επαγγελματική σταδιοδρομία».

stencil
30/05/2009 03:23
πριν πιασουν δουλεια ολοι οι εκαστοτε μηχανικοι (απο το σχεδιασμο μιασ ανεμογεννητριασ εωσ το στησιμο ενοσ αιολικου παρκου και απο τη βελτιωση των υλικων των φωτοβολταικων εωσ την ερευνα για wave energy) πρωτοπορουν στα εργαστηρια οι φυσικοι και υστερα υλοποιουν σε μαζικο επιπεδο και διασπειρουν αυτην την τεχνολογια στην κοινωνια οι μηχανικοι.τι καλυτερο αλλωστε απο ενας μηχανικος με βασικο πτυχιο φυσικης!τα τμηματα φυσικης εχουν καθε δικαιωμα να βρισκονται στον πιο πανω καταλογο και καθε ενδιαφερομενος μπορει να πληροφορηθει για αυτα.βεβαιως ειναι δυσκολα τμηματα.Ολα αυτα για οσα παιδια εδωσαν πανελληνιες.καλη επιτυχια.
Υ.Γ μην ακολουθησετε περιβαλλοντικη κατευθυνση επειδη γινεται απλα τοσοσ ντοροσ και σιγουρη δουλεια και μοδα και επειδη το λεει ο μπαμπασ και ο θειοσ και ο γειτονασ που ειναι ''''μεσα στα πραγματα''''.φυλαξτε προβατα καλυτερα,που ειναι και οικολογικοτατα.
"TARZAN BOY" !! (AGGLIKO TRAGOUDI !!)
30/05/2009 03:08
Το μέλλον ανήκει στα green boys POLLY SOSTA !!!
KAI EPAYXANO !! AYTA TA green boys, EINAI TA "PALIA"
"TARZAN BOYS" (GNOSTOTATOU AGGLIKOU TRAGOUDIOU !!!). EINAI H PARA FYSH THS KAPITALISTIKHS OIKONOMIAS !!!
Λεωνίδας
29/05/2009 17:53
ΓΚΟΛΝΤΕΝ ΜΠΟΙ ''ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ''
GOLDEN BOY
29/05/2009 09:26
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΑ GOLDEN BOYS!!!
Nikos G
29/05/2009 04:31
@Παναγιωτα Λιγο δυσκολο να βρεις προπτυχιακο τιτλο wind energy γιατι ο τομεας της μηχανικης εχει ευρυ φασμα και δεν γινεται να τον μειωσουμε μονο σε wind γιατι οι γνωσεις και ικανοτητες σου θα ηταν πολυ περιορισμενες μετα το πτυχιο σου. Το καλυτερο που εχεις να κανεις ειναι να ακολουθησεις ενα προπτυχιακο σε energy,electrical,mechanical,renewables engineering και μετα αποκτας περαιτερω γνωση σε wind με ενα Master. Υπαρχουν αρκετα στην Ευρωπη, αν και θα σε συμβουλευα να κοιταξεις για μαστερ στην Δανια γιατι ειναι απαιχτοι σε αιολικη ενεργεια και θα κανεις και πολυ καλη πρακτικη. Το TU Denmark εχει και αγγλοφωνο Msc in Wind Energy κτλ κτλ.
Stayros
28/05/2009 20:08
Το ΤΕΙ Ενεργειακής Τεχνολογίας το έχετε ακούσει ή μπα; Είναι και στην Αθήνα...
michalis
28/05/2009 18:29
Θέλω να απαντήσω στον "Νταού Πεντέλης" που προφανώς θίχτηκε επειδή δεν συμπεριέλαβαν τα τμήματα Φυσικής. Φίλε μου το θέμα αυτό αφορά ειδικότητες μηχανικών. Η έρευνα και ανάπτυξη αφορά κυρίως διπλωματούχους και η εφαρμογή και επίβλεψη κυρίως τεχνολόγους. Τα τμήματα φυσικής έχουν συγκεκριμένο αντικείμενο και συγκεκριμένους τομείς. Η κατεύθυνση σας είναι κυρίως ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική. Νομίζω πως έχετε τώρα πρόβλημα με αυτό υπάρχουν και κατατακτήριες.
Θανάσης Ξυλάς
28/05/2009 18:17
Πολύ σωστά επισημαίνετε την πλευρά αυτή των σπουδων και της αγοράς εργασίας που γενικά είναι άγνωστη στους νέους μας που ζητάνε εναγωνίως διεξόδους.
Παναγιώτα
28/05/2009 17:41
Γνωρίζετε μήπως αν υπάρχουν προπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό για αιολικ΄λη ενέργεια;

Ευχαριστώ και συγχαρητήρια για την ενημέρωσαη.
Π.
Μ.Η.
28/05/2009 17:40
Δυστυχώς δεν υάρχει ενημέρωση από το Υπουργείο για όλα αυτά. Και τώρα που θα γίνουν τα μηχανογραφικά τα παιδιά μας δεν πρέπει να τα ξέρουν;
Νίκος
28/05/2009 17:38
Συγχαρητήρια επιτέλους αναδεικνύεται και σπουδές έξω από τις γνωστές και τετριμένες.
Νταού Πεντέλης
28/05/2009 16:13
Η σχολή Περιβάλλοντος του Παν. Αιγαίου περιλαμβάνει τα τμήματα Περιβάλλοντος και Επιστημών της Θάλασσας που έχουν τα εργασιακά ίδια δικαιώματα στις περιβαλλοντικές επιστήμες. Αφού δε γνωρίζετε και δε θέλετε να κάνετε έρευνα πριν γράψετε, μήπως να αλλάξετε επάγγελμα;
n/a
28/05/2009 14:09
Τα τμήματα Φυσικής εννοείται ότι δεν έχουν ιδέα από περιβάλλον, φωτοβολταικά, ενέργεια, απόβλητα, ατμόσφαιρα κτλ κτλ.... Άντε, άλλη μια ευκαιρία στο ΤΕΕ να προλάβει να καπαρώσει και αυτό τον τομέα...
Φωτης
28/05/2009 11:47
Πως ειναι δυνατον να μην εχετε στη λιστα τα τμηματα Ηλεκτρολογων Μηχανικων???
Αλεξάνδρα
28/05/2009 10:16
Ενεργειακοί Μηχανικοί αποφοιτούν (κυρίως ) από τα τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών
Ανώνυμος
28/05/2009 09:30
Παραλείψατε το ΤΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ που έχει προπτυχιακά μαθήματα αλλά και μεταπτυχιακό!!! τρελή έρευνα

όλες οι τελευταίες ειδήσεις