ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Σε μια όμορφη γωνιά της Ηλείας.

ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ: Όταν διδάσκει.

ΘΥΜΩΝΕΙ: Όταν «αντιστρέφεται» η πραγματικότητα.

ΗΡΕΜΕΙ: Όταν διαβάζει.

ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ: Από τον αρχαιοελληνικό στοχασμό.

ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ: Για ένα καλύτερο δημόσιο σχολείο.

ΑΔΙΑΦΟΡΕΙ: Για τα κατασκευασμένα «γεγονότα».

ΘΑ ΚΑΛΟΥΣΕ ΣΕ ΔΕΙΠΝΟ: Την κ. Φωκά, την αγωνίστρια δασκάλα των κατεχόμενων.

«Δεν απέτυχαν οι καθηγητές αλλά ο διαγωνισμός», επιμένει ο πρόεδρος της

ΟΛΜΕ, κ. Νίκος Τσούλιας, μιλώντας στα «ΝΕΑ» για τα απογοητευτικά αποτελέσματα

που έλαβαν οι εκπαιδευτικοί στις πρόσφατες εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Ο κ. Τσούλιας

θεωρεί ότι το αποτέλεσμα ήταν αναμενόμενο «για όσους γνώριζαν τους στόχους του

ΥΠΕΠΘ» και χαρακτηρίζει ανεύθυνη την τοποθέτηση ότι για την αποτυχία ευθύνεται

το επίπεδο των Πανεπιστημιακών σπουδών.

ΕΡ.: Διαγωνισμός – «Βατερλώ». Ο… Ναπολέων;

ΑΠ.: Όταν μένουμε στη φαινομενολογία, αδιάφορες οι σημειολογικές αναφορές

ΕΡ.: Υπάρχει Ουέλιγκτον;

ΑΠ.: Όσο και ο Ναπολέων της φαινομενολογίας…

ΕΡ.: Λέτε πως δεν απέτυχαν οι καθηγητές. Δεν ήταν καθηγητές οι εξεταζόμενοι;

ΑΠ.: Ήταν. Ο διαγωνισμός όμως δεν είχε σχέση με επιστημονική και παιδαγωγική αξιολόγηση.

ΕΡ.: Ίσως ξαναγίνει διαγωνισμός, επειδή απέτυχαν. Αν όμως λέτε ότι απέτυχε ο

διαγωνισμός, μήπως πρέπει να ξαναγίνουν… καθηγητές;

ΑΠ.: Αλίμονο αν οι εκπαιδευτικοί γίνονταν με διαγωνισμό. Θα είχε λυθεί ένα

σημαντικό ζήτημα παιδαγωγικής!

ΕΡ.: Έκπληξη ή αναμενόμενο αποτέλεσμα;

ΑΠ.: Αναμενόμενο για όσους γνώριζαν του στόχους του ΥΠΕΠΘ.

ΕΡ.: Δεν αλλοιώθηκε η εικόνα του εκπαιδευτικού;

ΑΠ.: Η κοινωνία έχει διαμορφώσει θετική γνώμη δεκαετίες τώρα και δεν

«ανακαλύπτει την Αμερική» μ’ αυτό τον διαγωνισμό.

ΕΡ.: Κύριο αίτιο αποτυχίας; Κλίμα ή ασαφή θέματα;

ΑΠ.: Σε τέτοιο διαγωνισμό δεν έχει σημασία η επιμέρους προσέγγιση.

ΕΡ.: Σχεδόν όλοι πήγαν καλύτερα στη διδακτική μεθοδολογία παρά στα μαθήματα.

Ξέρουν πώς να διδάξουν, αλλά… δεν ξέρουν τι;

ΑΠ.: Οι αντιφάσεις αποκαλύπτουν τη σαθρή δομή του διαγωνισμού.

ΕΡ.: Οι ίδιοι που απέτυχαν ήταν οι άριστοι που μπήκαν στα ΑΕΙ. Γιατί τέτοια αναντιστοιχία;

ΑΠ.: Οι εισαγωγικές των ΑΕΙ καταργήθηκαν, γιατί με τέσσερα 3ωρα δεν μπορεί να

κριθεί ο καλύτερος μαθητής. Ο καλός εκπαιδευτικός σε δύο 4ωρα;

ΕΡ.: Κάποιοι είπαν «φταίνε τα Πανεπιστήμια που βγάζουν αγράμματους». Σχόλιο;

ΑΠ.: Ανεύθυνες προσεγγίσεις. Πώς στηρίζεται η κοινωνία τόσα χρόνια στους

επιστήμονές της;

ΕΡ.: Αισθάνεστε διάθεση αυτοκριτικής ως κλάδος;

ΑΠ.: Ναι, που δεν αναδείξαμε πιο έντονα το αίτημα για ουσιαστικές

εκπαιδευτικές σχολές.

ΕΡ.: Τα τρία μεγάλα «επειδή» της αποτυχίας;

ΑΠ.: Ένα: ο διαγωνισμός δεν είχε σχέση με τα εκπαιδευτικά δρώμενα.

ΕΡ.: Μα, είναι δυνατόν μόλις το 5% των φυσικών να γράφει πάνω από τη βάση

στη… Φυσική;

ΑΠ.: Αδιάφορα τα ποσοστά, όταν δεν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα.

ΕΡ.: Αν δεν γινόταν διαγωνισμός, οι αποτυχόντες δεν θα έμπαιναν αδιακρίτως

στην εκπαίδευση;

ΑΠ.: «Αποτυχόντες» οι επιτυχόντες μιας διαρκούς πανεπιστημιακής αξιολόγησης;

ΕΡ.: Μήπως είναι λίγο συντεχνιακή η δράση της ΟΛΜΕ;

ΑΠ.: Ακόμα κι αν θέλαμε δεν θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε έτσι, γιατί το

«σχήμα» δάσκαλος είναι ταυτισμένο με αυτό του σχολείου.

ΕΡ.: Αν όχι με εξετάσεις, πώς να διακριθούν οι ικανοί;

ΑΠ.: Με συνολική αξιολόγηση ­ και εξετάσεις ­ στις εκπαιδευτικές σχολές.

ΕΡ.: Πέμπτο έτος για παιδαγωγικές σπουδές στα ΑΕΙ;

ΑΠ.: Αίτημα της ΟΛΜΕ για μια δεκαετία, και όμως οι πολιτικά υπεύθυνοι

επιδίδονται σε εντυπωσιασμούς…

ΕΡ.: Διαρκής επιμόρφωση εκπαιδευτικών;

ΑΠ.: Ισχυρή απαίτησή μας. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι διαρκώς ενημερωμένος

για τα σύγχρονα ρεύματα επιστήμης και αγωγής.

ΕΡ.: Θα δεχθείτε στα σχολεία τούς επιτυχόντες, όπως κάθε νέο συνάδελφο;

ΑΠ.: Αμφισβητώντας τον διαγωνισμό, αμφισβητούμε και τις όποιες

κατηγοριοποιήσεις του.

ΕΡ.: Τι θα λέγατε στον κ. Αρσένη;

ΑΠ.: Υπάρχουν χιλιάδες άξιοι συνάδελφοι με εμπειρία και πάθος που πρέπει να προσληφθούν.

ΕΡ.: Εφέτος ξεκινάει κανονικά η εφαρμογή της μεταρρύθμισης. Πρόβλεψη;

ΑΠ.: Οψόμεθα ες Φιλίππους…

ΕΡ.: Μεγαλύτερο πρόβλημα της νέας χρονιάς;

ΑΠ.: Τα μόνιμα λειτουργικά προβλήματα και το βαρύ κλίμα.

ΕΡ.: Ενδεχόμενο νέων απεργιακών κινητοποιήσεων;

ΑΠ.: Οι απεργίες γεννιούνται από οξυμένα προβλήματα. Στόχος μας είναι η λύση

των προβλημάτων.

ΕΡ.: Τι λέτε σε έναν μαθητή που ρωτάει γιατί οι καθηγητές είχαν μεγαλύτερη

αποτυχία από τους μαθητές;

ΑΠ.: Οι μαθητές γνωρίζουν καλά ότι η αξιολόγηση δεν ταυτίζεται με τις όποιες εξετάσεις.

ΕΡ.: «Δάσκαλε που δίδασκες». Σε ποιον ταιριάζει;

ΑΠ.: Σε όσους δεν έχουν επίγνωση ότι έχουν έλλειμμα Παιδείας.

ΕΡ.: Αν η Παιδεία νοσεί, της γιατρειάς το ρίσκο;

ΑΠ.: Η στάση ευθύνης στα θεμελιακά εκπαιδευτικά αιτήματα.

ΕΡ.: Τελικά, έχουμε χαμηλής ποιότητας εκπαίδευση;

ΑΠ.: Όχι. Είναι αρκετά καλή και παρά τα γνωστά προβλήματα, δεν υπολείπεται των

αντιστοίχων στην Ε.Ε.