Κλέβουν στην αντλία ολοένα και περισσότερα πρατήρια, καταγγέλλει ο Σύνδεσμος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, ενώ πληθαίνουν και οι καταγγελίες των καταναλωτών στο υπουργείο Οικονομίας για το ίδιο θέμα.


«Το φαινόμενο της χρήσης ληστρικών μηχανισμών στις αντλίες των πρατηρίων αυξάνεται σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά» αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο σύνδεσμος των εταιρειών, ενώ τέτοιες καταγγελίες καταναλωτών έχει δεχθεί και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Οικονομίας.

«Δεχόμαστε καταγγελίες καταναλωτών για ελλειμματικές παραδόσεις βενζίνης στα οχήματά τους» λέει στα «ΝΕΑ» ο γ.γ. Εμπορίου Στέφανος Κομνηνός, τονίζοντας ότι σύμφωνα με αυτές «το φαινόμενο φαίνεται να οξύνεται τις Παρασκευές και τα Σαββατοκύριακά, όταν δηλαδή αυξάνεται η κίνηση στους δρόμους».

Μια από τις αιτίες της έξαρσης είναι ότι λόγω της ανόδου της τιμής της βενζίνης έχει αυξηθεί σημαντικά και το όφελος για όποιον εξαπατά. Δεδομένου ότι πριν από τρεις μήνες η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν 1 ευρώ ενώ σήμερα έχει φτάσει στο 1,44 ευρώ/ λίτρο, το κέρδος για τον επιτήδειο έχει αυξηθεί κατά 44%. Αν, για παράδειγμα, ένα πρατήριο πουλάει ετησίως 3 εκατ. λίτρα βενζίνης, το 5% της κλοπής ισοδυναμεί με 150.000 λίτρα τον χρόνο. Με μέση τιμή βενζίνης το 1,30 ευρώ, βάζει στην τσέπη γύρω στα 210.000 ευρώ, «μαύρα».

«Τα οχήματα που χρησιμοποιούν πλέον οι ελεγκτές δεν φέρουν το σήμα του υπουργείου και έχουν συμβατικές πινακίδες, ώστε ο πρατηριούχος να μην προλάβει να απενεργοποιήσει με τηλεχειριστήριο τον μηχανισμό παρέμβασης στην αντλία» λέει ο κ. Κομνηνός. Επίσης ο έλεγχος δεν περιορίζεται στην ογκομέτρηση της δεξαμενής, αλλά το συνεργείο προχωρά και σε άνοιγμα της αντλίας, όπως έγινε προ ημερών σε πρατήριο με το σήμα μιας από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες της ελληνικής αγοράς. Επειτα από αιφνιδιαστικό έλεγχο διαπιστώθηκε η χρήση και λειτουργία παράνομου ηλεκτρονικού μηχανισμού παρέμβασης στις αντλίες και «ελλειμματική παράδοση από δύο αντλίες (αμόλυβδης βενζίνης) του πρατηρίου, η οποία έφτανε στο εξαιρετικά υψηλό ποσοστό του 5%», σύμφωνα με την ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.

Γιατί δεν αφαιρούν το σήμα;

«Κατακριτέες ασφαλώς είναι τέτοιες συμπεριφορές συναδέλφων μας, αλλά εδώ προκύπτει και ένα άλλο ερώτημα, που αφορά τις εταιρείες. Τι κάνουν; Καταγγέλουν τη σύμβαση με τον πρατηριούχο, του αφαιρούν το σήμα όταν συλλαμβάνεται;» είναι το ερώτημα που θέτει ο προέδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας Μιχάλης Κιούσης. Υπενθυμίζεται ότι εκτός από την παραπάνω περίπτωση, υπάρχει και εκείνη πρατηριούχου άλλης μεγάλης εταιρείας επί της Λ. Μεσογείων που δεν απέχει ούτε 500 μέτρα από το υπουργείο Περιβάλλοντος, ο οποίος όχι μόνο συνελήφθη προ μηνός στα πράσα να πουλάει νοθευμένα καύσιμα, αλλά και έδειρε τον υπάλληλο του υπουργείου που πήγε να τον ελέγξει.

Πώς γίνεται η «κλοπή»

Η «κλοπή» του καταναλωτή γίνεται ως εξής: ένας παράνομος ηλεκτρονικός μηχανισμός- κόστους γύρω στα 5.000 ευρώ- προσαρμόζεται στην αντλία και αλλοιώνει την ένδειξη της ποσότητας του καυσίμου που παραδίδεται, βάσει της οποίας τιμολογείται τελικά ο οδηγός. Αν για παράδειγμα ο μηχανισμός αυτός έχει ρυθμιστεί να κλέβει το 5% της παραδοτέας ποσότητας, τότε ο οδηγός που θα παραγγείλει 20 λίτρα βενζίνης, θα πάρει τελικά 19 λίτρα. Αν είναι ρυθμισμένος στο 10%, τότε η κλοπή θα αφορά 2 λίτρα, κ.ο.κ.

Ενδιαφέρον έχει και η εκτίμηση του προέδρου του κλάδου των βενζινοπωλών Μ. Κιούση, ότι το φαινόμενο των ελλειμματικών παραδόσεων παρατηρείται κυρίως σε πρατήρια που πωλούν καύσιμα σε αδικαιολόγητα χαμηλές τιμές σε σχέση με τον μέσο όρο της αγοράς (π.χ. με αποκλίσεις της τάξης του 20%).

«Για να εξαλείψει το φαινόμενο των ελλειμματικών παραδόσεων η Πολιτεία αρκεί να επισπεύσει την τοποθέτηση των ολοκληρωμένων συστημάτων εισροών- εκροών όγκου καυσίμων» λέει ο κ. Κιούσης. Τεχνικά είναι εξαιρετικά δύσκολη η αλλοίωση των ενδείξεων των συστημάτων αυτών, γι΄ αυτόν ακριβώς τον λόγο εκείνοι που αντιδρούν στην εφαρμογή τους είναι όσοι κλέβουν, αλλά και κάποιες εταιρείες που βασίζουν την ύπαρξή τους στις ελλειμματικές παραδόσεις καυσίμων στους πρατηριούχους. «Αν και το υπουργείο Οικονομίας έχει δεσμευθεί ότι θα προωθήσει το μέτρο που έχει ψηφιστεί με τον νόμο 3784/2009, με τη μέχρι τώρα πολιτική του δείχνει να ενδιαφέρεται μόνο για την τοποθέτηση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια» προσθέτει ο πρόεδρος των βενζινοπωλών.

ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ

φαίνεται να οξύνεται τις Παρασκευές και τα Σαββατοκύριακα, δηλαδή όταν αυξάνεται η κίνηση στους δρόμους