Ετοιμο να υποδεχθεί το κοινό του από σήμερα δηλώνει το 72ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, με ένα πλούσιο πρόγραμμα και παρά τον δυνατό ανταγωνισμό από δύο δυνατές διοργανώσεις στην άλλη μεριά του Ατλαντικού (Τελουράιντ και Τορόντο) που χρονικά «πέφτουν πάνω» στις προβολές του. Κι αυτό επειδή η αποχώρηση των αμερικανών δημοσιογράφων μετά τις πρώτες πέντε ημέρες προβολών ήταν συχνό φαινόμενο τα τελευταία χρόνια.

Φέτος, έχουν προγραμματιστεί 55 νέες ταινίες μεγάλου μήκους, 16 φιλμ μικρού μήκους και 20 κλασικά αριστουργήματα (ανάμεσά τους ο «Οθέλλος» του Ορσον Ουέλς, ο «Αλέξανδρος Νιέφσκι» του Αϊζενστάιν και το «Αμαρκορντ» του Φελίνι).

Ως ταινία έναρξης της διοργάνωσης έχει επιλεγεί το «Everest», σε σκηνοθεσία του Μπαλτάζαρ Κορμάκουρ που κάνει, επιτέλους, μια –κατά τα φαινόμενα –μεγάλη χολιγουντιανή παραγωγή, με πρωταγωνιστές τούς: Κίρα Νάιτλι, Τζέικ Γκίλενχαλ, Ρόμπιν Ράιτ και Τζος Μπρόλιν. Στο επίκεντρό του, μια ορειβατική ομάδα στο Εβερεστ, η οποία βρίσκεται παγιδευμένη σε μια φονική χιονοθύελλα. Είναι αυτό το σήμα – κατατεθέν της Βενετίας, ένα φιλμ δράσης που όμως διαθέτει και ένα μεγάλο σινεφιλικό ενδιαφέρον.

Στις «ιστορικές» πρωτιές του Φεστιβάλ ανήκει φέτος η προβολή μιας παραγωγής του Netflix, της γνωστής δηλαδή υπηρεσίας streaming. Πρόκειται για το «Beasts of no nation» του Κάρι Φουκουνάγκα (o σκηνοθέτης στον πρώτο κύκλο της σειράς «True detective»), με πρωταγωνιστή τον συνεχώς ανερχόμενο Ιντρις Ελμπα (που έκανε το μεγάλο μπαμ επίσης στην τηλεοπτική σειρά του HBO «The wire»).

Την ίδια στιγμή όμως, εντυπωσιάζει ξανά η μεγάλη συμμετοχή του ασιατικού κινηματογράφου. Η Βενετία, σε σχέση με τα άλλα δύο μεγάλα ευρωπαϊκά Φεστιβάλ (Κάννες και Βερολίνο), δείχνει να έχει μια ιδιαίτερη προτίμηση σε αυτό το σινεμά. Σκεφτείτε πως από το 1980 ο Χρυσός Λέοντας έχει απονεμηθεί σε δέκα διαφορετικούς ασιάτες δημιουργούς, με τον Ανγκ Λι και τον Ζανγκ Γιμού να έχουν φύγει με το πολυπόθητο βραβείο έκαστος από δύο φορές. Ο προεδρεύων Κουέντιν Ταραντίνο μάλιστα, λίγα χρόνια πριν, είχε επιλέξει ως ταινία – έκπληξη το «The ditch», ένα πραγματικά εφιαλτικό φιλμ που λίγοι ξέχασαν έκτοτε, αλλά ελάχιστοι διανομείς άγγιξαν.

Στο μεταξύ, η αλματώδης αύξηση των τιμών στα ξενοδοχεία του Λίντο (το μικρό νησί δίπλα στη Βενετία όπου λαμβάνει χώρα η φετινή διοργάνωση) κράτησε πολλούς δημοσιογράφους εκτός Φεστιβάλ φέτος. Ελληνας διανομέας πρόσφατα προσπαθούσε να βρει δημοσιογράφους για μια σειρά συνεντεύξεων για το πολυαναμενόμενο «Black Mass» με τον Τζόνι Ντεπ, δηλώνοντας απογοητευμένος στο τέλος. Πριν από κάποια χρόνια κάτι τέτοιο θα ακουγόταν ως κακό ανέκδοτο. Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του επίσημου διαγωνιστικού τμήματος, που θα απονείμει τον Χρυσό Λέοντα, είναι ο Μεξικανός Αλφόνσο Κουαρόν του «Gravity» (που άνοιξε στη Βενετία, αν θυμόσαστε), ενώ στους Ορίζοντες προεδρεύει ο αμερικανός σκηνοθέτης Τζόναθαν Ντέμι (της «Σιωπής των αμνών»).

Τέλος, πριν ακόμα ξεκινήσει το νταβαντούρι, είχαμε και την πρώτη ακύρωση: ο Μάρτιν Σκορσέζε δεν θα επισκεφθεί τελικά το Φεστιβάλ με το «Audition», η προβολή του οποίου αναβλήθηκε την τελευταία στιγμή. Μεγάλη ατυχία για τους επίδοξους φωτογράφους και τους επισκέπτες –και δεν ειρωνευόμαστε! -, καθώς η ταινία θα έφερνε στο ίδιο κόκκινο χαλί τον σκηνοθέτη, τον Ρόμπερτ ντε Νίρο, τον Λεονάρντο ντι Κάπριο και τον Μπραντ Πιτ.

«Interruption»

Η ελληνική συμμετοχή

Την Τρίτη 8/9 θα πραγματοποιηθεί η παγκόσμια πρεμιέρα του «Interruption», της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του Γιώργου Ζώη (τρίτη του συμμετοχή στο Φεστιβάλ Βενετίας μετά τα μικρού μήκους «Casus belli» και «Τίτλοι τέλους»), στο τμήμα των Οριζόντων, ενώ η ταινία συμμετέχει και στη διαδικτυακή πλατφόρμα Sala Web –εκεί δηλαδή όπου το κοινό έχει τη μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσει επιλεγμένες ταινίες από το πρόγραμμα του Φεστιβάλ σε «ζωντανή μετάδοση» ταυτόχρονα με την πρεμιέρα τους στη Βενετία.