«Λονδίνο – Αθήνα σε δύο ρόδες» ή αλλιώς 5 ποδηλάτες (4 Ελληνες και 1 Γερμανός), οι οποίοι χρειάστηκε να διανύσουν 3.000 χιλιόμετρα, σε διάστημα 14 ημερών, διασχίζοντας 5 χώρες (Αγγλία, Γαλλία, Ελβετία, Ιταλία, Ελλάδα) για έναν και μόνο σκοπό: την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Με σημείο εκκίνησης το Βρετανικό Μουσείο στις 14 Αυγούστου, πέντε ενήλικοι από την Ελλάδα, με μοναδικό συνδετικό κρίκο την αγάπη τους για την ποδηλασία, αποφάσισαν να αφιερώσουν τις ιερές ημέρες των διακοπών τους, κάνοντας πετάλι για να μεταφέρουν το σύνθημα «Βring them back», που ήταν τυπωμένο στις στολές τους, σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους στον κόσμο. Λίγο πριν από την τελική ευθεία για ΟΑΚΑ και Μουσείο Ακρόπολης, με μια τιμητική, ενδιάμεση στάση στην προτομή της Μελίνας Μερκούρη, η ομάδα των πέντε – που αποτελείται από τη Βασιλική Βουτζαλή, τον Βασίλη Κόρδα, τον Σταύρο Σούμα, τον Γιάννη Ευθυμίου και τον Stephen Streich – μίλησε στα «ΝΕΑ» από τη Θήβα, όπου περίμενε φίλους ποδηλάτες για τα τελευταία χιλιόμετρα αυτής της σπουδαίας περιπέτειας, η οποία είχε πρόσημο εθνικό και αγκαλιάστηκε τόσο από φορείς της ελληνικής πολιτείας όσο και από τον κόσμο στους δρόμους που χάριζε την αγάπη του απλόχερα στους πέντε ποδηλάτες.

«Το ταξίδι μάς ένωσε σαν οικογένεια»

Πρώτη πήρε τον λόγο το νεότερο ηλικιακά μέλος της ομάδας, η 38χρονη Βασιλική, που αποτελεί και τον ιθύνοντα νου του εγχειρήματος. «Αρχικά δεν γνωριζόμασταν όλοι μεταξύ μας αλλά αυτό το ταξίδι μάς ένωσε σαν οικογένεια» αναφέρει η Βασιλική που όταν δεν πραγματοποιεί διακρατικούς άθλους είναι νοσηλεύτρια στο κέντρο της Αθήνας και κάτοικος Περιστερίου. «Εδώ και πολλά χρόνια» συνεχίζει «σκεφτόμουν ότι θα ήταν καλό να κάναμε κάτι μακρινό με τερματισμό στην Ελλάδα. Δεν είχε βρεθεί όμως η κατάλληλη στιγμή. Ολα ξεκίνησαν από μία πλάκα με τον Βασίλη, του οποίου η εταιρεία είναι Αθήνα και Λονδίνο, οπότε συνεχώς πηγαινοέρχεται. Του λέω μια μέρα, «όλο με αεροπλάνο πας, γύρνα και μια φορά με ποδήλατο». Και μου λέει, «αν έρθεις παρέα, πάμε». Αυτή ήταν η σπίθα, εγώ το έδεσα γιατί βρήκα συμπαραστάτη και σιγά σιγά γίναμε μια ωραία παρέα, μια χούφτα ανθρώπων που περνάμε τις διακοπές μας κάνοντας ποδήλατο και μεταφέροντας ένα ωραίο μήνυμα στον κόσμο, για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Ευτυχώς στην πορεία βρέθηκαν πάρα πολλοί άνθρωποι να μας στηρίξουν και τους ευχαριστούμε γιατί η βοήθειά τους ήταν καθοριστική».

Το κομμάτι που δυσκόλεψε περισσότερο τους πέντε συνοδοιπόρους ήταν η ανάβαση στις Ελβετικές Αλπεις. Εκεί ήταν που τους έλειψε και η επικοινωνία με φίλους και συγγενείς, που ήταν και το καύσιμο στις καρδιές τους για να συνεχίζουν να γράφουν χιλιόμετρα (περίπου 230 χλμ. τη μέρα, από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ) όταν τους πολεμούσε το κρύο και η βροχή. Στην Ελλάδα επέλεξαν να διανύσουν περίπου 1.200 χλμ. και, όπως παραδέχονται όλοι, οι σκηνές που εκτυλίχθηκαν από το πρώτο δευτερόλεπτο ήταν άκρως συγκινητικές. «Στην Ελλάδα φτάσαμε 23 Αυγούστου, 6.30 το πρωί. Αμέσως νιώσαμε οικεία. Χαρά και αγαλλίαση. Παρότι οι διαδρομές συνέχιζαν να είναι δύσκολες, γιατί διασχίσαμε τις κορυφές της Πίνδου με βροχή και χαλάζι, τίποτα δεν κατάφερε να μας πτοήσει. Περνούσαμε από χωριά και ο κόσμος μας αναγνώριζε. Εβλεπες ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας να μας ευχαριστούν για αυτό που κάνουμε κατασυγκινημένοι. Βλέπαμε την ελληνική σημαία παντού, παίρναμε δύναμη και συνεχίζαμε» εξηγεί η Βασιλική, με τον Βασίλη να στέκεται ιδιαίτερα στα πρωτοφανή για εκείνον κορναρίσματα φιλίας: «Συνήθως μού κορνάρουν με το ποδήλατο στον δρόμο επειδή τους ενοχλώ. Πρώτη φορά μού κόρναραν για να με επιβραβεύσουν. Εντύπωση μου έκανε και ότι στην Ευρώπη ο κόσμος δεν ήταν ενημερωμένος για την υπόθεση των Γλυπτών και έδειχνε μεγάλη προθυμία να μάθει. Δεν είμαι ονειροπόλος να πιστεύω ότι μπορώ να πετύχω τόσο πολλά κάνοντας πετάλι, θέλει και λίγη διπλωματία όλο αυτό, αλλά σίγουρα νιώθω καλύτερα που έχω προσπαθήσει κάπως».

«Δώσαμε στον κόσμο το μήνυμα»

Τη χαρά του για τις μέρες ποδηλασίας που έζησε με τους υπόλοιπους εξέφρασε ο Γιάννης: «Περάσαμε καλά και παράλληλα δώσαμε στον κόσμο το μήνυμα ότι μπορείς να ζητήσεις κάτι ειρηνικά». Ο παππούς της παρέας, ο 63χρονος Σταύρος, αφιέρωσε τη διαδρομή στον συνονόματο εγγονό του, ενώ ο 53χρονος Γερμανός της παρέας περιέγραψε τι έζησε σε άπταιστα ελληνικά. «Μπήκα στην ομάδα τελευταία στιγμή. Ως Γερμανός που ζω 20 χρόνια στη Λέσβο δεν είχα ιδέα για την ιστορία αυτή. Μου έκανε εντύπωση αμέσως πόσο ιδιαίτερο είναι το θέμα και αποφάσισα να στηρίξω και τον σκοπό και την ομάδα» λέει ο Stephen, που άφησε πίσω ένα τουριστικό γραφείο και 900 ελαιόδεντρα για να ενώσει τις δυνάμεις του με το πάγιο ελληνικό αίτημα, συμπληρώνοντας: «Τώρα ετοιμαζόμαστε για την Ακρόπολη, μαζί με τον κόσμο που θα μας περιμένει εκεί, ώστε να τελειώσουμε αυτό το ωραίο ταξίδι αφήνοντας και εκεί το μήνυμα «Βring them back»».