Έντυπη Έκδοση
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου του tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Σύνδεση μέλους
Αν θέλετε να γίνετε συνδρομητής μπορείτε να αποκτήσετε τη συνδρομή σας εδώ:
Εγγραφή μέλους
Πριν από μερικά χρόνια, ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που είχαν προκύψει στο Χόλιγουντ, ένα θέμα το οποίο μάλιστα είχε φουντώσει κατά τη διάρκεια της «προ οσκαρικής» περιόδου, ήταν η τεράστια απόκλιση ανάμεσα στους λευκούς και τους μαύρους καλλιτέχνες, σε ό,τι αφορά τις υποψηφιότητες (και κατά προέκταση τις νίκες) στα Οσκαρ. Οι αντιδράσεις της μαύρης κοινότητας ήταν από τη μια πλευρά υπερβολικές. Από την άλλη όμως δεν ήταν εντελώς αβάσιμες διότι η σκληρή αλήθεια λέει ότι όντως, οι μαύροι ηθοποιοί, σκηνοθέτες και τεχνικοί του κινηματογράφου, δεν καρπούνταν τις ίδιες δάφνες με τους λευκούς.
Αυτή η εικόνα έχει αρχίσει σιγά - σιγά να αλλάζει και το αποτέλεσμα φάνηκε σε ταινίες κατ' εξοχήν «μαύρης κουλτούρας» που διέπρεψαν στα βραβεία. Ταινίες όπως το «Moonlight», το «Αν η οδός Μπιλ μπορούσε να μιλήσει» και το «BlacKkKlansman». Οι μαύροι ηθοποιοί άρχισαν να συγκεντρώνουν βραβεία. Μαζί με τον Ντενζέλ Γουάσιγκτον, ο Μαχερσάλα Αλι εδώ και λίγα χρόνια ανήκει στην ελίτ των μαύρων ηθοποιών που κατέχουν δύο Οσκαρ («Moonlight», «Το πράσινο βιβλίο»). Γενικότερα όμως στις κατηγορίες αυτών των πολύ σημαντικών βραβείων βλέπουμε πλέον πολύ περισσότερες μορφές μαύρων σε σχέση με το παρελθόν. Εφέτος δε, αναμένεται να γίνει κυριολεκτικά το αδιαχώρητο στα Οσκαρ καθώς το 2020 όπως και το 2021 είναι χρονιές στις οποίες η μαύρη κουλτούρα κυριαρχεί.
Οι Μαύροι Πάνθηρες βρίσκονται και πάλι στο προσκήνιο λοιπόν με την ταινία «Judas and the Black Messiah» σε σκηνοθεσία Σάκα Κινγκ. Το φιλμ περιγράφει την υπόθεση Φρεντ Χάμπτον (Ντάνιελ Καλούια). Ηταν ο εκπρόσωπος των Μαύρων Πανθήρων στο Ιλινόι και έπεσε θύμα προδοσίας του Γουίλιαμ Ο' Νιλ (Λακίθ Στάνφιλντ) πληροφοριοδότη του FBI. Οι δύο ερμηνείες συζητιούνται ήδη για τα Οσκαρ.
Ανάμεσα στις πλέον συζητημένες ταινίες της χρονιάς είναι το «One night in Miami», πρώτη απόπειρα στην κινηματογραφική σκηνοθεσία της ταλαντούχας ηθοποιού Ρετζίνα Κινγκ που το 2019 βραβεύθηκε με το Οσκαρ Β' ρόλου για την ταινία «Αν η οδός Μπιλ μπορούσε να μιλήσει». Η θεατρικής δομής ταινία πραγματεύεται μια ενδιαφέρουσα μυθοπλαστική συνάντηση ανάμεσα σε τέσσερις εμβληματικούς μαύρους που επηρέασαν αφάνταστα τους ομόχρωμούς τους στη δεκαετία του 1960: τον πυγμάχο Μοχάμεντ Αλι (Ελι Γκορί), τον πολιτικό ακτιβιστή Μάλκομ Χ (Κίνγκσλεϊ Μπεν Αντίρ), τον αθλητή του αμερικανικού ποδοσφαίρου (και αργότερα ηθοποιό) Τζιμ Μπράουν (Αλντις Χοτζ) και τον τραγουδιστή Σαμ Κουκ (Λέσλι Οντόμ Τζούνιορ) της τεράστιας επιτυχίας «Stand by me». Τι μπορεί να προκύψει από τη συνάντηση όλων των παραπάνω μέσα σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου;
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΕΜΟΣ. Η ιστορία της ταινίας του Τζορτζ Σ. Γουλφ «Ma Rainey' s Black Bottom» («Η θρυλική Μα Ρέινι»), που βασίζεται στο βραβευμένο με Πούλιτζερ θεατρικό έργο του Αύγουστου Γουίλσον, τοποθετείται στο Σικάγο του 1927 και αναφέρεται στη γεμάτη εντάσεις ηχογράφηση ενός δίσκου της Μα Ρέινι με τους λευκούς παραγωγούς που δεν μπορούσαν να ελέγξουν την κατάσταση. Βασικό ρόλο εδώ έχει ο Τσάντουικ Μπόουζμαν (1976 - 2020), ο οποίος όπως ακούγεται μπορεί να βρεθεί στην πεντάδα για το Οσκαρ Α' ανδρικού ρόλου. Αν αυτό συμβεί ο Μπόσμαν θα ανήκει στους ελάχιστους ηθοποιούς που έχουν προταθεί ή και κερδίσει Οσκαρ χωρίς να ζουν. Για την ίδια ταινία, η Βαϊόλα Ντέιβις φαίνεται ότι μπορεί να διεκδικήσει μια θέση στην πεντάδα των ηθοποιών για το Οσκαρ Α' γυναικείου ρόλου ως Μα Ρέινι.
Μουσικό και συγχρόνως πολιτικό όμως είναι το χρώμα της βιογραφικής ταινίας του Λι Ντάνιελς «The United States vs. Billie Holiday» πάνω στη διάσημη μαύρη τραγουδίστρια, την οποία υποδύεται η Αντρα Ντέι.
Ενδιαφέρον τέλος προκαλεί και η τελευταία ταινία του Σπάικ Λι «Da 5 bloods», η οποία είναι μια «επιστροφή» του αμερικανικού κινηματογραφου στον πόλεμο του Βιετνάμ. Η ιστορία της διακρίνεται σίγουρα από πρωτοτυπία. Τέσσερις αμερικανοί βετεράνοι επιστρέφουν στη ζούγκλα του Βετνάμ όπου κάποτε πολέμησαν για την πατρίδα τους, προκειμένου να βρουν τα οστά του ανωτέρου τους αλλά και την περιουσία που τους βοήθησε να κρύψουν. Ο μαύρος πρωταγωνστής της ταινίας, Ντελρόι Λίντο, ενδέχεται να διεκδικήσει το Οσκαρ Α' ρόλου.