Σημαντική αύξηση της «προσφοράς» για παράτυπες μετακινήσεις (με πλαστές ταυτότητες και αλλοιωμένα διαβατήρια) μέσω αεροδρομίων κατευθείαν από Ελλάδα ή Τουρκία καταγράφουν οι γερμανικές Αρχές, σύμφωνα με δημοσίευμα της «Welt» που περιγράφει πώς «ανθεί» στην Αθήνα το εμπόριο παράτυπων ταξιδιωτικών εγγράφων. Σύμφωνα με το δημοσίευμα της διαδικτυακής «Welt», μόνο σε μία ημέρα - το Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2018 - κατασχέθηκαν στο Ελ. Βενιζέλος 600 πλαστά έγγραφα, γεγονός που προβλημάτισε τους γερμανούς αστυνομικούς, οι οποίοι συνεργάζονται σε συμβουλευτικό επίπεδο στα αεροδρόμια με έλληνες συναδέλφους τους.

Το «εύρημα» της 10ης Νοεμβρίου και άλλα αντίστοιχα δεδομένα περιλαμβάνονται, σύμφωνα με το δημοσίευμα, σε εσωτερική έκθεση του Κέντρου Κοινής Ανάλυσης και Στρατηγικής για την Παράτυπη Μετανάστευση (GASIM). Τα τελευταία στοιχεία εξάλλου δείχνουν ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2018 η Frontex κατέσχεσε τα περισσότερα πλαστά έγγραφα από την κορύφωση της προσφυγικής κρίσης (το 2015), με το 70% των περιπτώσεων να αφορά αεροπορικό ταξίδι. Εκτός από το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, εντός του χώρου Σένγκεν η Ελλάδα παίζει όλο και πιο σημαντικό ρόλο, ενώ οι διακινητές στην Αθήνα μπορούν να προμηθευτούν πλαστά έγγραφα μέσα σε λίγες ώρες, όπως περιγράφει το γερμανικό δημοσίευμα.

 

ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ. Στο μεταξύ, η Ελλάδα ακόμα περιμένει την έκδοση τεχνολογικά εξελιγμένων ταυτοτήτων (σαν πιστωτικές κάρτες) με προδιαγραφές ασφάλειας στα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ενωσης ώστε να αποτρέπεται η πλαστογράφησή τους. Η διαδικασία αναβάλλεται διαρκώς, δεν υπάρχει πλέον σχετικό χρονοδιάγραμμα και ο φάκελος «ηλεκτρονικές ταυτότητες» περιφέρεται από υπουργείο σε υπουργείο και από γραφείο σε γραφείο. Και όμως, από τα τέλη του περασμένου Απριλίου έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ η κοινή υπουργική απόφαση η οποία καθορίζει τα χαρακτηριστικά και τις προδιαγραφές των νέων ταυτοτήτων - ένα ζήτημα ασφαλείας που σέρνεται εδώ και μία δεκαετία.

Τελευταία παρουσιάστηκε κώλυμα στη διαγωνιστική διαδικασία για την ανάληψη του έργου. Το κονδύλι για το Δημόσιο φαίνεται ιδιαίτερα υψηλό καθώς στον διαγωνισμό θα περιλαμβάνεται ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης 11 δημόσιων εγγράφων (διαβατήρια, διπλώματα οδήγησης κ.λπ.). Μόνο για τις ταυτότητες το κόστος ανέρχεται σε 80 εκατομμύρια ευρώ.

Επιπλέον, η Ελλάδα έχει δεχθεί έντονη κριτική για το ζήτημα της ασφάλειας των ταυτοτήτων. Στην τελευταία ετήσια έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ αναφέρεται ότι «οι ελληνικές ταυτότητες παρέμειναν εξαιρετικά ευάλωτες σε τροποποίηση και αντικατάσταση φωτογραφίας», ενώ υπερτονίζεται η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με την εισαγωγή βιομετρικών στοιχείων. Οι νέες ταυτότητες θα περιλαμβάνουν επτά ζώνες ασφαλείας και ενσωματωμένο θα είναι το τσιπ που θα περιέχει σε ηλεκτρονική μορφή τη φωτογραφία, τα στοιχεία του κατόχου, όσα απαιτούνται για τις Υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (αριθμός δημοτολογίου κ.λπ.), αλλά και το δακτυλικό αποτύπωμα σε ψηφιακή μορφή. Και ενώ στην Ελλάδα καταγράφονται καθυστερήσεις, η Επιτροπή Πολιτικών Ελευθεριών του Ευρωκοινοβουλίου προωθεί τώρα νέες αλλαγές ώστε οι ταυτότητες των Ευρωπαίων να έχουν κοινά χαρακτηριστικά (μπλε χρώμα, να φέρουν το σήμα της ΕΕ κ.λπ.).