Με κονδύλια του ΕΣΠΑ θα ολοκληρωθεί το εκτεταμένο «λίφτινγκ» στη Γραμμή 1 του Μετρό (πρώην ΗΣΑΠ), που περιλαμβάνει την πλήρη αναβάθμιση 14 παλαιών συρμών και τον εκσυγχρονισμό των υποσταθμών έλξης στο Ηράκλειο και στο Νέο Φάληρο. Με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκου Παπαθανάση, ο εκσυγχρονισμός συρμών και υποδομών της γραμμής Πειραιάς – Κηφισιά εντάσσεται στο πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027», συνολικής δημόσιας δαπάνης 90.382.520 ευρώ.
Επειτα από σχεδόν 20 χρόνια αποεπένδυσης στη Γραμμή 1, την παλαιότερη γραμμή του Μετρό της Αθήνας, τα τελευταία χρόνια ξεκίνησε από την εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) μια προσπάθεια ανάταξης του τροχαίου υλικού της. Ο στόλος των συρμών του πρώην ΗΣΑΠ αναμένεται να ενισχυθεί ουσιαστικά με την ολοκλήρωση του έργου αναβάθμισης 14 συρμών, που είναι αυτήν την περίοδο σε εξέλιξη στον Βόλο, από την ισπανική εταιρεία CAF S.A.
Μόλις πριν από 20 μέρες έφτασε στον Βόλο από την Ισπανία το πρότυπο βαγόνι που θα αποτελέσει τον «πιλότο» για την ανακατασκευή των 14 συρμών της Γραμμής 1, στην οποία, πάντως, εξακολουθούν να κινούνται τρένα ηλικίας άνω των 40 ετών!
Ο πρώτος ολόκληρος ανακατασκευασμένος συρμός θα είναι έτοιμος στα τέλη του ερχόμενου Νοεμβρίου. Στη συνέχεια θα πρέπει να ακολουθήσουν δίμηνες δοκιμές στο δίκτυο του ηλεκτρικού, προκειμένου η ΣΤΑΣΥ να ανάψει το πράσινο φως ώστε να προχωρήσει και η αναβάθμιση των υπολοίπων 13. Στόχος της ΣΤΑΣΥ είναι περίπου κάθε μήνα να ολοκληρώνεται και ένας συρμός βάσει του προτύπου, ώστε μέχρι το τέλος του 2026 να έχει ενσωματωθεί εκ νέου στον στόλο της ΣΤΑΣΥ το σύνολο των υπό αναβάθμιση συρμών.
Νέα έργα
Την ίδια στιγμή, το Υπερταμείο αναλαμβάνει την ωρίμαση και δημοπράτηση έως το 2030 σιδηροδρομικών έργων συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ, με στόχο τη δομική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, ανατίθεται στη Μονάδα Στρατηγικών Συμβάσεων του Υπερταμείου (Project Preparation Facility – PPF) η ωρίμαση και δημοπράτηση 12 έργων προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ. Πρόκειται για έργα, που θα ξανακάνουν ελκυστικό και ασφαλή τον σιδηρόδρομο, σε συνδυασμό και με τις επενδύσεις για την απόκτηση 23 καινούργιων τρένων από τη Hellenic Train.
Πάντως, οι διπλωματούχοι μηχανικοί ΟΣΕ αντιτίθενται στην εμπλοκή του Υπερταμείου στα σιδηροδρομικά έργα, επισημαίνοντας ότι «το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει να επιδείξει κάτι ανάλογο, πέραν των ανακαινίσεων ολίγων αιθουσών σχολείων, ενός χειρουργείου και λοιπών μικρής έκτασης και προϋπολογισμού συνήθων οικοδομικών έργων». Τα νέα σιδηροδρομικά έργα, τονίζουν σε ανακοίνωσή τους, αφαιρούνται από την εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος και το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό της, «που διαθέτει αποδεδειγμένα γνώση και τεχνική εμπειρία επί του σιδηροδρομικού έργου».







