Η ακρίβεια είναι εδώ και συνεχίζει να συνθλίβει τα νοικοκυριά, που κόβουν από παντού για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο κόστος διαβίωσης, όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών).

Σύμφωνα με τα στοιχεία οι πληθωριστικές τάσεις έχουν επηρεάσει τις συνήθειες των καταναλωτών σε αγορές και διακοπές. Οι καταναλωτές κόβουν ακόμη και τις αγορές τροφίμων, έχοντας παράλληλα ως κριτήριο το κόστος του προϊόντος.

Επιπλέον μόνο 1 στους 2 θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι 2024 λόγω αυξημένου κόστους σε εισιτήρια και διαμονή και όσοι κάνουν, δηλώνουν ότι θα είναι πιο περιορισμένες και με μειωμένες δαπάνες.

Κόβουν από παντού

Ειδικότερα σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.

Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.

Συγκεκριμένα:

• Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.

• Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

• Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

• Το 42% (έναντι 49% το 2023) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.

• Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.

• Το 27% (έναντι 32% το 2023) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.

• Το 16% (έναντι 17% το 2023) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.

Μόλις 3% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Βασικό κριτήριο το κόστος

Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στο γράφημα που ακολουθεί καθώς καταγράφει διαχρονικά τους παράγοντες που επηρεάζουν τους καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων.

Η χρηματική δαπάνη παραμένει το βασικό κριτήριο (57%), ενώ η ποιότητα είναι το κύριο κριτήριο για το 27% των καταναλωτών.

Οι μισοί δεν θα πάνε διακοπές

Με βάση την έρευνα του ΙΕΛΚΑ,  που πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 23-29 Ιουνίου 2024, κόφτης μπαίνει και στις διακοπές:

  • 1 στους 2 καταναλωτές (55%) δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2024
  • 1 στους 3 (32%) δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες
  • 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι
  • 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένες άνω του 50%.
  • Στην ερώτηση για ποιο λόγο έλαβαν αυτή την απόφαση, αναφέρουν το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων, αλλά κυρίως το αυξημένο κόστος σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).