Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει, την Τετάρτη 20, την Πέμπτη 21 και την Παρασκευή 22 Μαρτίου στις 9 το βράδυ, τη νέα θεατρική παραγωγή «Ανεμοστρόβιλοι του πεπρωμένου» σε κείμενο-σκηνοθεσία Χριστόφορου Χριστοφή. Το νέο ψυχολογικό δράμα του γνωστού συγγραφέα ανεβαίνει στην Αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας (με αγγλικούς υπέρτιτλους) σε χορογραφία Έρσης Πήττα, σκηνικά Άσης Δημητρολοπούλου, κοστούμια Εριέττας Βορδώνη και φωτισμούς Αντώνη Παναγιωτόπουλου. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Νικόλας Παπαγιάννης, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Δημήτρης Μαύρος, Αλμπέρτο Φάις.

Το έργο αυτό καθαυτό εξελίσσεται μεταξύ του 1949 και του 1952. Υπάρχουν, ωστόσο, πολλές αναφορές από τους ήρωες σε προγενέστερα γεγονότα του 20ού αιώνα: Μεσοπόλεμος, άνοδος του ναζισμού στη Γερμανία, Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Ο Έλληνας αρχιμουσικός Δημήτρης Μητρόπουλος συναντά στη Νέα Υόρκη την Άλμα Μάλερ, χήρα του αυστριακού συνθέτη Γκούσταβ Μάλερ, για να της ζητήσει την άδεια να διευθύνει μια συμφωνία του συνθέτη, άγνωστη ακόμη στο κοινό. Παράλληλα, ο Κλάους Μαν, γιος του συγγραφέα Τόμας Μαν, αναζητά τα ίχνη του πατέρα του σ’ ένα ξενοδοχείο στις Κάννες, όπου ο τελευταίος συνήθιζε να συχνάζει. Ένας μυστηριώδης γκρουμ, ο οποίος γνώριζε τον διάσημο συγγραφέα, δίνει στον Κλάους πληροφορίες που τον εξωθούν στα άκρα. Οι τέσσερις βασικοί χαρακτήρες του έργου συναντιούνται στην Καλιφόρνια, όπου ζουν αυτοεξόριστοι, μακριά από τα προβλήματα που δημιούργησε ο πόλεμος στην Ευρώπη.

Ο Χριστόφορος Χριστοφής…

Λίγο πριν ανοίξει η αυλαία της παράστασης, ο Χριστόφορος Χριστοφής μίλησε στα «Νέα».

Ποιος καλλιτεχνικός ανεμοστρόβιλος σάς έσπρωξε να κάνετε αυτήν την παράσταση;

Η ζωή ενός δραματουργού είναι ένας ψυχικός ανεμοστρόβιλος. Οι χαρακτήρες που απαιτούν αναγνώριση, η πλοκή που βρίσκεται μπροστά σε συνεχή εξέλιξη

Τοποθετείτε το έργο σε μια πολύ ταραγμένη περίοδο, στην Ευρώπη. Ωστόσο, διαλέγετε οι ήρωές σας να συναντηθούν στην Αμερική, μακριά από τα μέτωπα. Σε τι αποσκοπείτε με αυτό;

Η προσφυγιά, ο αφανισμός από τους πολέμους και τους εμφύλιους στην ευρωπαϊκή ήπειρο δεν έχει τέλος. Ένα μεγάλο πλήθος ευρωπαίων αναγκάσθηκαν να φύγουν να βρουν την τύχη τους άλλο. Και ας μην αναφέρουμε την καταστροφή και το ολοκαύτωμα ευρωπαίων Εβραίων ιδίως στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Ήπειρος  δεν έχει καμία σχέση με εκείνην πριν εκατό χρόνια.

…μιλάει για το νέο έργο του «Ανεμοστρόβιλοι του πεπρωμένου» και το πόσο σαρωτικοί μπορούν να γίνουν…

Οι τέσσερις χαρακτήρες του έργου, φαινομενικά δεν έχουν πολλά κοινά. Ποια κλωστή, ωστόσο, τους δένει και τους φέρνει κοντά;

Ο τρίτος τόμος έργων μου, από τις εκδόσεις ΝΙΚΑΣ περιλαμβάνει και αυτό το έργο, είναι των πρόσφατων δυο χρόνων. Θα δείτε πως όλοι οι ήρωες βρίσκονται αυτοεξόριστοι στην Καλιφόρνια για ένα διάστημα, όπου κατέφυγαν πολλοί ευρωπαίοι Εβραίοι και μη για να διαφύγουν την ναζιστική  λαίλαπα. Και πριν επίσης, έχουμε παράδειγμα τον δικό μας Ηλία Καζάν, σπουδαίο σκηνοθέτη, ο οποίος ήρθε από την Σμύρνη και άφησε εποχή στο θέαμα και στον κινηματογράφο. Η Αμερική ήταν τους δυο περασμένους αιώνες προορισμός εκατοντάδων χιλιάδων ευρωπαίων προσφύγων.

Φεύγοντας οι θεατές τι θα θέλατε να κρατήσουν από την παράσταση;

Να μάθουν κάτι παραπάνω για αυτή την σημαντική εποχή της Ευρώπης και του Δυτικού πολιτισμού άκρως ενδιαφέρουσα και τραγική, διότι δυο μεγάλοι πόλεμοι την διέλυσαν.

Οι ανεμοστρόβιλοι του πεπρωμένου πόσο σαρωτικοί μπορούν να γίνουν;

Ο πρόσφατος ανεμοστρόβιλος στις ζωές μας  ήταν ο COVID με ανυπολόγιστες  συνέπειες…