Τον θάνατο της Άντζελα Τσάο, CEO της αναπτυσσόμενης παγκόσμιας ναυτιλιακής επιχείρησης της οικογένειάς της και ιδιοκτήτριας ενός ηλεκτρικού οχήματος Model X SUV της Tesla, ανήμερα της κινέζικης πρωτοχρονιάς, αναλύει σε δημοσίευμά της η Wall Street Journal.

Η Τσάο, 50 ετών, είχε προσκαλέσει επτά φίλες από την εποχή που φοιτούσε στο Harvard Business School για να περάσουν το Σαββατοκύριακο των διακοπών της 9ης Φεβρουαρίου στο ράντσο της, στο Όστιν του Τέξας. Γύρω στις 11:30 μ.μ. το βράδυ της Παρασκευής, ημέρα που κατέφθασαν οι καλεσμένοι της, η Τσάο επιχείρησε να μετακινηθεί εντός του ράντσου, διανύοντας μια σχετικά μικρή απόσταση με το αυτοκίνητό της καθώς η νύχτα ήταν πολύ ψυχρή και σκοτεινή, χωρίς φεγγάρι.

Μέσα σε λίγα λεπτά αφότου την αποχαιρέτησε, τηλεφώνησε πανικόβλητη σε μια φίλη της. Κατά λάθος είχε βάλει στο αυτοκίνητό της όπισθεν, με αποτέλεσμα αυτό να εκσφενδονιστεί προς τα πίσω, αναποδογυρίζοντας ένα ανάχωμα και πέφτοντας σε μια λίμνη. Βυθιζόταν γρήγορα. Θα μπορούσαν να τη βοηθήσουν;

Τις επόμενες ώρες, οι φίλοι της, στη συνέχεια ο διαχειριστής του ράντσου και η σύζυγός του και πιο μετά οι νοσοκόμοι, οι πυροσβέστες και οι βοηθοί του σερίφη προσπαθούσαν να σπάσουν τα παράθυρα, να βρουν μια καταπακτή διαφυγής ή οποιονδήποτε άλλον τρόπο για να βγάλουν την Τσάο από το αυτοκίνητο.

Οι μάταιες προσπάθειες διάσωσης

Ένας οδηγός έχει περίπου ένα λεπτό για να βγει από ένα αυτοκίνητο που βυθίζεται στο νερό. Όταν τα οχήματα διέθεταν παράθυρο με μανιβέλα, ο οδηγός μπορούσε να κατεβάσει το παράθυρο για να βγει, αν και αυτό απαιτούσε διαύγεια πνεύματος που συχνά δεν υπάρχει σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Στα νεότερα αυτοκίνητα, όπως το όχημα Tesla Model X, ο οδηγός μπορεί να έχει λίγα δευτερόλεπτα για να πατήσει το κουμπί για να κατεβάσει το παράθυρο πριν η στάθμη του νερού ανέβει πολύ ψηλά. Μετά από αυτό, ο μόνος τρόπος εξόδου θα ήταν να το σπάσει, λένε οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας αυτοκινήτων.

Αυτό είναι τρομερά δύσκολο κάτω από το νερό και μπορεί να είναι ακόμη πιο δύσκολο όταν κανείς προσπαθεί να διαπεράσει ανθεκτικό γυαλί πολλών στρώσεων που χρησιμοποιούν οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της Tesla. Το πολυστρωματικό γυαλί εγκωμιάζεται για τις ιδιότητες ασφαλείας του, όπως η αποτροπή εκτίναξης του οδηγού κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης. Ωστόσο είναι σχεδόν αδύνατο να σπάσει κάτω από το νερό, σύμφωνα με δοκιμές που έγιναν από την Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτου.

Κάθε χρόνο, περίπου 400 άνθρωποι πεθαίνουν σε βυθίσεις οχημάτων στη Βόρεια Αμερική, σύμφωνα με ερευνητές που έχουν μελετήσει αυτά τα περιστατικά. Και δεν υπάρχουν κατασκευαστικές απαιτήσεις για την προστασία των επιβατών σε οχήματα που βυθίζονται στο νερό, σύμφωνα με τις ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές ασφαλείας.

Ποια ήταν ο Άντζελα Τσάο

Αν και ήταν μία από τις ισχυρότερες γυναίκες στον κόσμο, η Άντζελα Τσάο ήταν ελάχιστα γνωστή εκτός του κόσμου της ναυτιλίας. Ήταν η νεότερη από έξι αδελφές, τέσσερις από τις οποίες, συμπεριλαμβανομένης και της ίδιας, φοίτησαν στο Harvard Business School. Η Τσάο σπούδασε οικονομικά στο Χάρβαρντ, αποφοιτώντας με άριστα σε μόλις τρία χρόνια. Το Κέντρο Ruth Mulan Chu Chao της σχολής για την εκπαίδευση στελεχών πήρε το όνομά της από την αείμνηστη μητέρα της, η οποία, μαζί με τον 96χρονο πατέρα της, James S.C. Chao, συνίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία Foremost Group, η οποία μεταφέρει περισσότερους από 20 εκατομμύρια τόνους ξηρών προϊόντων ετησίως για εταιρείες όπως η Bunge και η Cargill.

Η μεγαλύτερη αδελφή της Τσάο, η Ελέιν, ήταν υπουργός Εργασίας των ΗΠΑ στην κυβέρνηση Μπους και υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ στην κυβέρνηση Τραμπ. Η στενά ελεγχόμενη επιχείρηση της οικογένειας Τσάο με έδρα τη Νέα Υόρκη αποτιμάται σε 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ωστόσο όλα αυτά δεν είχαν πια καμία σημασία όσο βυθιζόταν το αυτοκίνητό της.  Οι τοπικοί αξιωματούχοι που προσπαθούσαν να τη σώσουν δεν ήξεραν ποια ήταν. Το μόνο που ήξεραν ήταν ότι ήταν σκοτεινά και το νερό ήταν μαύρο και κρύο. Δεν μπορούσαν καν να είναι σίγουροι ότι η βυθισμένη κατασκευή στην οποία στέκονταν ήταν το μεταλλικό σκούρο μπλε Model X της.

Τα τελευταία λεπτά

Αφού η Τσάο έκανε το παρακλητικό τηλεφώνημα, οι φίλοι της βγήκαν έξω. Η μία πήδηξε στη λίμνη. Μέσα στη φασαρία, ο διαχειριστής του κτήματος βγήκε έξω με τη σύζυγό του. Κλήθηκε το 100. Μια μονάδα έκτακτης ανάγκης για την κομητεία Blanco, όπου βρίσκεται η Johnson City, έφτασε εκεί στις 12:28 π.μ., περίπου 24 λεπτά μετά την κλήση, σύμφωνα με την αναφορά συμβάντων της πυροσβεστικής υπηρεσίας. Το έδαφος και η προσβασιμότητα ήταν τέτοια που ορισμένοι πρώτοι ανταποκριτές αποφάσισαν να βγουν από τα οχήματά τους και να περπατήσουν μέχρι την ακριβή τοποθεσία.

Κάποια στιγμή έφτασε ένας γερανός, αλλά δεν είχε καλώδιο αρκετά μακρύ για να φτάσει στο όχημα. Τουλάχιστον ένας οδηγός ρυμουλκού, που δεν είχε συνηθίσει να ρυμουλκεί ένα ηλεκτρικό όχημα έξω από το νερό, φοβήθηκε μήπως πάθει ηλεκτροπληξία, δήλωσε άτομο που βρισκόταν στη σκηνή. Ωστόσο ένα ηλεκτρικό όχημα που βυθίζεται στο νερό είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να μην αποτελεί κίνδυνο ηλεκτροπληξίας, επειδή η μπαταρία υψηλής τάσης είναι απομονωμένη από το πλαίσιο του αυτοκινήτου.

Όταν το αυτοκίνητο ρυμουλκήθηκε έξω από το νερό, οι πόρτες του οχήματος άνοιξαν και τεράστια ποσότητα νερού βγήκε από το εσωτερικό του. Η Τσάο δεν ανταποκρινόταν. Την έβγαλαν από το όχημα και έγιναν προσπάθειες να την επαναφέρουν, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Απεβίωσε επί τόπου και δεν μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο.

Κίνδυνος – θάνατος τα οχήματα στο νερό

Κανείς στην οικογένεια δεν κατηγορεί την Tesla για τον θάνατο της 50χρονης γυναίκας. Τα μέλη της οικογένειάς της μάλιστα δηλώνουν ότι λατρεύουν τα Tesla και θαυμάζουν το πόσο καλό κάνουν στον πλανήτη τα ηλεκτρικά οχήματα.

Η WSJ σημειώνει ότι το 2016 η Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας απέρριψε αίτηση που ζητούσε από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να εξοπλίσουν κάθε όχημα με ένα εργαλείο θραύσης τζαμιών, λέγοντας ότι η αποτελεσματικότητα ενός τέτοιου εργαλείου δεν είναι γνωστή.

Πολλοί οδηγοί πιστεύουν λανθασμένα ότι πρέπει να προσπαθήσουν να ανοίξουν την πόρτα τους εάν το αυτοκίνητό τους βυθιστεί στο νερό, δήλωσε ο Gordon Giesbrecht, ανώτερος επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο της Μανιτόμπα που μελετά τους θανάτους από βύθιση οχημάτων. Ωστόσο, όπως λέει, λόγω της πίεσης του νερού, θα ήταν σχεδόν αδύνατο να ανοίξει μια βυθισμένη πόρτα αυτοκινήτου.

Πηγή: ΟΤ