Η αποτυχία της  ΕΕ να μειώσει τις βλαβερές εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων τα τελευταία 10 χρόνια με κινητήρες βενζίνης αποτυπώνεται στη νέα έκθεση που έδωσε στη δημοσιότητα το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.

Συγκεκριμένα, η επώδυνη και συστηματική μετάλλαξη της αυτοκινητοβιομηχανίας σε «πράσινα μοντέλα» με οχήματα μειωμένων ρύπων φαίνεται ότι θυμίζει τη ρήση «η εγχείρηση πέτυχε, αλλά ο ασθενής απεβίωσε!» Αυτό τουλάχιστον θυμίζει η πρόσφατη έρευνα που δείχνει ότι οι νέοι, αυστηροί κανονισμοί της Ευρώπης για τον περιορισμό των ρύπων απέτυχε παταγωδώς! Παρόλο που τα νέα μοντέλα τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει ιδιαίτερα αποδοτικά, την τελευταία δεκαετία, η αύξηση του βάρους των επιβατικών οχημάτων – εξαιτίας της ασφάλειας, της τεχνολογίας κ.α – έχουν γίνει βαρύτερα και άρα και πιο ρυπογόνα. Ειδικότερα, οι ειδικοί αναφέρουν ότι κατά μέσο όρο τα νέα μοντέλα έχουν βαρύνει κατά 10% – από το 2011 έως το 2022!

Ένοχη για αυτό η υβριδική τεχνολογία που έχει κάνει υπέρβαρα τα νέα μοντέλα, αντισταθμίζοντας κάθε όφελος ως προς τις εκπομπές ρύπων. Αυτό σημαίνει ότι τα νέα μοντέλα βρίσκονται εδώ και πολλά χρόνια στον ίδιο παρονομαστή.  Ειδικότερα, την  τελευταία δεκαετία, οι εκπομπές παρέμειναν σταθερές για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, ενώ μειώθηκαν μόνο κατά 4,6% για τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των SUV με το μερίδιο τους να τα καθιστά τον μονοκράτορα στην αγορά αυτοκινήτου. Τα νέα SUV είναι ιδιαίτερα αποδοτικά, με νέους αντιρρυπαντικούς κινητήρες με το «συνταγή» να χαλάει εξαιτίας του βάρους τους – λόγω του πλούσιου εξοπλισμού τους σε ασφάλεια – που τα κάνει το ίδιο ρυπογόνα με τα SUV προηγούμενης δεκαετίας.

Σύμφωνα με το ECA , το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, που κρούει τον κώδων του κινδύνου, οι πραγματικοί ρύποι των υβριδικών οχημάτων τείνουν να είναι πολύ μεγαλύτεροι από ότι καταγράφουν οι εταιρείες και παρουσιάζουν μετά τις μετρήσεις τους στις «κλειστές» εργοστασιακές δοκιμές τους!

Ουσιαστικά, αυτά που αναφέρουν οι φίρμες των αυτοκινήτων για τις εκπομπές ρύπων ίσως να έχουν μια μεγάλη δόση φαντασίας. Αλλά όπως φαίνεται από το 2025, θα μπει «φρένο» στις κατασκευασμένες εκπομπές ρύπων ( που στο παρελθόν εταιρείες όπως η VW, η BMW αλλά και άλλες εταιρείες έχουν βρεθεί υπόλογες εξαιτίας της παραποίησης των πραγματικών εκπομπών ρύπων γνωστό και ως dieselgate) . Aπό του χρόνου και συγκεκριμένα από το 2025, ο τυποποιημένος τρόπος μέτρησης των ρύπων θα γίνει ακόμη πιο αυστηρώς, και ίσως οι εταιρείες να σταματήσουν να προβάλουν τα υβριδικά plug-in αυτοκίνητα ως πιο «καθαρά» από ότι πραγματικά είναι.

Και η λύση είναι η περαιτέρω ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, που τους τελευταίους μήνες παρουσιάζει μια ανησυχητική επιβράδυνση , με τους υπερφιλόδοξους στόχους των εταιρειών να πηγαίνουν…περίπατο! Και εδώ ο ECA διαπιστώνει μια δυσκολία στην επάρκεια  πρώτων υλών για την κατασκευή εκατομμυρίων μπαταριών ενώ θίγει και το θέμα των τιμών των ηλεκτρικών που παραμένει απαγορευμένος καρπός για τους περισσότερους καταναλωτές και υποψήφιους αγοραστές καινούργιου αυτοκινήτου. Αυτό έχει ως συνέπεια να δημιουργείται ταχύτατα ένα μεγάλο πάρκο παλιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων, χωρίς να δίνουν «τολμηρά» κίνητρα στην αντικατάσταση τους με προσιτά εξηλεκτρισμένα μοντέλα.