Προς σύγκρουση οδεύουν η κυβέρνηση του Καναδά και η Google, με την τελευταία να απειλεί ότι θα κόψει την πρόσβαση των πολιτών της χώρας στις αναζητήσεις της που θα αφορούν ειδησεογραφικό περιεχόμενο του Καναδά. Στο επίκεντρο της κόντρας βρίσκεται νέα νομοθεσία που πέρασε ο Καναδάς για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, με την οποία απαιτεί να αποζημιώνουν οι τεχνολογικές εταιρείες τα ΜΜΕ για ειδησεογραφικό περιεχόμενο που εμφανίζουν τις αναζητήσεις στο Διαδίκτυο.

Την αρχή είχε κάνει με ανάλογη νομοθεσία η Αυστραλία. Κι εκεί είχαν δημιουργηθεί αντιδράσεις και τελικά οι τεχνολογικές εταιρείες συμφώνησαν με την κυβέρνηση να γίνουν κάποιες αλλαγές στη νομοθεσία και στη συνέχεια μετά τις αλλαγές αυτές προχώρησαν σε μεμονωμένες συμφωνίες με εκδοτικές επιχειρήσεις. Στην Αυστραλία η Meta (Facebook) είχε αποκλείσει για λίγο τους χρήστες της στη χώρα από το να μοιράζονται ή να βλέπουν ειδήσεις στις πλατφόρμες της όπως το Facebook. Το μπλακ άουτ έληξε όταν έγιναν οι τροποποιήσεις σε συμφωνία με την κυβέρνηση της Αυστραλίας και στη συνέχεια Google και Meta διαπραγματεύτηκαν πάνω από 30 συμφωνίες με αυστραλιανές εταιρείες ΜΜΕ.

Οι τεχνολογικές εταιρείες με το περιεχόμενο αυτό που αναμεταδίδουν και βγάζουν στα αποτελέσματα των αναζητήσεων αυξάνουν σημαντικά τα κέρδη τους από διαφημίσεις που πωλούν σε άλλους πελάτες.

Με τη νέα νομοθεσία που φέρει το όνομα «Online News Act», ο Καναδάς επιδιώκει να προστατέψει τις εγχώριες εταιρείες ΜΜΕ οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν δεχτεί πλήγμα από μείωση πωλήσεων και επισκεψιμότητας και έχουν προχωρήσει σε απολύσεις, σε μείωση δραστηριοτήτων ή ακόμη και σε κλείσιμο. Μέχρι τώρα δεν έχει υπάρξει συμφωνία με τις τεχνολογικές εταιρείες για τυχόν τροποποιήσεις στην καναδική νομοθεσία.

Η αντιπρόεδρος της κυβέρνησης του Καναδά, Κρίστια Φρίλαντ, η οποία  είναι πρώην δημοσιογράφος, υποστήριξε ότι η απώλεια εσόδων που απορρέει για τις εκδοτικές επιχειρήσεις της χώρας δημιουργεί πρόβλημα όχι μόνο για τους πληγέντες δημοσιογράφους αλλά και για ολόκληρη τη χώρα. Εκανε επίσης λόγο για την ανάγκη να υπάρχουν καλοπληρωμένοι δημοσιογράφοι ώστε να διατηρούν ισχυρή κουλτούρα, υγιή κοινωνία και ισχυρή πολιτική. Εκθεση κοινοβουλευτικού γραφείου ελέγχου του προϋπολογισμού που χρονολογείται από τον Οκτώβριο του 2022 ανέφερε ότι ο νόμος για τις διαδικτυακές ειδήσεις θα είχε ως αποτέλεσμα οι καναδικές εφημερίδες να λαμβάνουν περίπου 230 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τις ψηφιακές πλατφόρμες ως δικαιώματα.

Δίκοπο μαχαίρι

Η όλη υπόθεση είναι δίκοπο μαχαίρι και για τα ΜΜΕ επειδή εάν υπάρξει τελικά ρήξη, πολλά από τα ΜΜΕ αυτά που υποστήριξαν το νομοσχέδιο μπορεί τώρα να αντιμετωπίσουν απειλή για τις δραστηριότητές τους καθώς η Google τροφοδοτεί σημαντικό μέρος της διαδικτυακής κίνησης στα καναδικά ειδησεογραφικά ΜΜΕ. Ουσιαστικά, εάν βάλει εμπάργκο η Google μπορεί να πέσει σημαντικά η επισκεψιμότητά τους.

Οπως υποστήριξε η Google σε ιστολόγιό της, ο νέος νόμος θα καταστήσει πιο δύσκολο για τους Καναδούς να βρίσκουν ειδήσεις στο Διαδίκτυο και για τους δημοσιογράφους να προσεγγίσουν το κοινό τους. Οι χρήστες στον Καναδά θα εξακολουθήσουν να διατηρούν τη δυνατότητα απευθείας πρόσβασης σε ειδήσεις από καναδικούς ιστότοπους πληκτρολογώντας κατευθείαν τις αντίστοιχες διευθύνσεις ιστού σε προγράμματα περιήγησης στο Διαδίκτυο (browsers) ή μέσω αποκλειστικών εφαρμογών.

Η απόφαση της Google να μπλοκάρει τις ειδήσεις του Καναδά στις αναζητήσεις στη χώρα έρχεται μετά από ανεπιτυχείς διαβουλεύσεις με την κυβέρνηση με στόχο την επίτευξη λύσης. Η Meta ανακοίνωσε επίσης την περασμένη εβδομάδα ότι θα μπλοκάρει τις καναδικές ειδήσεις στο Facebook και το Instagram για τους ίδιους λόγους.