Οι κατασκευαστές ελαστικών οχημάτων δέχονται πλέον όλο και μεγαλύτερες πιέσεις να αλλάξουν τη σύσταση προϊόντων τους ώστε αυτά να είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να προχωρήσουν σε μεγάλες νέες επενδύσεις οι οποίες μπορεί να κάνουν τελικά τα ελαστικά αυτά πιο ακριβά για τον μέσο καταναλωτή.

Η πρόκληση είναι διπλή. Από τη μια τα νέου τύπου ηλεκτρικά οχήματα είναι αρκετά βαρύτερα από παραδοσιακά λόγω κυρίως των μπαταριών τους, με αποτέλεσμα να φθείρουν περισσότερο τα ελαστικά τα οποία γεμίζουν ταχύτερα το περιβάλλον με μικροσωματίδια του υλικού από το οποίο είναι κατασκευασμένα. Από την άλλη οι μεγάλες βιομηχανίες ελαστικών καλούνται να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό από κινεζικής κατασκευής ελαστικά τα οποία προσφέρονται σε χαμηλότερες τιμές στην αγορά ανεξάρτητα από την ποιότητά τους.

Το στοίχημα είναι μεγάλο καθώς κάθε χρόνο υπολογίζεται ότι παράγονται σε όλο τον κόσμο περίπου 2 δισεκατομμύρια ελαστικά οχημάτων, σύμφωνα με εκτεταμένη έρευνα που πραγματοποίησε τοReuters.

Οπως αναφέρει το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο, τα ελαστικά είναι αρκετά επιβλαβή για το περιβάλλον καθώς για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνται περίπου 200 συστατικά και χημικές ουσίες, που συχνά προέρχονται από το αργό πετρέλαιο. Επικριτές του κλάδου υποστηρίζουν ότι τα ελαστικά περιέχουν πολλές τοξικές και καρκινογόνες χημικές ουσίες. Σε εκείνο που συμφωνούν οι περισσότεροι μέχρι στιγμής είναι ότι ένα συστατικό είναι ιδιαίτερα επιβλαβές, το λεγόμενο 6PPD, το οποίο είναι αντιοξειδωτικό και βρίσκεται σε όλα τα ελαστικά καθώς μειώνει το ράγισμα του υλικού από τα οποία είναι κατασκευασμένα, αναφέρει τοReuters.

Φέτος η πολιτεία της Καλιφόρνιας αναμένεται να είναι η πρώτη Αρχή που θα ζητήσει από τους κατασκευαστές ελαστικών να αποδείξουν ότι αναζητούν εναλλακτική λύση στο 6PPD, μια μορφή του οποίου είναι θανατηφόρα για ορισμένα ψάρια και έχει βρεθεί στα ανθρώπινα ούρα στη Νότια Κίνα, όπως αναφέρεται.

Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί

Επίσης, οι επερχόμενοι κανονισμοί εκπομπών ρύπων Euro 7 της Ευρωπαϊκής Ενωσης θα θέτουν πρότυπα για τα ελαστικά για πρώτη φορά.Μετατοπίζοντας την εστίαση από τις εκπομπές καυσαερίων από εξατμίσεις, οι ρυθμιστικές Αρχές της ΕΕ και του ΟΗΕ επεξεργάζονται τους κανονισμούς Euro 7 για να περιορίσουν τις εκπομπές ρύπων και από τα φρένα και τα ελαστικά.Οι νομοθέτες της ΕΕ λένε ότι θα μπορούσαν να συμφωνήσουν σε τέτοιους περιορισμούς από το επόμενο έτος.

Για όλους αυτούς τους λόγους, οι κατασκευαστές θα πρέπει να αναπτύξουν για βαριά ηλεκτρικά οχήματα ελαστικά τα οποία θα ρυπαίνουν λιγότερο το περιβάλλον. Για να γίνουν πιο φιλικά όμως η Michelin και η Goodyear έχουν αναφέρει ότι θα πρέπει να κατασκευαστούν με τέτοιον τρόπο που θα οδηγεί σε μεγαλύτερη φθορά έως και κατά 50%, σύμφωνα με τις πηγές.

Πλέον παράγοντες του κλάδου αναφέρουν ότι μια από τις ακούσιες συνέπειες της εξάπλωσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ότι θα υπάρχει μεγαλύτερη ρύπανση από ελαστικά, εκτός εάν γίνουν μεγάλες νέες επενδύσεις για να αλλάξει η σύστασή τους. Ουσιαστικά εάν χρησιμοποιηθούν υψηλότερης ποιότητας, ακριβότερα υλικά, θα γίνουν πιο ανθεκτικά αλλά κάποιος θα πρέπει να πληρώσει το παραπάνω κόστος.

Δεδομένα που παρείχε στο Reuters η Emissions Analytics δείχνουν ότι τα νέα ελαστικά που έχουν αναπτυχθεί μέχρι στιγμής είναι απίθανο να λύσουν το πρόβλημα. Για παράδειγμα, ενώ δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν σε ελαστικά ποδηλάτων συγκεκριμένης μεγάλης μάρκας που κατασκευάστηκαν με διαφορετικό τρόπο έδειξαν πτώση κατά 24,5% στα καρκινογόνα αρωματικά, τα οποία χρησιμοποιούνται για να έχει καλύτερη πρόσφυση ένα ελαστικό, οι χημικές ουσίες στα σωματίδια που εκπέμπουν από τη φθορά τους είναι συνολικά παρόμοια τοξικές, ανέφεραν πηγές.