Τη στρατιωτική βάση της Ανδραβίδας επέλεξε η Πολεμική Αεροπορία για να γίνει η «φωλιά» των μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35, ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει σήμερα σε μαχητικό αεροσκάφος. Είναι άλλωστε θέμα ολίγων ημερών η άφιξη της αμερικανικής Επιστολής Αποδοχής (LoA) για τα ελληνικά F-35 που θα σημάνει και την επίσημη έναρξη των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές με στόχο οι σχετικές συμβάσεις να υπογραφούν στις αρχές του επόμενου έτους. Το 2028 θα παραληφθούν, σύμφωνα με τον προγραμματισμό τα πρώτα F-35, σε μερικούς μήνες όμως από τώρα, με την υπογραφή του συμβολαίου θα αρχίσει η εκπαίδευση των πιλότων και των τεχνικών.

Η Πολεμική Αεροπορία θα ακολουθήσει το πρότυπο των Ισραηλινών όσον αφορά την εκπαίδευση των πιλότων. Θέλει να έχει πιλότους επιχειρησιακά έτοιμους ταυτόχρονα με την παραλαβή των αεροπλάνων. Οι Ισραηλινοί όταν παρέλαβαν από τους Αμερικανούς τα καινούργια F-16 άρχισαν αμέσως να τα χρησιμοποιούν καθότι οι χειριστές τους είχαν ήδη πραγματοποιήσει περί τις 1.000 ώρες πτήσης σε εκπαίδευση και σε συνθήκες μάχης στις ΗΠΑ. Το ίδιο θα γίνει και με τα ελληνικά F-35.

Πλήρης αναβάθμιση

Γιατί όμως επέλεξαν την Ανδραβίδα και όχι μια άλλη βάση, ας πούμε την Κρήτη (Καστέλι), τη Λάρισα (ΑΤΑ) ή τον Αραξο; Επειδή τόσο οι επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας όσο και η κατασκευάστρια εταιρία των F-35 έθεσαν εξαρχής θέμα ασφάλειας της βάσης από έξωθεν απειλές, θέμα απομακρυσμένης βάσης και κυρίως ποια βάση στην Ελλάδα μπορεί να επιβληθεί λιγότερο, να προσβληθεί ή να ανιχνευτούν σε αυτήν τα μαχητικά.

Ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε μάλιστα ότι θα διατεθούν 150 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση της περιοχής. Δεν ήταν μια προεκλογική υπόσχεση, αφού οι προετοιμασίες άρχισαν. Φτάνουν όμως τόσα χρήματα; Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να γίνουν συγκεκριμένα έργα στη βάση ώστε να υποδεχτεί αυτό το εξελιγμένο μαχητικό, που κατά τους πιλότους μας, δεν είναι ένα απλό μαχητικό, αλλά με αυτό θα υπάρξει αλλαγή στον τρόπο επιχειρήσεων της Πολεμικής Αεροπορίας. Θα πρέπει συνεπώς να κατασκευαστούν νέοι διάδρομοι απο/προσγειώσεων (ώστε να αντικατασταθούν όσοι είναι φθαρμένοι). Και τούτο επιβάλλεται καθότι τα ελληνικά F-35 δεν θα είναι καθέτου απο/προσγειώσεως, συνεπώς χρειάζονται διάδρομο. Θα απαιτηθούν επίσης νέα συστήματα ασφαλείας και προστασίας των αεροσκαφών, ειδικές συνθήκες φύλαξης, νέα καταφύγια, νέα συστήματα παροχής τεχνικής βοήθειας και συντήρησης, νέες αποθήκες φύλαξης οπλισμού, νέα συστήματα ραντάρ. Μιλάμε για εκατομμύρια που εκσυγχρονίζουν απόλυτα τη βάση, τη μετατρέπουν αμέσως σε μια από τις πλέον σύγχρονες αεροπορικές βάσεις της Ευρώπης με φοβερές επιχειρησιακές δυνατότητες, φόβητρο για όποιον επιβουλεύεται την εθνική μας ανεξαρτησία.

Πολλαπλασιαστής ισχύος

Με την απόκτηση των F-35 θα πρέπει, όπως λένε οι επιτελείς, να σχεδιαστούν και καινούργια σχέδια (θεωρήσεις) επιχειρήσεων. Τα F-35 είναι ένα υπερόπλο, λαμβάνει από παντού πληροφορίες και είναι ικανό να τις διοχετεύσει αμέσως σε όλα τα μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων, σε στεριά, θάλασσα και αέρα. Επιπλέον χαρακτηρίζεται ως ένα απαραίτητο «εργαλείο» για την Αεροπορία μας, διότι ενσωματώνει σημαντικές τεχνολογίες (Stealth, Networked Warfare, Sensor Fusion) που δίνουν σημαντικό πλεονέκτημα ακόμη και σε δυνάμεις που αξιοποιούν επιχειρησιακά μικρό αριθμό αεροσκαφών του τύπου, κυρίως εναντίον αντιπάλων που δεν τα διαθέτουν. Και το σημαντικότερο; Θα αποτελέσει πολλαπλασιαστή ισχύος και αποτελεσματικότητας τόσο των F-16V και των Blk50 αναβαθμισμένων σε BlkM, όσο και των Rafale, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για καθολική αεροπορική υπεροχή όχι μόνο στο Αιγαίο αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Προφανώς, ο δρόμος για να δούμε F-35 με τα ελληνικά εθνόσημα στα φτερά είναι ακόμη μακρύς, καθώς απαιτείται λεπτομερής ανάλυση του κόστους, αναβάθμιση εγκαταστάσεων εδάφους βάσει συγκεκριμένων προτύπων και εκπαίδευση ιπταμένων και τεχνικών.

Στόλος 227 συνολικά μαχητικών

Οι παραπάνω διαδικασίες είναι χρονοβόρες και οι πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις θέλουν την ένταξη του μαχητικού στην Πολεμική Αεροπορία – εφόσον δεν προκύψει κάποιο άλλο ζήτημα – να μην ξεκινά νωρίτερα από το 2028. Τότε θα ολοκληρώνεται βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος και η αναβάθμιση των 83 F-16 σε επίπεδο Viper, οπότε η Πολεμική θα διαθέτει ήδη ικανό αριθμό αεροσκαφών 4+ γενιάς πριν περάσει στο επόμενο στάδιο. Τότε οι πιλότοι μας θα είναι επιχειρησιακά έτοιμοι με χίλιες ώρες πτήσης στο ενεργητικό τους με την παραλαβή των πρώτων F-35.

Ετσι σε μερικά χρόνια η χώρα μας θα διαθέτει 24 Rafale στην έκδοση F3R (αναμένεται η ολοκλήρωση όλων των παραδόσεων), 155 F-16 διαφόρων εκδόσεων (83 εκ των οποίων θα αναβαθμιστούν σε επίπεδο Viper), 24 Mirage 2000-5 αλλά και μία μοίρα F-35 (δηλαδή περίπου 20 με 24 αεροσκάφη). Θα φτάσουμε συνεπώς σε έναν στόλο συνολικά περίπου 227 σύγχρονων μαχητικών.