Διανύοντας ήδη την τρίτη εβδομάδα καραντίνας και την τέταρτη με κλειστές επιχειρήσεις, ταυτόχρονα με την εξάπλωση του κορωνοϊού αυξάνεται η ανησυχία επαγγελματιών και υπαλλήλων για το μέλλον μιας σειράς κλάδων. Ο τουρισμός, η εστίαση, η ψυχαγωγία είναι μερικά από τα πεδία που ο COVID-19 έχει σαρώσει στο πέρασμά του. Στον αντίποδα, υπηρεσίες courier, εγχώριες βιοτεχνίες παραγωγής αντισηπτικών και ειδών ατομικής προστασίας, φαρμακεία, ταχυφαγεία και συνοικιακά παντοπωλεία με κατ’ οίκον διανομή, σουπερμάρκετ ζουν στιγμές (εμπορικής) δόξας!

Την παραπάνω διαπίστωση – ιδίως σε ό,τι αφορά το οργανωμένο λιανεμπόριο – έρχεται να επιβεβαιώσει έρευνα της εταιρείας Nielsen, σύμφωνα με την οποία στην προ κορωνοϊού εποχή (μέχρι τις 23 Φεβρουαρίου) τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα στο σύνολό τους παρουσίαζαν συγκρατημένη θετική τάση στο 1,8%, με την αύξηση να εκτοξεύεται στο 24,1% από την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου μέχρι και τις 15 Μαρτίου! Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στην περίοδο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας παρουσίασαν στο σύνολό τους οι κατηγορίες που αφορούν τα προϊόντα οικιακής χρήσης καθώς και τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, οι οποίες κινήθηκαν στο 18,9% και 13,2% αντίστοιχα, ενώ ακολουθούν τα τρόφιμα και τα ποτά στο 8,9%.

Πέραν των παραπάνω, άνθηση γνωρίζουν και άλλες, εναλλακτικές μορφές επιχειρηματικότητας, οι οποίες, παρότι προϋπήρχαν, κατάφεραν εν μέσω πανδημίας να καθιερωθούν στη συνείδηση των πολιτών-καταναλωτών, προεξοφλώντας μια επιπλέον αλλαγή που θα φέρει η τρέχουσα δοκιμασία στις ζωές όλων μας. Με το καθεστώς περιορισμού των μετακινήσεων και την απομόνωση στο σπίτι να μην αφήνουν πολλά περιθώρια για ψυχαγωγία, τα βιβλία αποτελούν μια από τις λίγες ευχάριστες διεξόδους από τη ζοφερή πραγματικότητα και τον ορυμαγδό αρνητικών ειδήσεων της μονοθεματικής πια τηλεόρασης. Τα ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία με προσφορές και εκπτώσεις που αγγίζουν έως και το 80% παρέχουν «αποδράσεις» σε όσους επιθυμούν να ταξιδέψουν νοητά, ενώ αυξημένη είναι και η ζήτηση από τους χρήστες έξυπνων κινητών για εφαρμογές που είτε τους ψυχαγωγούν είτε διευκολύνουν την καθημερινότητά τους.

Εφαρμογή

Μια τέτοια σχεδίασε και ο 28χρονος προγραμματιστής Γιώργος Ρακιτζής. Εμπνεόμενος από το πενταψήφιο 13033 που έχει μπει για τα καλά στη ζωή των Ελλήνων, αποφάσισε να απλουστεύσει τη διαδικασία: «Δημιούργησα την εφαρμογή «Μένουμε σπίτι» με σκοπό να βοηθήσω στις μετακινήσεις τους κοντινά μου άτομα που δεν είναι εξοικειωμένα με την τεχνολογία. Αφού την ετοίμασα, σκέφτηκα ότι θα ήταν καλό να τη διαθέσω δωρεάν στο κοινό για να βοηθήσω όσο περισσότερους συνανθρώπους μας γίνεται, δημιουργώντας έκδοση και στα αγγλικά» περιγράφει στα «ΝΕΑ» ο Γιώργος, την εφαρμογή του οποίου έχουν ήδη «κατεβάσει» περισσότεροι από 50.000 χρήστες και βάσει των στατιστικών της Google σήμερα αποτελεί τη δημοφιλέστερη εφαρμογή στη χώρα.

«Χιλιάδες χρήστες μπορούν με το πάτημα ενός κουμπιού να δηλώσουν τον λόγο εξόδου. Το μόνο που απαιτείται είναι την πρώτη φορά να δηλώσουν όνομα και διεύθυνση, έπειτα αυτά αποθηκεύονται με ασφάλεια στη συσκευή τους. Φανταστείτε πόσο πιο εύκολο είναι για έναν ηλικιωμένο, αντί να χρειάζεται να γράψει όλα τα στοιχεία που απαιτούνται, να πατάει απλώς ένα εικονίδιο, αφήνοντας τη «δύσκολη» δουλειά της σύνταξης του SMS στην εφαρμογή» προσθέτει.

Delivery ψιλικών

Τα νέα ήθη του social distancing, όμως, έχουν επιφέρει αλλαγές και σε πιο παραδοσιακές μορφές συναλλαγών, όπως αυτή με τον περιπτερά της γειτονιάς. Ηδη πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας αρκετές ήταν οι επιχειρήσεις που είχαν εισαγάγει τη διαδικασία του delivery στην αγορά ψιλικών, μια επιλογή που ίσως αποδειχτεί σωτήρια για το μέλλον τους. Η Ευαγγελία Νίκα, ιδιοκτήτρια περιπτέρων στον Πειραιά, εξηγεί ωστόσο ότι, παρότι οι τηλεφωνικές παραγγελίες έχουν αυξηθεί, ο τζίρος έχει μειωθεί κατά 50%: «Το κέρδος από τα «δημοφιλή» αυτή την εποχή προϊόντα (τσιγάρα και κάρτες) είναι αστείο. Τα προϊόντα που συντηρούν παραδοσιακά τα περίπτερα είναι τα αναψυκτικά και τα παγωτά, που έχουν καταποντιστεί. Αντιστοίχως μειωμένες είναι οι διά ζώσης συναλλαγές. Ουσιαστικά έχει μετακυλιστεί ο όγκος της δουλειάς στο delivery. Για παράδειγμα, αν εξυπηρετούσαμε 100 πελάτες, 50 από το κατάστημα και 50 με delivery, τώρα εξυπηρετούμε 70 με τους 60 εξ αυτών μέσω delivery».

Πάντως, η ίδια τονίζει ότι με το τέλος της κρίσης η συνέχιση της σχέσης με τους πελάτες και η συνέπεια στην εξυπηρέτησή τους υπό δύσκολες συνθήκες ίσως είναι αυτή που θα κρατήσει την επιχείρηση ανοιχτή.