Σημαντικά κεφαλαία τα οποία  διεθνώς φτάνουν ακόμα και στο 10% των εσόδων τους  επενδύουν οι τράπεζες στις τεχνολογικές εφαρμογές και την ψηφιακή αναβάθμιση των υποδομών τους.  Μάλιστα οι τράπεζες  δαπανούν στις τεχνολογικές επενδύσεις περίπου 2-3 φορές περισσότερους πόρους από άλλους κλάδους της οικονομίας, και εκτιμάται ότι το 15%-25% του ετησίου προϋπολογισμού των τραπεζών κατευθύνεται σήμερα αναβάθμιση της τεχνολογικής τους υποδομής.

Ενδεικτικό του ψηφιακού μετασχηματισμού που συντελείται είναι ότι οι τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες, θα χρειαστεί να δαπανήσουν  την επόμενη τριετία περίπου 900 εκατ ευρώ – 1 δις ευρώ . στην τεχνολογική αναβάθμιση του συνόλου των υποδομών τους . Αυτό είπε ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τράπεζας Νίκος Καραμούζης  κατά την διάρκεια του συνεδρίου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό που διοργάνωσε η Ελληνική Ένωση Τραπεζών μαζί με την Εθνική Τράπεζα και το Economist.

 Oι νέες τεχνολογικές  δυνατότητες και εφαρμογές: μειώνουν σημαντικά το κόστος λειτουργίας, αυξάνουν την ασφάλεια των συναλλαγών, βελτιώνουν την ποιότητα, το εύρος και την ταχύτητα των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών, διευρύνουν τα δίκτυα και μέσα εξυπηρέτησης πελατείας, αναβαθμίζουν την αποτελεσματικότητα των λειτουργιών back office και στήριξης εργασιών, βελτιστοποιούν τις μεθόδους λογιστικής παρακολούθησης, διαχείρισης κινδύνων, ελέγχων και κανονιστικής συμμόρφωσης, και καθιστούν τον πελάτη κυρίαρχο, να συναλλάσσεται από όπου βρίσκεται, όποτε επιλέγει και σε όποιο προϊόν ή υπηρεσία προτιμά, χωρίς να επισκεφθεί υποκατάστημα της τράπεζας.

Δεδομένων αυτών, όπως  αναφέρθηκε, οι τράπεζες επιβάλλεται να υιοθετήσουν μια  ολοκληρωμένη στρατηγική επιχειρησιακού πελατοκεντρικού και λειτουργικού μετασχηματισμού, με την ψηφιακή τεχνολογία στο επίκεντρο των αλλαγών .

Ο πρόεδρος της ΕΕΤ τόνισε πως στη νέα εποχή θα απαιτείται μεταξύ άλλων να έχουμε: λιγότερα υποκαταστήματα, λιγότερο προσωπικό, μικρότερες αλλά αποτελεσματικότερες κεντρικές υπηρεσίες εντάσεως κεφαλαίου, σημαντική κινητικότητα, μετεκπαίδευση και ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, σημαντικές επενδύσεις στην τεχνολογία και τα e-δίκτυα.

Ήδη τα ψηφιακά κανάλια κερδίζουν σημαντικό έδαφος στην Ελλάδα, εις βάρος του ρόλου του παραδοσιακού τραπεζικού καταστήματος . Με βάση πρόσφατα στοιχεία μόνο το 23% των συναλλαγών πραγματοποιείται  μέσω των τραπεζικών καταστημάτων, ενώ το 2014 το ποσοστό αυτό ήταν κοντά στο 40%. Από τις συναλλαγές αυτές το 37% γ γίνεται μέσω internet (e-banking ή mobile banking), έναντι 19% στο 2014, το 33% μέσω ATM, έναντι 35% στο 2014, και το 7% μέσω APS

Επιπλέον από το τέλος του 2014 μέχρι τον Ιούνιο του 2018, οι ενεργοί πελάτες στο internet banking αυξήθηκαν 131% φτάνοντας τα 2,6 εκατ. ενώ ο αριθμός των συναλλαγών ετησίως αυξήθηκε κατά 147% στα 150 εκατ. με την αξία των συναλλαγών  να έχει αυξηθεί κατά 84% σε ετήσια βάση 240 δισ. ευρω. Παράλληλα ,στο mobile banking από το τέλος του 2014 μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2018, οι ενεργοί πελάτες αυξήθηκαν κατά 465% σε 1,2 εκατ., οι ετήσιες συναλλαγές εκτοξεύτηκαν κατά 1,270% (20.8 εκατ. συναλλαγές), ενώ η αξία τους αυξήθηκε σε ετησια βάση κατά 785% (6.1δισ. ευρώ)

Τέλος, τα εγκατεστημένα POS στην Ελλάδα ξεπέρασαν τις 700.000 τον Ιούλιο του 2018, έναντι μόλις 130.000 στο τέλος του 2014.

Όπως επεσήμανε ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών οι τράπεζες δεν μπορούν να αγνοήσουν ή να υποτιμήσουν μια σειρά δεδομένων και συγκεκριμένα :

-τις επιπτώσεις από τη σοβαρή μετακίνηση της πελατείας προς το e-banking, mobile και e-money και τα λοιπά εναλλακτικά δίκτυα συναλλαγών,

-τον ανταγωνισμό από τις νέες ψηφιακές τραπεζικές πλατφόρμες, τα ψηφιακά νομίσματα και τις εταιρείες fintech,

-τον ανταγωνισμό από τους θεσμικούς διαχειριστές και τις αγορές χρήματος και κεφαλαίου,

-τις νέες διευρυμένες δυνατότητες που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη, τα big data analytics, ο αυτοματισμός με χρήση ρομποτικής, η κεντροποίηση και τεχνολογική αναβάθμιση των μονάδων υποστήριξης,

-τον δυνητικό κίνδυνο που αποτελούν οι πλατφόρμες συναλλαγών, e-money, B2B, B2C,

-την εμπορική αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως το facebook, το twitter, το instagram, το linkedIn, το google, αλλά κυρίως των πλατφόρμων συναλλαγών όπως το Αmazon και το ebay για τις τραπεζικές συναλλαγές,

-την ανάγκη για ριζική αναβάθμιση και προσαρμογή των λειτουργιών, διαδικασιών και των μονάδων ελέγχου, διαχείρισης κινδύνων και κανονιστικής συμμόρφωσης,

– ότι ο χρονολογικός κύκλος των τραπεζικών προϊόντων και εργασιών, end to end, συντομεύει και μεταλλάσσεται δραματικά.

– και ότι το εποπτικό και ρυθμιστικό πλαίσιο έχει γίνει απαιτητικότερο και πολύ πιο σύνθετο, επιδρώντας καθοριστικά στην εμπορική πολιτική και τις προτεραιότητες των τραπεζών.

«Δεν πρέπει να έχουμε την ψευδαίσθηση ότι σε μια ανοικτή και ανταγωνιστική αγορά, θα δεσμεύσουμε επ’ αόριστο τους πελάτες μας στους δικούς μας αργούς χρόνους ανταπόκρισης, στις δικές μας γραφειοκρατικές δομές, τα σιλό λειτουργίας και τις βαριές διαδικασίες» είπε ο κ. Καραμούζης.