Ο ήχος των αεροπλάνων που πετούσαν χθες το πρωί πάνω από τον αττικό ουρανό ξεγέλασε ορισμένους από τους εκατοντάδες ανθρώπους της τέχνης και εκπροσώπους του Τύπου που είχαν σπεύσει στο κτίριο Η της οδού Πειραιώς 260 για την ανακοίνωση του φετινού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου διά στόματος του καλλιτεχνικού του διευθυντή Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. Και πίστεψαν ότι είναι ένα σκηνοθετικό εφέ που υπονοεί ότι «προσγειώνεται το πρόγραμμα στην Πειραιώς». Τελικώς προσγειώθηκαν οι ίδιοι όταν διαπίστωσαν πως τα αεροπλάνα ήταν αληθινά και πετούσαν στο πλαίσιο της άσκησης Ηνίοχος και ότι τελικά θα έπρεπε να περάσουν 50 λεπτά από την προκαθορισμένη ώρα έναρξης για να αρχίσει η παρουσίαση. Kαθυστέρηση για την οποία δεν ευθύνονταν όμως οι διοργανωτές, αλλά η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου που εμφανίστηκε στον χώρο αργοπορημένη, αλλά διόλου βιαστική.

Μόνος επί σκηνής φέτος –χωρίς την ομάδα συνεργατών που τον πλαισίωναν πέρυσι –ο καλλιτεχνικός διευθυντής, που χθες συμπλήρωσε έναν χρόνο στη συγκεκριμένη θέση, παρουσίασε ένα πρόγραμμα 120 εκδηλώσεων (επιλογή από τις 1.262 προτάσεις) που αποτελούν την «πραγματική πρεμιέρα μας», όπως τόνισε, καθώς πέρυσι ανέλαβε τελευταία στιγμή και έστησε φεστιβάλ βάσει των 285 προτάσεων που είχαν κατατεθεί στην προηγούμενη διοίκηση.

Απογοητεύτηκαν ωστόσο όσοι περίμεναν να σχεδιάσουν το καλοκαιρινό τους πλάνο, καθώς από το πρόγραμμα με τις αρκετές συμπαραγωγές (όπου συχνά η ελληνική οικονομική συμβολή είναι περιορισμένη) λείπουν σε πολύ μεγάλο ποσοστό προς το παρόν οι ημερομηνίες, με εξαίρεση τις παραστάσεις στην Επίδαυρο.

Με προϋπολογισμό 4 εκατ. ευρώ –τα υπόλοιπα 6 εκατ. της χρηματοδότησης του φεστιβάλ από το ΥΠΠΟ καλύπτουν λειτουργικά έξοδα –και «χωρίς χρέη», όπως δήλωσε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ξεκινά μια χρονιά «εγκαινίων νέων θεσμών, συνεργασιών και ανοιγμάτων». Αν και τα χρήματα από το ΥΠΠΟ είναι τα ίδια, ουσιαστικά το φεστιβάλ φέτος διαθέτει 1 εκατ. ευρώ επιπλέον, καθώς πέρυσι διατέθηκαν 3 εκατ. για την καλλιτεχνική παραγωγή και το 1 εκατ. διατέθηκε για εξόφληση χρεών. Παρ’ όλ’ αυτά, φαίνεται πως το κόστος του προγράμματος ξεπερνά τα 4 εκατ. ευρώ, καθώς μεγάλο μέρος των παραγωγών καλύπτεται από συνδιοργανωτές ή παρόχους υποδομών, ενώ γίνεται λόγος από τους υπευθύνους για αναζήτηση χορηγιών, προσπάθεια ένταξης στο ΕΣΠΑ για μία τριετία με 350.000 ανά έτος. Υπό εξέταση είναι και η περιστολή των λειτουργικών δαπανών, ώστε να εξασφαλιστούν κονδύλια υπέρ του προγράμματος.

Το ύψος των ανελαστικών εξόδων του φεστιβάλ ωστόσο αποτέλεσε θέμα συζήτησης στα πηγαδάκια που ακολούθησαν, δεδομένου ότι το Εθνικό Θέατρο, σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν προσφάτως στη δημοσιότητα, επιχορηγείται με 6 εκατ. ευρώ ετησίως, εκ των οποίων τα 5,5 αφορούν ανελαστικές δαπάνες για τη 12μηνη λειτουργία του και τη μισθοδοσία 350 ατόμων, την ώρα που το φεστιβάλ απασχολεί μονίμως περί τα 20 άτομα και βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη για δύο μήνες κάθε καλοκαίρι.

Στην ερώτηση του «Νσυν» σχετικά με το χρέος άνω των 2 εκατ. ευρώ προς το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων για τις παραχωρήσεις του Ηρωδείου και των αρχαίων θεάτρων της Επιδαύρου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής έκανε λόγο για χρέη 20 ετών προσθέτοντας ότι αναζητείται λύση και ότι το Ταμείο έχει δείξει καλή προαίρεση και «δεν μας έχει πάει στα δικαστήρια».

Τα μεγάλα ονόματα. Μπομπ Ουίλσον και Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ με το «Γράμμα σε έναν άνδρα», βασισμένο στα ημερολόγια του σπουδαίου χορευτή Βασλάβ Νιζίνσκι. Ρομέο Καστελούτσι με την παράσταση «Η δημοκρατία στην Αμερική». Γουίλιαμ Κέντριτζ με τη μεγάλης κλίμακας κινηματογραφική προβολή –μια λιτανεία σκιών –«Παίξτε τον χορό ακόμα πιο γλυκά». Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται σε εργάτρια, άστεγη και κουκλοπαίχτρια μεταξύ άλλων στην κινηματογραφική εγκατάσταση «Μανιφέστο» του Γιούλιαν Ρόζεφελντ. Μίλο Ράου με το φινάλε της ευρωπαϊκής του τριλογίας, την «Αυτοκρατορία», με τη Μάγια Μόργκενστερν, σε μουσική Ελένης Καραΐνδρου. Νικίτα Μιλιβόγεβιτς με το «Γεφύρι του Δρίνου», βασισμένο στο μυθιστόρημα του νομπελίστα Ιβο Αντριτς.

Προτάσεις. Η κουίρ πλατφόρμα Sound Acts με περφόρμανς σχετικά με την έμφυλη, φυλετική και σωματική ταυτότητα (προφεστιβαλική εκδήλωση). Η περφόρμανς «277 μέτρα» στην κορυφή του Λυκαβηττού με την ανατολή του ήλιου. Η παράσταση «Πεντηκοστή» από τη θεατρική ομάδα Vice Versa με 15 πρόσφυγες από 13 χώρες. Το «Ονειρο καλοκαιρινής νύχτας» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, περπατώντας από τη Στοά του Αττάλου ώς το Αστεροσκοπείο, από τους Homo Ludens Theatre. Κι όλος ο Σαίξπηρ πάνω σε ένα τραπέζι ενός μέτρου για εννιά μέρες από τους Forced Entertaintment. Το μοραΐτικο γλέντι με 250 καλλιτέχνες στην ορχήστρα του Θεάτρου της Αρχαίας Επιδαύρου. Η παράσταση «Κώστας Νούρος: ξένος δυο φορές» που θα δοθεί σε ταβέρνες του Κορυδαλλού και του Πειραιά.

Επίδαυρος. Εντεκα παραστάσεις στο Μικρό και το Μεγάλο Θέατρο, αρχής γενομένης από τις 30 Ιουνίου με την επανάληψη των «Επτά επί Θήβας» του Τσεζάρις Γκραουζίνις. Ακολουθεί ο Κώστας Καζάκος ως Οιδίπους επί Κολωνώ σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη. «Βάκχες» από τον Εκτορα Λυγίζο. «Ειρήνη» από τον Κωνσταντίνο Αρβανιτάκη με την Καμεράτα, τους Τζίμη Πανούση, Τάση Χριστογιαννόπουλο, Ειρήνη Καράγιαννη. «Αλκηστη» από την Κατερίνα Ευαγγελάτου. Η Μαρία Ναυπλιώτου ως Μήδεια από τη Μαριάννα Κάλμπαρη και η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ως Ατοσσα στους «Πέρσες» υπό τις οδηγίες του Αρη Μπινιάρη. Στο Μικρό Θέατρο την αυλαία ανοίγει η ανδροκρατούμενη «Μήδεια» (Γιώργος Γάλλος, Χρήστος Λούλης, Μιχάλης Σαράντης) του Δημήτρη Καραντζά. Ακολουθεί η «Αφιξις» της Ιώς Βουλγαράκη με αφορμή τη μνηστηροφονία της «Οδύσσειας». Η Στεφανία Γουλιώτη ως Κύκλωπας από τον Παντελή Δεντάκη. Και ο «Προμηθέας δεσμώτης» και οι «Ικέτιδες» με την υπογραφή του Ολιβιέ Πι.

INFO

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, από 31 Μαΐου έως 19 Αυγούστου

Γερμανική κατάληψη

Η βερολινέζικη Φολκσμπίνε καταλαμβάνει για δέκα ημέρες την Πειραιώς 260 σε ένα πάρτι με τρεις παραστάσεις, παράξενες ταινίες, μουσική, χορό και συζητήσεις, με αφορμή την αποχώρηση του Φρανκ Κάστορφ από τη θέση του διευθυντή του θεάτρου ύστερα από δύο και πλέον δεκαετίες.

Οι φετινές καινοτομίες

Το Λύκειο Επιδαύρου, ένα διεθνές θερινό σχολείογια το αρχαίο δράμα που απευθύνεταισε σπουδαστέςδραματικών σχολών και νέους ηθοποιούς από όλο τον κόσμο. Το άνοιγμα στην πόλη με εκδηλώσεις από τον Πειραιάώς την Ελευσίνα. Αν και παλαιότερα υπήρχαν διάσπαρτα γεγονότα στην πόλη, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος εκτιμά ότι «για πρώτη φορά επιχειρείται τόσο μεγάλη και οργανωμένη διάχυση».

Η παρουσίαση μόνο θεατρικών και όχι μουσικών παραστάσεων στο ΜικρόΘέατρο της Επιδαύρου. Η απευθείας ραδιοφωνική μετάδοση από το Τρίτο Πρόγραμμα των συναυλιών στον Κήπο της Πειραιώς.