Χρονιά νέων σημαντικών αλλαγών στην Παιδεία θα είναι το 2017, όπως προκύπτει από τις προτεραιότητες που ανέπτυξε ο υπουργός Παιδείας μιλώντας στη Βουλή, παράλληλα όμως θα είναι ίσως και η χρονιά κατά την οποία τα πανεπιστήμια της χώρας θα οδηγηθούν σε αδυναμία λειτουργίας, λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής τους ασφυξίας.

Παρότι η κυβέρνηση επιχαίρει ότι για πρώτη φορά τα τελευταία πέντε χρόνια αυξήθηκαν τα κονδύλια για την Παιδεία κατά 250 εκατ. ευρώ, τα χρήματα αυτά –ή τμήμα τους έστω –φαίνεται πως δεν φτάνουν στα πανεπιστήμια της χώρας, οι πρυτάνεις των οποίων σε έκτακτη Σύνοδο που οργάνωσαν το Σάββατο έστειλαν για πολλοστή φορά σήμα κινδύνου:

«Είναι άκρως απαραίτητη η γενναία αύξηση του προϋπολογισμού της φοιτητικής μέριμνας και ιδιαίτερα της σίτισης προκειμένου να καλυφθούν οι άμεσες ανάγκες των φοιτητών» τόνισαν οι πρυτάνεις, σημειώνοντας και σειρά άλλων ζητημάτων που εμποδίζουν τη σωστή λειτουργία των ιδρυμάτων. Εντύπωση μάλιστα προκαλεί ότι η Σύνοδος αυτή έγινε εκτάκτως το Σάββατο, παρ’ ότι έπειτα από συνάντηση γνωριμίας με τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου προ ημερών, οι πρυτάνεις είχαν ήδη αποφασίσει Σύνοδο στις 14 Ιανουαρίου, στην οποία ο υπουργός θα κληθεί να απαντήσει στα αιτήματά τους.

Κλειδί οι ΕΛΚΕ. Ενας από τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να αμβλυνθούν τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα των πανεπιστημίων, πέρα από την αύξηση της χρηματοδότησης, θα ήταν και η ελαστική λειτουργία του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ) που τηρούν τα πανεπιστήμια, κάτι που έχει τεθεί ήδη στον υπουργό, ο οποίος φαίνεται να συμφωνεί. Γι’ αυτό και η Σύνοδος χαιρέτισε τις δηλώσεις του, σύμφωνα με τις οποίες απαιτείται «ένας ευέλικτος ΕΛΚΕ, που, απαλλαγμένος από την υπέρμετρη γραφειοκρατία, θα διαχειρίζεται αποτελεσματικά τα ερευνητικά κονδύλια και θα υποστηρίζει μέλη ΔΕΠ και νέους ερευνητές στην απορρόφηση των ερευνητικών κονδυλίων».

Οι πανεπιστημιακοί διαπίστωσαν όμως ότι παρά τις δηλώσεις, «το πλαίσιο λειτουργίας των ΕΛΚΕ γίνεται, με συνεχή νομοθετήματα, ολοένα και πιο ασφυκτικό, με διαφαινόμενη αδυναμία λειτουργίας τους». Γι’ αυτό οι πρυτάνεις ζητούν να συναντηθεί η Σύνοδος με τους αρμόδιους υπουργούς Παιδείας και Οικονομικών, για να υλοποιηθούν το συντομότερο οι απαιτούμενες αλλαγές.

Τέλος, οι πρυτάνεις ζητούν να παραταθεί ο χρόνος για τη μη απαίτηση Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας και για φοιτητές που εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια από το έτος 2013 και μετά, έως ότου το ζήτημα της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας των αποφοίτων των Πανεπιστημίων αντιμετωπιστεί με μια νέα συνολική νομοθετική ρύθμιση.