Εκθεση που απεικονίζει τις δυσλειτουργίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος και επικρίνει επιλογές προηγούμενων πολιτικών ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας συνέταξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Συγκεκριμένα, η Κομισιόν στην «Εκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, 2016» αναφέρεται σε διάφορα θέματα που απασχολούν την Παιδεία μας, ορισμένα από τα οποία αφορούν τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του Νίκου Φίλη.

n Για την αξιολόγηση αναφέρει πως «θεωρείται ανησυχητικό το γεγονός ότι έχουν ανασταλεί οι διαδικασίες για την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών (αυτοαξιολόγηση για τα σχολεία και ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών), ακόμα και στην ιδιωτική εκπαίδευση».

n Για το Ολοήμερο Σχολείο (για την οποία καμάρωνε ο πρώην υπουργός Παιδείας) αναφέρει πως ενώ αυτή η νέα μορφή εφαρμόζεται σε μεγαλύτερο αριθμό σχολείων, «στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια λιγότερο φιλόδοξη εκδοχή του Ολοήμερου Σχολείου που προβλεπόταν παλαιότερα».

n Για το νέο σύστημα επιλογής διευθυντών σχολείων (έμπνευση Τάσου Κουράκη, επί Αριστείδη Μπαλτά) σημειώνει ότι «ενδεχομένως περιορίζει την ανεξαρτησία των διευθυντών των σχολικών μονάδων».

n Για τη ρύθμιση που προβλέπει ότι οι μαθητές πρέπει πλέον να έχουν γενικό μέσο όρο 9,5 στα 20, αντί για τουλάχιστον 10 στα 20 ώστε να προαχθούν στις τάξεις του Γενικού Λυκείου, λέει ότι «θα μπορούσε να χαρακτηριστεί υποβάθμιση των προτύπων».

n Για τον νόμο σχετικά με τα ιδιωτικά σχολεία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι οι επικριτές του υποστηρίζουν πως με το νομοσχέδιο αυτό περιορίζεται η ελευθερία των ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης στη χώρα.

n Οσον αφορά τους εκπαιδευτικούς αναφέρει ότισχεδόν οι μισοί (49%) στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση είναι άνω των 50 ετών, ενώ λιγότεροι από 1% είναι κάτω των 30 ετών. Παρόμοια κατάσταση παρατηρείται και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Για τουςμισθούς τους σημειώνει πως είναι χαμηλότεροι από ό,τι σε πολλές άλλες χώρες του ΟΟΣΑ.

n Για τα πανεπιστήμια η Επιτροπή τονίζει ότι με νομοθετική πράξη του 2015 άλλαξε ο τρόπος εκλογής των πρυτάνεων και των κοσμητόρων με αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά η αυτονομία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ και ο ρόλος των πανεπιστημιακών Συμβουλίων υποβαθμίστηκε. Κάνει όμως αναφορά και στο σχέδιο (συγχωνεύσεων) Αθηνά της περιόδου 2012-2014, που «δεν είχε σημαντικό αντίκτυπο μέχρι σήμερα».

Υπάρχουν και καλά. Τέλος, η Κομισιόν διαπιστώνει και ορισμένα καλά όπως ότι το ποσοστό της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου μειώθηκε στη χώρα μας από 9% το 2014 σε 7,9% το 2015, πολύ κάτω από τον μέσο όρο του 11% της ΕΕ των 28 το 2015. Επίσης ότι το ποσοστό ολοκλήρωσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι αρκετά υψηλό, καθώς ανήλθε σε 40,4% το 2015, υπερβαίνοντας ελαφρά τον μέσο όρο της ΕΕ (38,7%). Αλλά προτού χαρούμε, συνεχίζει ότι η Ελλάδα εμφανίζει το υψηλότερο ποσοστό (40%) νέων πτυχιούχων που βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, απασχόλησης και κατάρτισης και ότι οι δαπάνες για την εκπαίδευση διαμορφώθηκαν στο 4,4% του ΑΕΠ το 2014, υπολειπόμενες του μέσου όρου της ΕΕ των 28, ο οποίος έφτασε το 4,9%.

Το τριετές σχέδιο για την Εκπαίδευση

Απαντώντας ουσιαστικά στην έκθεση της Ευρωπαϊκή Επιτροπής, ο νέος υπουργός Παιδείας αφήνει να εννοηθεί ότι η ώρα της αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών πλησιάζει. Η αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση πάντως δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά στόχο τη βελτίωση δομών και εκπαιδευτικών.

Επίσης, μετά τον συμβιβασμό που πέτυχε προ ημερών στη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς για το θέμα των απολύσεων στα ιδιωτικά σχολεία, ο Κώστας Γαβρόγλου έκανε γνωστό (από τον ραδιοφωνικό σταθμό Στο Κόκκινο) ότι πρώτη φορά οι δανειστές έβαλαν την υπογραφή τους σε κείμενο που καταγράφει και την ανάγκη μόνιμων προσλήψεων και αύξησης κονδυλίων για την Παιδεία.

Το κείμενο αυτό είναι το τριετές σχέδιο για την Εκπαίδευση, στο οποίο εκτός από την ανάγκη διορισμών και κονδυλίων καταγράφονται ως επικείμενες αλλαγές, μεταξύ άλλων, η κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων με τη σημερινή μορφή τους, το Εθνικό Απολυτήριο (ή Πιστοποιητικό Σπουδών), ο νέος τρόπος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια τέλη του 2017 – αρχές του 2018, η αναμόρφωση των ΑΕΙ ώστε η υποδοχή των φοιτητών να γίνεται ενδεχομένως σε σχολές και όχι σε τμήματα κ.ά.

Τις επόμενες ημέρες ο υπουργός Παιδείας θα συναντηθεί και με τους πρυτάνεις των ΑΕΙ προκειμένου να αρχίσει πάλι διάλογος για τις μεταπτυχιακές σπουδές, καθώς το νομοσχέδιο της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας που περιόριζε κατά πολύ τα δίδακτρα, φαίνεται πως δεν θα προχωρήσει.