«Αιτία πολέμου» χαρακτήρισε ουσιαστικά χθες η ΟΛΜΕ την πρόταση του καθηγητή και προέδρου της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία Αντώνη Λιάκου σχετικά με τις αλλαγές σε Λύκειο και Εξεταστικό. Παράλληλα, στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ αποστασιοποιούνται από τις προτάσεις Λιάκου –ανάμεσα στις οποίες η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, η μετατροπή του Λυκείου σε διετές με τετραετές Γυμνάσιο κ.ά. –και κάνουν λόγο για προσωπικές απόψεις νεοφιλελεύθερου προσανατολισμού!

Το ΔΣ της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, της οποίας ας σημειωθεί ότι η σημερινή πρόεδρος Ελένη Ζωγραφάκη-Τελεμέ είναι μέλος της παράταξης Συνεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις που πρόσκειται στον ΣΥΡΙΖΑ, εξέδωσε χθες ανακοίνωση με την οποία απορρίπτει το πόρισμα της Επιτροπής Λιάκου στο σύνολό του και προειδοποιεί: «Καλούμε το υπουργείο Παιδείας να μην υιοθετήσει τις απαράδεκτες προτάσεις της Επιτροπής. Δηλώνουμε ότι η τυχόν υιοθέτηση του εν λόγω πορίσματος θα προκαλέσει την οξύτατη αντίδραση της Ομοσπονδίας». Προϊδεάζοντας για κινητοποιήσεις, η ΟΛΜΕ καλεί τους εκπαιδευτικούς «να βρίσκονται σε επαγρύπνηση, προκειμένου να υπερασπίσουμε τις πάγιες θέσεις του κλάδου για αναβαθμισμένη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση».

ΦΙΛΙΑ ΠΥΡΑ. Εναντίον του Αντώνη Λιάκου τοποθετούνται και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, ορισμένα εκ των οποίων βρίσκονται κοντά στον υπουργό Παιδείας, παρότι ο ίδιος ο καθηγητής έχει τονίσει ότι οι προτάσεις του δεν είναι τελικές. Αλλά και ο ίδιος ο Νίκος Φίλης έχει ξεκαθαρίσει ότι καμία αλλαγή στο Εξεταστικό δεν θα γίνει τα επόμενα δύο χρόνια τουλάχιστον, ενώ η πρόταση Λιάκου θεωρείται βάση συζήτησης για αλλαγές που θα γίνουν σε βάθος χρόνου.

Ο πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ –και ένας από τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται κοντά στον Νίκο Φίλη –Θέμης Κοτσιφάκης υποστήριξε σε πρόσφατη αρθρογραφία του ότι τυχόν εφαρμογή των προτάσεων Λιάκου «θα οδηγούσε στο ξεθεμελίωμα όσων θετικών αλλαγών έγιναν τα τελευταία δύο χρόνια». Μάλιστα, ο Κοτσιφάκης ήταν και μέλος της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία.

Σύμφωνα με το άρθρο του, οι προτάσεις Λιάκου «θα οδηγούσαν σε επαναφορά των ταξικών φίλτρων στην εκπαίδευση, Τράπεζα Θεμάτων στο Γυμνάσιο, επιλογή για πρόσβαση στο Λύκειο, επαναφορά της πρόωρης κατάρτισης μέσω ΕΠΑΣ, πολλαπλές εξεταστικές διαδικασίες στο Λύκειο, απολυτήριο για κάποιους και πιστοποιητικό για τους υπόλοιπους, επιλογή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από τις σχολές. Και βεβαίως το μενού συνδυάζει αξιολόγηση εκπαιδευτικών με βάση τις επιδόσεις των μαθητών, χτύπημα εργασιακών δικαιωμάτων, απαξίωση ειδικοτήτων αλλά και της εμπειρίας των εκπαιδευτικών».

Ο άλλοτε πρόεδρος της ΟΛΜΕ μιλάει για «σκληρές νεοφιλελεύθερες απόψεις, σε πλήρη ανάπτυξη, όπως πολλές από αυτές περιγράφονται και στην έκθεση του ΟΟΣΑ του 2011, η οποία οδήγησε σε πολιτικές απαξίωσης του δημόσιου σχολείου, που απορρίφθηκαν και από την κοινωνία». Μάλιστα κάρφωσε τον Αντώνη Λιάκο ότι οι προτάσεις που κατέθεσε απηχούν τις απόψεις του και όχι το σύνολο της Επιτροπής για την Παιδεία.

Εκτός από τον Θέμη Κοτσιφάκη, εξάλλου, η παράταξη ΣΥΝΕΚ (ΣΥΡΙΖΑ) στην ΟΛΜΕ είχε ήδη από τον περασμένο Ιούνιο κακοχαρακτηρίσει όσες από τις προτάσεις Λιάκου είχαν από τότε δημοσιοποιηθεί (η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων ήταν μεταγενέστερη πρόταση) και ειδικά όσες αφορούσαν την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. «Ο Λιάκος στην εισαγωγική του έκθεση διαχωρίζει την αξιολόγηση από την τιμωρία, στο πόρισμα όμως η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συνδέεται με την επίδοση των μαθητών και την αποτίμηση του έργου της σχολικής μονάδας, με τον έλεγχο «για μη απόκλιση προφορικού βαθμού με γραπτό», αλλά και με τη «συγκεκριμενοποίηση καθηκόντων εκπαιδευτικού και του τρόπου άσκησης και ελέγχου τους» (…)

Με άλλα λόγια, η αξιολόγηση όπως την πολεμήσαμε και κατορθώσαμε να την παγώσουμε, απαιτώντας την κατάργησή της, επανέρχεται ενδεδυμένη με περίτεχνα ενδύματα» ανέφεραν.

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ. Ανάμεσα στις προτάσεις Λιάκου περιλαμβάνονται η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων –που όμως είχε καταργήσει πρόπερσι ο ΣΥΡΙΖΑ -, η συμμετοχή των ανώτατων ιδρυμάτων στην εισαγωγή φοιτητών που θα θέτουν κριτήρια για το 20% της αξιολόγησης των υποψηφίων, η θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου αλλά και πιστοποιητικού σπουδών για όσους δεν ενδιαφέρονται για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (άρα δύο κατηγορίες αποφοίτων Λυκείου), το τετραετές Γυμνάσιο και το διετές Λύκειο με πρόγραμμα σπουδών που μοιάζει με το Διεθνές Απολυτήριο, το οποίο ήδη προσφέρουν ορισμένα καλά ιδιωτικά σχολεία κ.ά.