Καρφίτσα δεν έπεφτε χθες το μεσημέρι στον χώρο Η της Πειραιώς 260. Ολοι εκείνοι που έφταναν πριν από ενάμιση μήνα στο Μουσείο Ακρόπολης για να ακούσουν τον Γιαν Φαμπρ αλλά κι εκείνοι που δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν την είσοδό τους στην προηγούμενη παρουσίαση λόγω των αυστηρών περιορισμών από το υπουργείο Πολιτισμού «για λόγους ασφαλείας» ήταν εκεί.

Και περίμεναν να ακούσουν έστω και αργά –έναν μήνα πριν από την έναρξή του –τι πρόγραμμα κατάφερε να στήσει μέσα σε πέντε εβδομάδες ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ο διάδοχος τού μοναδικού ώς τώρα καλλιτεχνικού επιμελητή του Ελληνικού Φεστιβάλ και με τη συντομότερη θητεία.

Και το πρόγραμμα μπορεί να μην το άκουσαν –δόθηκε σε έντυπη μορφή χωρίς να γίνει καμία προφορική αναφορά, ίσως επειδή αρκετά μεγάλο μέρος του είχε ήδη διαρρεύσει -, ωστόσο από το πρώτο ξεφύλλισμα ήταν σαφές ότι είχε γίνει κάθε προσπάθεια να τηρηθούν προσχήματα και ισορροπίες. Να χωρέσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι καλλιτέχνες κι αρκετοί νέοι, να μη λείψουν εντελώς οι διεθνείς παρουσίες, να βρουν τη θέση τους όλες οι τέχνες ή απλώς, με μια κουβέντα, να κηρυχθεί τέλος στον πόλεμο που είχε ξεσπάσει γύρω από το Φεστιβάλ.
Η λήξη της εμπόλεμης κατάστασης δεν φάνηκε μόνο από τη δομή του προγράμματος στο οποίο δίνεται έμφαση στο νέο ελληνικό θέατρο, σε παραγωγές που συνδέουν το τοπικό με το διεθνές και το καλλιτεχνικό με το πολιτικό, αλλά και στην επιστροφή της μουσικής ειδικά στον χώρο του Ωδείου Ηρώδου Αττικού. Φάνηκε και από τη διάθεση τόσο από τους ομιλητές – συνεργάτες του καλλιτεχνικού διευθυντή όσο και από το κοινό (καλλιτέχνες και δημοσιογράφοι κατά κύριο λόγο) να πέσουν οι τόνοι.

Δεν είναι τυχαίο ότι μοναδική στιγμή έντασης δημιουργήθηκε όταν ο συνάδελφος Ηλίας Κανέλλης ρώτησε τον υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά «Πήγατε στον εισαγγελέα αυτούς που διώξατε ως κατηγορουμένους;», για να μην πάρει απάντηση. Κι έτσι το Φεστιβάλ Αθηνών ετοιμάζεται να γυρίσει σελίδα χωρίς να γίνει ούτε μία αναφορά στο όνομα τού επί μία δεκαετία και κατά γενική ομολογία επιτυχημένου πρώην διευθυντή του Γιώργου Λούκου.

Τι θα δούμε λοιπόν φέτος το καλοκαίρι στο Φεστιβάλ που λίγο έλειψε να μη γίνει μετά την αποπομπή Λούκου με την κατηγορία της κακοδιαχείρισης και το φιάσκο με την παραίτηση-εξπρές του Γιαν Φαμπρ; Το πρόγραμμα που κατήρτισε ο «πυροσβέστης» Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος –αν και ο ίδιος προτιμά να αυτοπροσδιορίζεται ως σκυταλοδρόμος καθώς είχε υπάρξει, κατά δήλωσή του, αθλητής στα 4×20 μ. στην κολύμβηση –βασίστηκε στις ήδη κατατεθειμένες προτάσεις, στο γεγονός ότι φέτος εορτάζονται 400 χρόνια από τον θάνατο του Σαίξπηρ και βεβαίως στο δεδομένο οικονομικό πλαίσιο το οποίο υπέστη και μια γενναία περικοπή καθώς από τον προϋπολογισμό των 4 εκατ. ευρώ αποφασίστηκε το 25% να διατεθεί για την κάλυψη του ταμειακού ελλείμματος των 1,6 εκατ. και την εξόφληση των καλλιτεχνών στους οποίους υπάρχουν οφειλές (σε όσους οφείλονται ποσά ώς 10.000 ευρώ εξοφλούνται άμεσα και οι υπόλοιποι λαμβάνουν το 40% της οφειλής).

ΔΙΕΘΝΗ ΟΝΟΜΑΤΑ. Τα μεγάλα ονόματα από το εξωτερικό είναι λιγοστά. Ανάμεσά τους ο Ιταλός Ρομέο Καστελούτσι που στήνει μια διαφορετική εκδοχή του σαιξπηρικού «Ιούλιου Καίσαρα» (17-20/6), ο λιθουανός σκηνοθέτης Οσκάρας Κορσουνόβας με τον «Αμλετ» του (25-26/6), ο Αργεντινός Ροντρίγκο Γκαρσία με την πλέον πρόσφατη παραγωγή του, που πραγματεύεται την παιδική σεξουαλικότητα (4-5/7), ο Ελβετός Μίλος Ράου με το θέατρο-ντοκουμέντο «Dark Ages» (25-26/6), ο Γιαν Μάρτενς με μια χορευτική παράσταση πάνω στην ανθρώπινη αντοχή (22-23/6), ο μαέστρος Βλαντίμιρ Ασκενάζι (1/8) και ο πιανίστας Αλέν Λεφέβρ (27/6), αλλά και μια τρίτη όπερα που προστίθεται στις δύο παραγωγές της Εθνικής Λυρικής («Αΐντα» και «Κάρμεν»), ο «Μακμπέθ» του Βέρντι, σε σκηνοθεσία Μπρετ Μπέιλι και χώρο δράσης το Κονγκό.
Κι αν οι παραστάσεις στο μεγάλο θέατρο της Επιδαύρου ήταν ήδη γνωστές και κυρίως παραγωγές φορέων όπως τα εθνικά θέατρα και η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο μικρό θέατρο της Επιδαύρου υιοθετείται πιο πειραματική διάθεση, με τις πέντε διπλές παραστάσεις του Ιουλίου να μοιράζονται μεταξύ μουσικής –Στέφανος Κορκολής, Σοφία Μανουσάκη σε έργα Μίκη Θεοδωράκη (1-2/6), Τάνια Τσανακλίδου με τραγούδια από το θέατρο (8-9/7) και Σταμάτης Κραουνάκης, Σπείρα Σπείρα με μια παράσταση για τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη (15-16/7) –και θεάτρου, με τον Αργύρη Πανταζάρα να συναντά τους αγγελιαφόρους των αρχαίων τραγωδιών (22-23/7), τον Μανώλη Μαυροματάκη σε ένα έργο βασισμένο στην προσωπικότητα του κρητικού ποιητή του 14ου αιώνα Στέφανου Σαχλίκη (29-30/7) και το σατιρικό έργο του Πέρσι Σέλεϊ «Ποδάγρα» από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (5/7).
Αυτές βεβαίως είναι μερικές μόνο από τις 70 παραγωγές θεάτρου, μουσικής και χορού, τρεις προβολές και δύο εικαστικές προτάσεις που επιλέχθηκαν από τον καλλιτεχνικό διευθυντή και τους συνεργάτες του –Δήμητρα Κονδυλάκη, σύμβουλο σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, Ματίας φον Χαρτς, σύμβουλο διεθνών παραγωγών, ο οποίος έκανε λόγο για θαύμα αναφερόμενος στον ελάχιστο χρόνο προετοιμασίας του Φεστιβάλ, μιλώντας με την εμπειρία διοργάνωσης δώδεκα διεθνών φεστιβάλ, Στεριανή Τσιντζιλώνη, σύμβουλο χορού, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, σύμβουλο εκπαιδευτικών προγραμμάτων, και ατύπως Κορνήλιο Σελαμσή για θέματα μουσικής.

Το Φεστιβάλ από του χρόνου ετοιμάζεται να ανοιχθεί περισσότερο στην πόλη, ενώ από τις βασικές δομές του θα είναι η δημιουργία του Λυκείου Επιδαύρου, ενός διεθνούς θερινού σχολείου αρχαίου δράματος. Ραντεβού λοιπόν στη γιορτή που αρχίζει στις 14 Ιουνίου με μια συναυλία με τους Χειμερινούς Κολυμβητές, τα Χάλκινα της Φλώρινας και τη Ματούλα Ζαμάνη στον κήπο της Πειραιώς 260.

INFO

Διαβάστε ολόκληρο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην ιστοσελίδα http://greekfestival.gr/gr/events