Σε κατάσταση παράλυσης έχει περιέλθει η εταιρεία των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) της Αθήνας, η οποία λόγω των πρωτοφανών οικονομικών προβλημάτων δεν είναι σε θέση πλέον να προμηθευτεί ούτε καύσιμα για την κίνηση των αστικών λεωφορείων.

Την ίδια στιγμή, οι απλήρωτες καθαρίστριες των λεωφορείων, οι οποίες στις 6 Μαΐου ξεκίνησαν νέο κύκλο απεργιακών κινητοποιήσεων, από σήμερα Δευτέρα συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους και με τη «βούλα» της Δικαιοσύνης, που έκρινε νόμιμη την απεργία τους. Ετσι, περίπου 750 λεωφορεία θα βγαίνουν βρώμικα στους δρόμους της Αθήνας, εφόσον βέβαια… διαθέτουν καύσιμα!

Ηδη, σε δύο από τα πέντε αμαξοστάσια της ΟΣΥ (που τα οχήματά τους κυκλοφορούν με πετρέλαιο), και συγκεκριμένα στα αμαξοστάσια του Πειραιά και του Μπραχαμίου, τα λεωφορεία έχουν ξεμείνει από καύσιμα εδώ και μέρες!

Οι οδηγοί τους προκειμένου να τα «φουλάρουν», ώστε να μπορούν να τα βγάζουν για δρομολόγια, δημιουργούν ουρές χιλιομέτρων στο αμαξοστάσιο της οδού Πέτρου Ράλλη που έχει ακόμα κάποια αποθέματα καυσίμων. Ωστόσο, και αυτά τα αποθέματα έχουν μειωθεί επικίνδυνα. Η οικονομική ασφυξία οφείλεται στο γεγονός ότι από την 1η Απριλίου είναι «παγωμένες» οι συναλλαγές των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών με τρίτους (προμηθευτές κ.λπ.), δεδομένου ότι δεν είχε υπογραφεί (όπως προβλέπει ο νόμος) έως τις 31 Μαρτίου ο προϋπολογισμός τους.

Το 50% του στόλου είναι καθηλωμένο

Είναι η πρώτη φορά από την ίδρυση των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών που συμβαίνει κάτι τέτοιο, καθώς, σύμφωνα με τον νόμο, δεν μπορεί πλέον να εκτελείται καμία συναλλαγή, καμία αγορά ανταλλακτικών ή καυσίμων ή οτιδήποτε άλλο έχει να κάνει με τη λειτουργία τους.

Ακόμα και το γεγονός ότι εγκρίθηκε ο προϋπολογισμός του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ), ώστε να μπορούν να εισέλθουν στα ταμεία των μεταφορικών εταιρειών χρήματα από την κρατική χρηματοδότηση, δεν λύνει το πρόβλημα δεδομένου ότι τα συγκεκριμένα ποσά δεν επαρκούν για να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα της ΟΣΥ. Την ίδια στιγμή, μάλιστα, τα έσοδά της έχουν κατρακυλήσει κάτω από το 30% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2015.

Το ό,τι τα λεωφορεία συνεχίζουν να εκτελούν έργο και να βγαίνουν στους δρόμους για δρομολόγια οφείλεται στην ΕΚΟ και την ΔΕΦΑ, που εξακολουθούν να χορηγούν καύσιμα με πίστωση. Το μηνιαίο κόστος για τα καύσιμα της ΟΣΥ ανέρχεται σε περίπου 3,5 εκατ. ευρώ, ενώ θα αυξηθεί σε 4 εκατ. ευρώ με την αύξηση του ειδικού φόρου καυσίμων (οι συγκοινωνιακές εταιρείες δεν προβλέφθηκε να εξαιρεθούν από την σχετική ρύθμιση)!

Ο στόλος των λεωφορείων που σταδιακά ακινητοποιείται καθημερινά στα αμαξοστάσια αυξάνει, με αποτέλεσμα από αυτήν την εβδομάδα να μην μπορεί να εκτελεστεί το ημερήσιο έργο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι επιβάτες να περιμένουν επί ώρες στις στάσεις, καθώς ήδη το 50% του στόλου των λεωφορείων είναι καθηλωμένα στα αμαξοστάσια λόγω έλλειψης ανταλλακτικών αλλά και προσωπικού.

Απλήρωτες οι καθαρίστριες

Την ίδια στιγμή, οι καθαρίστριες των λεωφορείων της ΟΣΥ βρίσκονται ξανά σε απεργία. Η ιδιωτική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο του καθαρισμού των λεωφορείων της ΟΣΥ, και στην οποία ανήκουν οι καθαρίστριες, εδώ και μήνες δεν καταβάλει τους μισθούς τους. Συγκεκριμένα, τους οφείλει μισθούς 2-4 μηνών (ανάλογα με το αμαξοστάσιο). Αυτό συμβαίνει παρόλο που η εταιρεία πληρώνεται κανονικά από την ΟΣΥ με περίπου 140.000 ευρώ τον μήνα.

Στην συντριπτική πλειονότητα των καθαριστριών, η ιδιωτική εταιρεία καταβάλει μισθούς των 450 ευρώ για 6ωρη νυχτερινή, βαριά και ανθυγιεινή εργασία, παρότι η σχετική νομοθεσία προβλέπει αποζημιώσεις τουλάχιστον 680 ευρώ. Επιπλέον, η εταιρεία οφείλει στις καθαρίστριες δώρα, επιδόματα κ.λπ.

Οπως οι ίδιες οι καθαρίστριες καταγγέλλουν (πολλές καθαρίζουν τα λεωφορεία της ΟΣΥ εδώ και 10-15 χρόνια), σχεδόν σε όλα τα αμαξοστάσια τις αναγκάζουν να καθαρίζουν κάθε βράδυ περισσότερα λεωφορεία απ’ ότι προβλέπουν οι σχετικοί κανονισμοί. Για παράδειγμα, στο αμαξοστάσιο της Ανθούσας, κάθε καθαρίστρια υποχρεώνεται να καθαρίζει μέχρι και 25 λεωφορεία αντί για 13.

«Ετσι ούτε τα λεωφορεία καθαρίζονται σωστά και εμείς εξοντωνόμαστε», λένε χαρακτηριστικά οι καθαρίστριες και προσθέτουν: «Η ιδιωτική εταιρεία δεν μας χορηγεί ούτε τα προβλεπόμενα ατομικά μέσα προστασίας (γάντια, μάσκες, ρούχα και παπούτσια εργασίας). Δεν μας δίνει καν σακούλες για τα σκουπίδια. Σε πολλά αμαξοστάσια δίνει μια μαύρη σακούλα κάθε 6μήνες και μας λέει να την πλένουμε κάθε βράδυ και να την ξαναχρησιμοποιούμε!».

Μάλιστα, από το ξεκίνημα των απεργιακών κινητοποιήσεών τους, όπως τονίζουν, δέχονται απειλές για απόλυση. Η ΟΣΥ, τονίζουν οι καθαρίστριες, «ενώ γνωρίζει πολύ καλά τι συμβαίνει και παρότι οφείλει να παρέμβει αδιαφορεί πλήρως». Στις 11 Μαΐου, περίπου 50 καθαρίστριες πήγαν για δεύτερη φορά στην διοίκηση της ΟΣΥ, ζητώντας να κηρύξει έκπτωτο τον εργολάβο λόγω των παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας που διαπράττει εναντίον τους.

«Για πρώτη φορά οχήματα αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία»

Επίσης, ζήτησαν, όπως προβλέπεται από τον νόμο (3863/2010 αρθρο 68), η ΟΣΥ να καταβάλει πλέον η ίδια τα χρήματα που τους οφείλει ο εργολάβος. Ομως, η διοίκηση της ΟΣΥ απάντησε ότι θα συνεχίσει να πληρώνει τον εργολάβο, δεδομένου ότι ο εργολάβος έχει καταθέσει «υπεύθυνες δηλώσεις», σύμφωνα με τις οποίες δεν έχει οφειλές έναντι των καθαριστριών!

Ο υπεύθυνος της Κ.Ο. της Δημοκρατικής Συμπαράταξης (ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ) για Ενέργεια, Περιβάλλον και Υποδομές, Γιάννης Μανιάτης, αναφερόμενος στα πρωτοφανή προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, δήλωσε: «Για πρώτη φορά από την ίδρυση των Αστικών Συγκοινωνιών, οχήματα αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία και έμειναν στο αμαξοστάσιο του Αγ. Ιωάννη Ρέντη και του Μπραχαμίου, καθώς δεν υπάρχει πετρέλαιο για να ανεφοδιαστούν.

»Αντί να κάνουν δρομολόγια και να εξυπηρετούν τους πολίτες, ‘σταλιάζουν’, όπως και οι επιβάτες του λεκανοπεδίου στις στάσεις, δημιουργώντας ουρές έξω από το αμαξοστάσιο της Π. Ράλλη για να βάλουν μια στάλα πετρέλαιο, για πόσο ακόμη; Ο κ. Σπίρτζης καλείται να εξηγήσει την απόλυτη απαξίωση της ΟΣΥ που είναι το πρώτο βήμα για να ανοίξει ο δρόμος της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού».