Διορία λίγων ημερών πριν ενεργοποιήσουν ρήτρες αποζημιώσεων για τις πολυήμερες καθυστερήσεις που υφίστανται από το συνεχιζόμενο κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη, το μπλακάουτ στο εμπορευματικό έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την αναγκαστική παράκαμψη μέσω Βουλγαρίας, δίνουν στην κυβέρνηση ελληνικές και ξένες εταιρείες.

Τα σοβαρά προβλήματα που έχει προκαλέσει ο αποκλεισμός από πρόσφυγες των σιδηροδρομικών γραμμών στα Ελληνοσκοπιανά σύνορα, απειλούν να εξοστρακίσουν από την Ελλάδα τις ξένες πολυεθνικές που έχουν εμπιστευτεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη μεταφορά των εμπορευμάτων τους.

Ολόκληρος ο διάδρομος συνδυασμένων μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης έχει καταρρεύσει, ενώ μαζί του έχει καταρρεύσει και η αξιοπιστία της Ελλάδας ως πύλης εισόδου για τις μεταφορές προϊόντων από την Ασία προς την Ευρώπη.

Τα ελληνικά τρένα, που πρώτη γέμισε με φορτία της προς την Κεντρική Ευρώπη η αμερικανική πολυεθνική Hewlett Packard, αναβαθμίζοντας και τα ελληνικά λιμάνια, έχουν ακινητοποιηθεί.

Οι ζημιές για όλους τους εμπλεκόμενους, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, βιομηχανίες, εξαγωγικές εταιρείες, μεταφορικές, είναι καθημερινές. Το κυριότερο όμως είναιότι, ένα από τα πλεονεκτήματα της χώρας, η γεωγραφική της θέση ως πύλης εισόδου των ασιατικών προϊόντων προς την Ευρώπη, τίθεται πλέον υπό αμφισβήτηση.
Οι εταιρείες, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στον Πειραιά, επικαλούνται τις οικονομικές και τις ποινικές ρήτρες που έχουν τα συμβόλαιά τους. Μάλιστα μιλούν για εκατοντάδες εγκλωβισμένα βαγόνια, ενώ ειδικά όσοι έχουν προορισμό την Κεντρική Ευρώπη, επωμίζονται επιπλέον κόστος σε χρήμα έως 6.000 ευρώ ανά συρμό και σε χρόνο έως δύο ημέρες ανά διαδρομή.
Ήδη σε επιστολές που απέστειλαν εκπρόσωποι των εταιρειών διεθνών μεταφορών προς τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, κάνουν λόγο για βαγόνια με αγροτικά προϊόντα και εμπορεύματα ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων, που έχουν εγκλωβιστεί από και τις δύο πλευρές των ελληνοσκοπιανών συνόρων, από τον προσφυγικό καταυλισμό που έχει στηθεί στην Ειδομένη, αναγκάζοντας τα τρένα να μεταφέρουν τα εμπορεύματα μέσω Βουλγαρίας.
Υπενθυμίζεται, ότι κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί και τον περασμένο Νοέμβριο, όταν η γραμμή είχε κλείσει για τρεις εβδομάδες. Αναφερόμενοι στον αποκλεισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών, μεγάλοι πελάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τονίζουν ότι «σε καμιά άλλη ευρωπαϊκή χώρα δεν έχει ξαναγίνει κάτι τέτοιο, ούτε θα επιτρεπόταν ποτέ να συμβεί»..
Στο μεταξύ, αναβρασμός επικρατεί και μεταξύ των εργαζομένων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι οποίοι θέτουν σε προτεραιότητα των θέμα των προσλήψεων προσωπικού, τονίζοντας ότι πολύ σύντομα, λόγω της έλλειψης προσωπικού, η διοίκηση θα αναγκαστεί να επιλέξει την εκτέλεση μόνο των επιβατικών ή των εμπορικών δρομολογίων.
Πάντως, οι Κινέζοι της Cosco, προς το παρόν κρατούν χαμηλά τους τόνους για την κατάσταση αυτή, απορροφώντας οι ίδιοι το κόστος των καθυστερήσεων, αντί να το μετακυλύουν στους πελάτες τους. Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση του Κινέζου πρέσβη κ. Τζόου Σιαολί ,ο οποίος σε εκδήλωση του υπουργείου Εξωτερικών, εμφανίστηκε αισιόδοξος για την περαιτέρω ανάπτυξη της χώρας μας στον τομέα του διαμετακομιστικού εμπορίου.
Στη διάρκεια ομιλίας για τον νέο “δρόμο του μεταξιού”, ο κ. Τζόου, υποστήριξε πως η πραγματική σημασία της συμφωνίας εξαγοράς του ΟΛΠ από την Cosco, που υπογράφεται στις 8 Απριλίου, είναι το γεγονός πως προσφέρει μια ευκαιρία επιστροφής της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές.
Ο ίδιος τόνισε πως η Cosco ανοίγει τον δρόμο και για άλλους κινεζικούς ομίλους, οι οποίοι εξετάζουν επενδύσεις στην Ελλάδα (όπως στην περίπτωση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο και σε άλλες λιμενικές υποδομές).

Ο κ. Τζόου, πρόσθεσε πως εξετάζεται ήδη η σύσταση ενός κοινού επενδυτικού μηχανισμού από την Κίνα και την Ευρωπαϊκή Ένωση για τον “δρόμο του μεταξιού”, τμήμα του οποίου αποτελεί το λιμάνι του Πειραιά και το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας.

Ο πρέσβης της Κίνας ανέφερε ότι κάθε εβδομάδα εκτελούνται εννέα σιδηροδρομικά δρομολόγια από τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της Cosco στον Πειραιά προς την Ευρώπη και πρόσθεσε πως στόχος είναι να πολλαπλασιαστούν.