1. Οι σχολές δεν είναι Kinder έκπληξη, δεν γίνεται δηλαδή να περιμένετε από τα παιδιά σας να ανακαλύψουν μία σχολή λίγο πριν ξεκινήσει το πρώτο εξάμηνο. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι από νωρίς να βάλετε το παιδί σας να ψάξει ποιες επιλογές τού δίνει κάθε σχολή. Για παράδειγμα, έχει αναρωτηθεί το παιδί σας τι αντίκρισμα έχει ένα πτυχίο από το συγκεκριμένο τμήμα που τον ενδιαφέρει στην αγορά εργασίας; Εχει σκεφτεί οι απόφοιτοι συγκεκριμένης σχολής πού βρίσκονται τώρα; Εργάζονται; Κι αν ναι, στο αντικείμενο που σπούδασαν ή σε κάτι τελείως διαφορετικό; Σε παρόμοιες ερωτήσεις θα πρέπει να αναζητήσει απαντήσεις, ώστε να κάνει μια σωστή επιλογή.

2. Ένας τίτλος δεν φέρνει την άνοιξη, γιατί πραγματικά έχουμε φτάσει στο σημείο όπου τα παιδιά νομίζουν ότι μπαίνοντας σε μια σχολή όπου έχει ένα «καλό» τίτλο στην αγορά εργασίας, όλα τα υπόλοιπα θα είναι εύκολα. Τα παιδιά σας πρέπει να αρχίσουν να σκέφτονται ότι δεν υπάρχουν καλές και κακές σχολές, αλλά κατάλληλες ή μη κατάλληλες για τον κάθε υποψήφιο, με βάση το ενδιαφέρον του για το αντικείμενο που θέλει να σπουδάσει. Πολύ απλά, το λέει η καρδιά του ότι αυτό που θέλει να κάνει στο μέλλον θα το πετύχει μέσα από τη φοίτηση στη σχολή που επέλεξε; Γιατί αν δεν ταιριάζει στην προσωπικότητά του θα χρειαστεί περισσότερη προσπάθεια να ανακαλύψει το παιδί σας ποιος είναι ο κύριος στόχος του ώστε να τον πετύχει.

3. Αλλά μπορεί να σε πιάσει και αδιάβαστο! Ναι, γιατί υπάρχουν σχολές που ο τίτλος του τμήματος μπορεί να αναφέρει μία λέξη, π.χ. Φιλολογία ή Μηχανικός, και τα παιδιά να παρασυρθούν νομίζοντας ότι μπαίνοντας αποκτούν και τα επαγγελματικά δικαιώματα που αναφέρει ο τίτλος, όμως μετά ανακαλύπτουν ότι τα πράγματα είναι διαφορετικά και τότε είναι αργά. Γιατί αν από τη Β’ τάξη του λυκείου έψαχνε το παιδί σας τη σχολή που σκέφτεται να ακολουθήσει, ποια επαγγελματικά δικαιώματα παρέχει και πώς μπορεί να τον απορροφήσει η αγορά εργασίας, θα έκανε μια συνειδητή επιλογή.

4. Υπάρχουν κι έξυπνοι συνδυασμοί, όπως το να ξεκινήσει κάποιος φοιτητής να σπουδάζει σε μία σχολή που ναι μεν του κεντρίζει το ενδιαφέρον, αλλά δε τον κάνει να χάνει τον ύπνο του επειδή δεν παρακολούθησε ένα μάθημα και στη συνέχεια να επιλέξει ένα μεταπτυχιακό που να είναι πολύ πιο κοντά σε αυτό που θέλει πραγματικά να κάνει. Ο συνδυασμός του πρώτου πτυχίου με το κατάλληλο μεταπτυχιακό, πολλές φορές σε διαφορετικό αντικείμενο, είναι το κλειδί για επιτυχημένη είσοδο στην αγορά εργασίας.

5. Μη νομίζετε ότι υπάρχει μόνο μία επιλογή, κι αυτό το λέμε στα παιδιά σας γιατί ακόμη νομίζουν ότι από τις σχολές όπου θα αποφοιτήσουν μπορούν μετά να απασχοληθούν μόνο σε ένα αντικείμενο, όπως πχ. το Μαθηματικό, που ο κόσμος ακόμα πιστεύει ότι βγαίνουν μόνο καθηγητές. Βάλτε τα παιδιά σας να ψάξουν και να μάθουν, η επιστήμη που θέλουν να ακολουθήσουν, σε συνδυασμό με τα ενδιαφέροντά τους, πώς μπορεί να εφαρμοσθεί σε κάποιο άλλο αντικείμενο. Να γνωρίζουν δηλαδή, ότι τα Μαθηματικά δεν διδάσκονται μόνο στα σχολεία, αλλά αποτελούν τη βάση δύο πολύ σημαντικών επιστημών, της Πληροφορικής και των Χρηματοοικονομικών.

INFO:Για περισσότερες πληροφορίες για τον επαγγελματικό προσανατολισμό του παιδιού σας μπείτε στο www.orientum.gr Επίσης, εάν θέλετε να μάθετε άμεσα τα κίνητρα της προσωπικότητας του παιδιού σας, στείλτε e-mail στο orientum@orientum.gr για να σας στείλουμε δωρεάν το τεστ κινήτρων Motivator.

Ο Σπύρος Μιχαλούλης και ο Νίκος Παυλάκος, είναι σύμβουλοι σταδιοδρομίας και συγγραφείς του βιβλίου «Πάμε… Πανεπιστήμιο 2014», Εκδόσεις: Orientum –Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας.

Στείλτε μας e-mailστο orientum@orientum.gr και κερδίστε δωρεάν το «ΠΑΜΕ… ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ 2014», το οποίο θα μπορείτε να παραλάβετε από τα γραφεία μας στο Νέο Ψυχικό εντός μίας εβδομάδας. Για περισσότερες πληροφορίες για τον επαγγελματικό προσανατολισμό του παιδιού σας: www. orientum.gr