Χαρίκλεια Μυττά,ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ
Το φορολογικό δεν μας ταλαιπωρεί μόνο επειδή μας θεωρεί ακένωτη πηγή φοροεισπρακτικού μηχανισμού, κάτι σαν τη χρυσοτόκο όρνιθα να πούμε, αλλά μας ταλαιπωρεί και με τη γραφειοκρατία και την αδιαφορία τού προσωπικού απέναντι στον «υπήκοο». Ναι, είμαστε υπήκοοι, δεν είμαστε πολίτες. Αν κάποιος βρεθεί για λίγο σε μια πολιτισμένη και οργανωμένη χώρα της Βόρειας Ευρώπης στην οποία τόσο πολύ θέλουμε να μοιάσουμε, τότε θα αισθανθεί για πρώτη φορά στη ζωή του πολίτης!
Την Κυριακή πάσχιζα να στείλω τη φορολογική μου δήλωση την οποία είχα ετοιμάσει και προσωρινά αποθηκεύσει. Οταν όμως έπειτα από δύο εβδομάδες, πήγα να την οριστικοποιήσω και να τη στείλω, το σύστημα με πέταγε έξω. Ολόκληρη τη Δευτέρα και την Τρίτη προσπαθούσα από τις 07.30 μέχρι τις 20.00 να επικοινωνήσω με τη ΓΓΠΣ, αλλά η γραμμή ήταν μονίμως κατειλημμένη! Αυτό είναι το Δημόσιο. Σαν να λέμε: αυτή είναι η Ελλάδα. Τους θέλουν όμως τους φόρους μας! Αλλά δεν μας διευκολύνουν να τους πάρουν! Ούτε τους εαυτούς τους διευκολύνουν. Σχήμα οξύμωρο. Οποιος θέλει να πάρει χρήματα πρέπει να ξέρει και να τα παίρνει, όπως κάνουν οι τράπεζες.
Δυσκολεύεσαι να στείλεις τους φόρους σου! Εγώ είμαι εδώ! Επί 24 ώρες θα είμαι στη διάθεσή σου ώστε να σου δημιουργώ ασφάλεια και θα είμαι σε θέση να σου επιλύσω το πρόβλημα. Αφού δεν μπορώ να σου μειώσω τη φορολογία, γιατί ακόμα δεν έχω καταφέρει να δαμάσω τη φοροδιαφυγή ούτε θα το καταφέρω ποτέ, γιατί μάλλον δεν θέλω, ας σου δημιουργήσω, τουλάχιστον, ευνοϊκές συνθήκες ώστε να τα πάρω!
Και πάμε να δούμε τι κάνουν οι ιδιωτικοί φορείς. Αν επρόκειτο να στείλω κάποιο έμβασμα από τράπεζα σε τράπεζα – και μέσω τραπεζών διακινούνται τεράστια ποσά – θα υπήρχε προσωπικό επί 24ώρου βάσεως όλες τις ημέρες της εβδομάδας και, ξέρετε, αυτό δίνει ασφάλεια στον συναλλασσόμενο. Το Δημόσιο θέλει να μαζεύει χρήματα χωρίς όμως να έχει τις αντίστοιχες υπηρεσίες.
Ας απλοποιήσουν το σύστημα κατάθεσης της φορολογικής δήλωσης, ώστε να μην κλειδώνει τόσο εύκολα, και ας ανταποκριθεί η γραμμή 15515 στη δουλειά για την οποία έχει συσταθεί. Ξέρω, θα μου πείτε, υπάρχει και η γραμμή 210 48 02 552. Και αυτή είναι, μονίμως, κατειλημμένη! Και όταν δεν είναι κατειλημμένη είναι εκτός λειτουργίας! Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε μάθει να έχουμε άμεση εξυπηρέτηση από το Δημόσιο. Ε, να μην κακομαθαίνουμε κιόλας.
Οικονομικές προτάσεις
Για τις συντάξεις: Πρέπει να επανέλθουν οι κύριες συντάξεις του ΙΚΑ μέχρι 1.000 ευρώ τον μήνα και οι επικουρικές μέχρι 400 ευρώ τον μήνα εκεί που ήταν πριν από την οικονομική κρίση, δηλ. το 2008-2009. Για να εξοικονομήσουμε 300-400 ψωροεκατομμύρια ετησίως, μειώθηκαν 20% και άνω οι κύριες συντάξεις του ΙΚΑ και 50% περίπου οι επικουρικές, των οποίων σχεδιάζεται περαιτέρω μείωση. Αυτό δεν έγινε σε καμιά από τις προβληματικές περιφερειακές χώρες της ευρωζώνης. Πρόκειται για ανταποδοτικές συντάξεις βάσει των κρατήσεων που επί πολλά έτη κατέβαλλαν οι συνταξιούχοι. Και λέω «ψωροεκατομμύρια» γιατί αντιστοιχούν μόλις στο 10% του προβλεπόμενου για το 2014 πρωτογενούς πλεονάσματος και 5% του αντίστοιχου του 2015. Εν ανάγκη ας μειωθούν περισσότερο οι πολύ υψηλές συντάξεις και των προνομιούχων που παίρνουν 3 έως και 9 συντάξεις (αν είναι δυνατόν!!!)
Οσον αφορά τον φόρο ακινήτων: Ο ΕΝΦΙΑ πρέπει να έχει αφορολόγητο και απαλλαγή πρώτης κατοικίας- ιδιοκατοίκησης (αν όχι και μιας δευτερεύουσας-εξοχικής) καθώς και των δωρεάν παραχωρήσεων προς τέκνα και πρώην σύζυγο. Επίσης αύξηση του ορίου των 300.000 ευρώ για τον συμπληρωματικό φόρο. Και βέβαια απαιτείται άμεση αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών.