Τι μπορεί να πάθει κάποιος από την υπερβολική κατανάλωση γλυκών; Αν απαντήσατε «ζάχαρο», δεν κάνατε λάθος. Αυτό όμως ισχύει για τους… κοινούς θνητούς.

Στην περίπτωση ενός 47χρονου Ιταλού και ενός 57χρονου Βρετανού οι «παρενέργειες» ήταν εξόχως ευεργετικές: οι δύο επιχειρηματίες έγιναν πλουσιότεροι κατά εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια μόνο και μόνο επειδή, εμπνεόμενοι από τον κόσμο της ζαχαροπλαστικής, δημιούργησαν το παιχνίδι-φαινόμενο Candy Crush Saga το οποίο έχει τρελάνει εκατομμύρια κατόχους υπολογιστών και κινητών τηλεφώνων σε όλο τον κόσμο και, από τις 26 Μαρτίου, η μετοχή της εταιρείας τους είναι διαπραγματεύσιμη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Οι κανόνες του παιχνιδιού (που έχει σαφείς επιρροές από το Pac-Man και το Tetris) είναι απλοί: ταιριάξτε τρία ή περισσότερα γλυκά προκειμένου να σκοράρετε πόντους, να κερδίσετε μπόνους και να περάσετε στην επόμενη πίστα. Κάθε φορά που το ταίριασμα είναι επιτυχημένο, τα γλυκά εξαφανίζονται προκαλώντας μια φαντασμαγορική έκρηξη στην οθόνη.

Σας φαίνεται χαζό; Αν ναι, μάθετε ότι διαφωνούν περισσότεροι από 93 εκατ. χρήστες του facebook και κάτοχοι smartphones και tablets σε όλο τον κόσμο –και χιλιάδες στην Ελλάδα –οι οποίοι καθημερινά παίζουν πάνω από 1 δισ. παρτίδες την ημέρα!

Το Candy Crush Saga είναι σήμερα το δημοφιλέστερο παιχνίδι στο facebook. Το 2013 κατέκτησε τον τίτλο της δωρεάν εφαρμογής με τις περισσότερες λήψεις (downloads) στο iPhone και στο iPad.

Η δημιουργός King Digital Entertainment χάρη στο Candy Crush είδε τα έσοδά της να φτάνουν τα 1,9 δισ. δολάρια το περασμένο έτος, από μόλις 64 εκατ. δολ. πριν από δύο χρόνια. Τα τρία δημοφιλέστερα παιχνίδια της εταιρείας (Candy Crush Saga, Pet Rescue Saga και Farm Heroes Saga) αντιπροσώπευαν το 95% των συνολικών εσόδων της το τέταρτο τρίμηνο του 2013.

Με την είσοδό της στο Χρηματιστήριο οι μέτοχοι της King έγιναν πολυεκατομμυριούχοι κυριολεκτικά εν μια νυκτί: η περιουσία του βρετανού προέδρου της εταιρείας Μέλβιν Μόρις αποτιμήθηκε στα 875 εκατ. δολάρια, με τον ιταλό διευθύνοντα σύμβουλο Ρικάρντο Ζακόνι να ακολουθεί με 745 εκατ. δολάρια.

Παρά το γεγονός ότι το παιχνίδι διατίθεται δωρεάν από τα ηλεκτρονικά καταστήματα εφαρμογών, πολλοί παίκτες πληρώνουν μικροποσά για να αγοράσουν «εργαλεία» που τους βοηθούν να περάσουν πιο εύκολα τις πίστες.

Πόσα πια μπορεί να ξοδέψει κάποιος για ένα τέτοιο παιχνίδι; θα αναρωτηθείτε. Πολλά, είναι η απάντηση: μόνο το τελευταίο τρίμηνο του 2013 οι παίκτες ξόδεψαν 493 εκατ. δολάρια για την αγορά εικονικών αντικειμένων.

«Το Candy Crush Saga είναι ένα φαινόμενο όμοιο των “Πενήντα αποχρώσεων του γκρι”, του Flappy Bird και του Gangnam Style» δήλωσε ο αναλυτής της βιομηχανίας των βιντεοπαιχνιδιών Νίκολας Λόβελ.

Η πορεία προς την κορυφή. Η King Digital Entertainment ιδρύθηκε το 2003 από τον Ρικάρντο Ζακόνι, τον Μέλβιν Μόρις και τον Τόμπι Ρόουλαντ. Ο Μόρις είναι ένας αυτοδημιούργητος εκατομμυριούχος που εγκατέλειψε το σχολείο στην ηλικία των 16 και στα 20 του άρχισε να κερδίζει τα προς το ζην ως σύμβουλος επιχειρήσεων.

Ποιος είπε ότι οι σπουδές εγγυώνται (πάντα) την επαγγελματική επιτυχία; Εργάστηκε για κάποια χρόνια στις ΗΠΑ προτού επιστρέψει στη γενέτειρά του, το Ντέρμπι της Αγγλίας, για να καταπιαστεί με διάφορα εγχειρήματα: από μια εταιρεία κατασκευής ξύλινων δαπέδων, μέχρι τη δημιουργία του σάιτ γνωριμιών uDate.

Ο Ζακόνι γεννήθηκε στη Ρώμη όπου σπούδασε οικονομικά και ξεκίνησε την καριέρα του στην εταιρεία Boston Consulting. Συνεπαρμένος από την ψηφιακή έκρηξη της περασμένης δεκαετίας ανέλαβε τη λειτουργία του γερμανικού παραρτήματος του σουηδικού πόρταλ Spray.

Το 2001 μετακόμισε στην Αγγλία σε αναζήτηση νέων ευκαιριών και την επόμενη χρονιά εντάχθηκε στο uDate. Δύο χρόνια αργότερα οι δύο επιχειρηματίες ίδρυσαν την King Digital Entertainment μαζί με τον Ρόουλαντ, ο οποίος αποχώρησε το 2011 πωλώντας τις μετοχές του (αξίας 40 εκατ. δολαρίων) λίγους μήνες πριν από την κυκλοφορία του Candy Crush Saga. Αν είχε παραμείνει, σήμερα θα ήταν ο μεγαλύτερος μέτοχος της King, με περιουσία πάνω από 900 εκατ. δολάρια.

Η αντίστροφη πορεία της μετοχής

Παρά τη δεδομένη επιτυχία της εφαρμογής και την απίστευτη δημοφιλία που απολαμβάνει μεταξύ των χρηστών, οι μετοχές της εταιρείας που τη δημιούργησε δεν ακολουθούν την ίδια ανοδική τροχιά. Ομως αυτό δεν δείχνει να πτοεί τους χρήστες, οι οποίοι έχουν προσδώσει στο παιχνίδι στάτους αντίστοιχο με το βιβλίο «Πενήντα αποχρώσεις του γκρι»

Πρωτότυπο, ή μήπως όχι;

Είναι το Candy Crush κλεμμένο; Αυτό ισχυρίζεται ο Αλμπερτ Ράνσομ, δημιουργός ενός παιχνιδιού με το όνομα Candy Swipe, κατηγορώντας την εταιρεία King για αντιγραφή. Τα δύο παιχνίδια έχουν εντυπωσιακές ομοιότητες.

Σε επιστολή του προς την εταιρεία, ο Ράνσομ υποστηρίζει ότι το παιχνίδι του κυκλοφόρησε δύο χρόνια πριν από το Candy Crush Saga και ότι το λανσάρισε το 2010 στη μνήμη της μητέρας του που πέθανε από λευχαιμίασε ηλικία 62 ετών και λάτρευετα βιντεοπαιχνίδια.