Κάντε ένα σύντομο πείραμα: πάρτε στα χέρια σας το κινητό ή την ταμπλέτα σας και πληκτρολογήστε τη λέξη «γενέθλια» στο ηλεκτρονικό κατάστημα εφαρμογών που χρησιμοποιείτε.

Αμέσως, θα εμφανιστούν μπροστά σας δεκάδες επιλογές: από μια εφαρμογή για να μην ξεχνάτε ποτέ τα γενέθλια των αγαπημένων σας προσώπων και ένα πλήρες εορτολόγιο για όλα τα ελληνικά ονόματα μέχρι μια εφαρμογή που σας επιτρέπει να στείλετε… ψηφιακές τούρτες σε όσους γιορτάζουν.

Οι ίδιες οι εφαρμογές έχουν τα… γενέθλιά τους στις 11 Ιουλίου. Εκείνη την ημέρα, το 2008, ο ψηφιακός κόσμος άλλαξε για πάντα.

Ηταν τότε που η Apple λανσάρισε το App Store (συντομογραφία του Applications Store, ελληνιστί κατάστημα εφαρμογών), που σήμερα αποτελεί τη ναυαρχίδα του iTunes, του ψηφιακού τζουκμπόξ της εταιρείας στο οποίο πωλούνται τραγούδια, ταινίες και σειρές.

Οι εφαρμογές (ή applications ή apps) είναι προγράμματα που εμφανίζονται με τη μορφή μικρών τετράγωνων εικονιδίων στην οθόνη ενός κινητού ή μιας ταμπλέτας. Το 2010 ο όρος application ανακηρύχθηκε Λέξη της Χρονιάς από την Αμερικανική Εταιρεία Διαλέκτων.

Σήμερα υπάρχουν apps για τα πάντα: από την κράτηση αεροπορικών εισιτηρίων και τον εντοπισμό του πλησιέστερου ταξί μέχρι την παρακολούθηση της κίνησης στους δρόμους της Αθήνας και την πρόγνωση του καιρού για όλη τη χώρα.

Η επιτυχία του App Store ήταν αξιοσημείωτη από την αρχή: μόλις μέσα σε τρεις ημέρες από το λανσάρισμά του είχαν γίνει πάνω από 10 εκατ. downloads (ελληνιστί κατεβάσματα) από το ηλεκτρονικό κατάστημα της Apple. Το ορόσημο των 100 εκατ. downloads ξεπεράστηκε τον Σεπτέμβριο του 2008. Το ίδιο έτος, η Google εγκαινίασε το δικό της κατάστημα εφαρμογών, το Android Market, το οποίο προσφάτως μετονομάστηκε σε Play Store.
Μέσα σε λίγους μήνες, τα apps εξελίχθηκαν σε παγκόσμιο φαινόμενο, το οποίο –όπως προειδοποιούσαν κάποιοι –απειλούσε το ίδιο το Ιντερνετ.

Το 2010, το διάσημο αμερικανικό τεχνολογικό περιοδικό «Wired» έφτασε στο σημείο να διακηρύξει τον… θάνατο του Παγκόσμιου Ιστού! Γιατί, άραγε, να σερφάρει κανείς στο Ιντερνετ και να πηγαίνει από σάιτ σε σάιτ ή να αναζητά πληροφορίες στο Google, όταν τα πάντα είναι προσβάσιμα μέσα από ένα εικονίδιο που βρίσκεται στην οθόνη της συσκευής μας;

Πέντε χρόνια αργότερα, το Web είναι ακόμη ζωντανό. Ωστόσο, οι εφαρμογές συνεχίζουν να ανακατεύουν την τεχνολογική τράπουλα, αναγκάζοντας γίγαντες όπως το facebook ή τη Microsoft να προσαρμοστούν στη νέα εποχή.

Οι κάτοχοι iPhone και iPad έχουν να επιλέξουν μεταξύ περίπου 900.000 apps. Παράλληλα, στο κατάστημα Play Store, το οποίο τροφοδοτεί τις συσκευές με λογισμικό Android, διατίθενται περίπου 975.000 εφαρμογές. Προς το παρόν, τα apps εστιάζουν κυρίως στην ψυχαγωγία: τα παιχνίδια (όπως το «Angry Birds» και το «Zynga Poker») και τα κοινωνικά δίκτυα (όπως το facebook και το twitter) είναι οι πλέον δημοφιλείς κατηγορίες εφαρμογών.
Σήμερα, βέβαια, σχεδόν κάθε τομέας της οικονομίας και της κοινωνίας (ακόμη και κρατικές υπηρεσίες) έχει παρουσία στον κόσμο των apps.

Ολες οι μεγάλες εταιρείες, οι αλυσίδες καταστημάτων και οι τράπεζες ξέρουν πολύ καλά ότι για να παραμείνουν ανταγωνιστικές πρέπει να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους (και) μέσω εφαρμογών. Αλλωστε, η επένδυση δεν είναι μεγάλη: το κόστος για τη δημιουργία μιας επαγγελματικής εφαρμογής αρχίζει μόλις από τα 5.000 ευρώ και μπορεί, δυνητικά, να ξεπεράσει ακόμη και τα 150.000 ευρώ.

Η επέλαση των apps απειλεί να υπονομεύσει τη δεσπόζουσα θέση που κατέχουν βασικοί παίκτες της αγοράς: η Visa και η MasterCard ενδέχεται να δεχθούν σημαντικό πλήγμα από την αυξανόμενη χρήση του PayPal, του δημοφιλούς συστήματος online μεταφοράς χρημάτων. Η πίεση αυξάνεται από το eBay (ιδιοκτήτης του PaPal), το οποίο επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν εύκολα και γρήγορα ηλεκτρονικές πληρωμές μέσω Διαδικτύου και κινητών τηλεφώνων.

Στη Βρετανία, οι πελάτες των εστιατορίων Pizza Express που έχουν λογαριασμό στο PayPal δεν χρειάζεται πλέον να χρησιμοποιούν την πιστωτική κάρτα τους. Μόλις τελειώσουν το φαγητό τους, παίρνουν στα χέρια το κινητό τους, ανοίγουν την εφαρμογή του εστιατορίου, πληκτρολογούν τον κωδικό παραλαβής του γεύματος και πληρώνουν ψηφιακά!

Στον τομέα του τουρισμού, εταιρείες όπως η TripAdvisor επενδύουν όλο και περισσότερο στις εφαρμογές: βασιζόμενη στις αξιολογήσεις και στις κριτικές των χρηστών, η αμερικανική εταιρεία προσφέρει ήδη είκοσι Οδηγούς Πόλης μέσω εφαρμογών.