Οι ύμνοι που θα ακουστούν σήμερα στον ναό της Αγίας Ειρήνης της οδού Αιόλου από τα μέλη της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας (προεξάρχοντος του πρωτοψάλτη και διευθυντή της Λυκούργου Αγγελόπουλου) θα είναι συναισθηματικά φορτισμένοι. Θα είναι το ύστατο χαίρε στον – για χρόνια – πρόεδρό τους, συνθέτη και ερευνητή Μιχάλη Αδάμη (φωτογραφία). Μιας διαπρεπούς προσωπικότητας της λόγιας, αβανγκάρντ αλλά και της βυζαντινής μουσικής.
«Η βυζαντινή µουσική είναι ένας πλήρης µουσικός πολιτισµός, µε αρχές, ήθος και φιλοσοφία», έλεγε με έμφαση στα «ΝΕΑ» το 2011 ο συνθέτης που έφυγε χθες στα 84 χρόνια.
Ο Μιχάλης Αδάμης – ακάματος και χαμηλών τόνων – μετέγραψε και ανασυνέστησε από χειρόγραφα την Ακολουθία των Τριών Παίδων εν Καµίνω αλλά και ανακάλυψε και μετέγραψε το «Αινείτε» του Μανουήλ Γαζή, την παλιότερη απόπειρα πολυφωνικής γραφής στο Βυζάντιο.
Είναι χαρακτηριστικό επίσης πως πρώτος ο διαπρεπής μουσικός και ερευνητής ήταν αυτός που έβαλε τον ψάλτη ως σολίστ σε έργο σύγχρονης μουσικής.
Παράλληλα ήταν και ένας από τους θεμελιωτές της σύγχρονης ελληνικής μουσικής σκηνής και από τη δεκαετία του 1960 πρωτοπόρος μαζί με τον Γιάννη Χρήστου – για εκείνον έγραψε και το έργο «Μοιρολόι» – στην ηλεκτρονική μουσική, ιδρύοντας και το πρώτο ηλεκτρονικό μουσικό εργαστήρι στη χώρα μας το 1965.
Ο Μιχάλης Αδάμης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1929 και υπήρξε μαθητής του Γ. Α. Παπαϊωάννου, ενώ συνέχισε με λαμπρές σπουδές πάνω στη σύνθεση και την ηλεκτρονική μουσική στις ΗΠΑ (Βοστώνη). Υπήρξε θεμελιωτής της σύγχρονης μουσικής στην Ελλάδα και πρωτοπόρος της πρακτικής μουσικής παιδείας. Πολυγραφότατος, άφησε περισσότερα από 300 έργα όλων των ειδών για ορχήστρα, οργανικά και φωνητικά σύνολα, ηλεκτρονικά, συνθέσεις για την εκκλησία, το θέατρο και την τηλεόραση.
Ηταν επίσης αυτός που διαμόρφωσε το πρόγραμμα και τη δημιουργία τού Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στο οποίο υπήρξε και επίτιμος διδάκτορας.