Διακοπές στην Ανδρο ετοιμάζονται να κάνουν ο Ρενέ Μαγκρίτ και ο Μαρσέλ Ντισάν μαζί με τον Μαν Ρέι για να συναντήσουν τον Ανδρέα Εμπειρίκο, τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Νίκο Εγγονόπουλο και τον Νάνο Βαλαωρίτη. Και δεν αποκλείεται στην παρέα να προστεθούν ο Αντρέ Μπρετόν, ο Μαξ Ερνστ, ο Αντρέ Μασόν και ο Πολ Ελιάρ, μαζί με τους Μάριο Πράσινο, Γεράσιμο Στέρη και τον Μayo ή κατά κόσμον Αντώνη Μαλλιαράκη.

Ακούγεται σουρεαλιστικό; Είναι. Διότι αυτός είναι και ο σκοπός της συνάντησης που διοργανώνει το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Ανδρο: μια προσέγγιση στον σουρεαλισμό μέσα από ένα εικαστικό αφιέρωμα σε ένα από τα μεγαλύτερα και πλέον ανατρεπτικά κινήματα του 20ού αιώνα.

Επίκαιρη αν μη τι άλλο η φετινή επιλογή του ιδρύματος, καθώς ο σουρεαλισμός γεννήθηκε την περίοδο του Μεσοπολέμου, σε μια εποχή δηλαδή βαθιάς κρίσης του δυτικού πολιτισμού και πρότεινε μια συνολική αναθεώρηση αξιών με βάση τις ψυχαναλυτικές θεωρίες του Φρόιντ και τα πολιτικά ιδεώδη του μαρξισμού, προτείνοντας την απελευθέρωση της φαντασίας και χρησιμοποιώντας ως βασικό μέσο έκφρασης τον αυτοματισμό.

Σε δύο ενότητες, η φετινή έκθεση υπόσχεται να παρουσιάσει έργα ιστορικών ονομάτων του κινήματος όπως οι Αντρέ Μπρετόν, Λουί Αραγκόν, Πολ Ελιάρ, Μαξ Ερνστ, Χουάν Μιρό, Ρενέ Μαγκρίτ και άλλων που αργότερα εντάχθηκαν σε αυτό όπως οι Σαλβατόρ Νταλί και Μέρετ Οπενχάιμ, ενώ στη δεύτερη ενότητα ο λόγος θα δοθεί στους έλληνες υπερρεαλιστές, είτε κινήθηκαν στον χώρο των εικαστικών, είτε της λογοτεχνίας, όπως οι Ανδρέας Εμπειρίκος, Οδυσσέας Ελύτης, Νάνος Βαλαωρίτης, Νικόλας Κάλας (Καλαμάρης), Νίκος Εγγονόπουλος, Μάριος Πράσινος, Γεράσιμος Στέρης και Μayo.

«Ευνόητο είναι ότι ούτε το ιδεολογικό εύρος, ούτε και η ανομοιογένεια του εικονογραφικού πλούτου αυτού του σημαντικού πρωτοποριακού κινήματος θα ήταν δυνατό να παρουσιασθούν στα όρια ενός περιορισμένων δυνατοτήτων αφιερώματος. Οπως ο τίτλος του “Προσεγγίζοντας τον σουρεαλισμό” δηλώνει, ζητούμενο είναι να το προσεγγίσει και να περάσει στον αποδέκτη το μήνυμα μιας τέχνης η οποία μέσα από απαξιωτικά σχόλια και χλευασμούς τόλμησε να αναζητήσει τις νύξεις δημιουργίας της στους αχαρτογράφητους δρόμους της ψυχής», δίνουν το στίγμα της φετινής έκθεσης οι διοργανωτές.