Στα 2 ευρώ βρίσκεται πλέον από το Σάββατο η μέγιστη τιμή της βενζίνης, που σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο έχοντας αυξηθεί κατά 12 λεπτά τους τρεις τελευταίους μήνες λόγω του ράλι των διεθνών τιμών και των φόρων στα καύσιμα. Εξέλιξη που θα έχει ως συνέπεια για την ελληνική οικονομία – καταναλωτές και επιχειρήσεις – επιπλέον ετήσιο κόστος 1 δισ. δολαρίων (750 εκατ. ευρώ), εφόσον οι τιμές του αργού πετρελαίου παραμείνουν στα 122 δολάρια το βαρέλι όλο το 2012. Και εκτός απροόπτου, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών των ελληνικών διυλιστηρίων, όσο θα πλησιάζει η ημερομηνία-κλειδί της 1ης Ιουλίου, οπότε και τίθενται σε εφαρμογή οι κυρώσεις της ΕΕ προς το Ιράν, οι τιμές θα ανεβαίνουν.
Τα στοιχεία για την πορεία των τιμών της βενζίνης δείχνουν ότι το πρώτο τρίμηνο του 2012 η μέση λιανική τιμή βενζίνης πανελλαδικά αυξήθηκε κατά 10% (ή 17 λεπτά). Από 1,656 έχει φτάσει στα 1,829 ευρώ / λίτρο. Αντίστοιχα, η μέγιστη τιμή αυξήθηκε κατά 12 λεπτά. Σε 39 μάλιστα νομούς η μέγιστη τιμή κινείται πάνω από τα 1,90 ευρώ / λίτρο. Σε έναν νομό, στην Κεφαλονιά βρίσκεται στα… 2 ευρώ.
Παράλληλα, η Ελλάδα όχι μόνο παραμένει η δεύτερη ακριβότερη μετά την Ιταλία, αλλά και η ψαλίδα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο ανοίγει. Πριν από έναν μήνα η μέση τιμή πανελλαδικά υπερέβαινε τον μέσο ευρωπαϊκό όρο κατά 9,4%, ενώ σήμερα η διαφορά βρίσκεται στο 10%.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, αν η τιμή του πετρελαίου κινηθεί για όλο το 2012 γύρω στα σημερινά επίπεδα των 122 δολαρίων το βαρέλι, τότε η δαπάνη για εισαγωγές πετρελαιοειδών στη χώρα μας εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί εφέτος στα 12 δισ. δολάρια έναντι 11 δισ. δολ. του 2011. Η μέση τιμή αργού πέρυσι ήταν 111,26 δολ. / βαρέλι. Κάθε 10 δηλαδή δολάρια αύξησης της τιμής του βαρελιού μεταφράζονται σε 1 δισ. δολάρια επιπλέον κόστος για την ελληνική οικονομία. Κύκλοι της διυλιστηριακής αγοράς επισημαίνουν ότι εφέτος είχαμε τις υψηλότερες τιμές αργού πετρελαίου που καταγράφηκαν ποτέ για ένα συνεχόμενο τρίμηνο (122-127 δολ. / βαρέλι).
Αυτό συνέβη το πρώτο τρίμηνο του 2012. Επίσης, εφέτος είχαμε τις υψηλότερες τιμές αργού που παρατηρήθηκαν ποτέ σε… ευρώ. Διότι μπορεί τον Ιούνιο του 2008 το αργό να έφτασε στα 147 δολ. / βαρέλι, αλλά τότε η ισοτιμία ευρώ / δολαρίου ήταν στα 1,59 ευρώ. Εφέτος στις 13 Μαρτίου το αργό έφτασε στα 127,6 δολ. / βαρέλι, με ισοτιμία χαμηλότερη, στα 1,31 ευρώ. Κάνοντας τη μετατροπή προκύπτει τιμή 97,74 ευρώ / βαρέλι – μακράν η υψηλότερη που έχει ποτέ παρατηρηθεί.
Πώς υπολογίζεται η τιμή. Οπως πάντως λένε κύκλοι των ελληνικών διυλιστηρίων, η αύξηση των εγχώριων τιμών οφείλεται αποκλειστικά στις διεθνείς, όπου στη βενζίνη αυξήθηκαν μέσα στον τελευταίο μήνα πάνω από… 3 λεπτά.
Τα 0,659 ευρώ / λίτρο στις 25 Φεβρουαρίου είχαν γίνει 0,69 ευρώ στις 26 Μαρτίου. Προσθέτοντας σε αυτά το μεικτό περιθώριο κέρδους του διυλιστηρίου (0,005 ευρώ), το κόστος τήρησης αποθεμάτων διυλιστηρίου (0,014 ευρώ), τους φόρους και τους δασμούς, δηλαδή 1,026 ευρώ, και το μεικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών και πρατηρίων (0,086 ευρώ), έχουμε την τελική λιανική τιμή, δηλαδή 1,821 ευρώ.