Εικονικές εξαγωγές καυσίμων, πλημμελής έλεγχος διακίνησης ναυτιλιακών καυσίμων και νέες μορφές νοθείας της βενζίνης με μεθανόλη – τολουόλη, γνωρίζουν μεταξύ άλλων έξαρση, όπως καταγγέλλουν με κοινή τους ανακοίνωση οι όμιλοι των ΕΛΠΕ, της Μότορ Οϊλ, και ο σύνδεσμος των εταιρειών εμπορίας καυσίμων. Την ίδια στιγμή, οι εικονικές εξαγωγές καυσίμων προς Αλβανία, Βουλγαρία και Σερβία – Σκόπια καλά κρατούν.

Χιλιάδες δρομολόγια βυτιοφόρων με αλλοδαπές πινακίδες γίνονται σε ετήσια βάση από και προς την Ελλάδα, με τις εξαγωγές να έχουν αυξηθεί στο 30% επί της εγχώριας κατανάλωσης αντί για 15% που ήταν μέχρι πριν από μερικά χρόνια.

Και μπορεί ένα μέρος της αύξησης να οφείλεται στην ανάπτυξη που γνωρίζουν οι γειτονικές χώρες, καθώς επίσης στο γεγονός ότι έχουν αυξηθεί οι ανάγκες τους σε καύσιμα επειδή ολοένα και περισσότεροι Ελληνες της Β. Ελλάδας διασχίζουν τα σύνορα για να αγοράσουν εκεί βενζίνη, ωστόσο το μεγαλύτερο τμήμα αφορά λαθρεμπόριο.

Καταγγελίες από πρατηριούχους της ευρύτερης περιοχής των συνόρων μιλούν για πλημμελείς ελέγχους από το μεγαλύτερο τελωνείο της περιοχής, αυτό των Ευζώνων, απ’ όπου διέρχονται από και προς τα Σκόπια και τη Σερβία 50-80 βυτιοφόρα καθημερινά. «Κάθε βυτιοφόρο για να εξέλθει από την Ελλάδα ελέγχεται από 3 διαφορετικούς υπαλλήλους, ελέγχουμε τη μολυβδοσφραγίδα που φέρει, ενώ σε κάθε βάρδια το πληροφοριακό μας σύστημα που είναι συνδεδεμένο με τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων ορίζει δειγματοληπτικά έναν τυχαίο αριθμό βυτιοφόρων που υπόκεινται σε έλεγχο», λέει στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής του τελωνείου Ευζώνων Π. Τσελεμπής. Αναγνωρίζει ωστόσο ότι σε σχέση με τον φόρτο εργασίας, το προσωπικό του τελωνείου δεν επαρκεί.

Ο κ. Τσελεμπής αποδίδει κατά ένα μέρος την «περίεργα» μεγάλη αύξηση των εξαγωγών καυσίμων των τελευταίων ετών προς τα Σκόπια, στα 500-1.000 ελληνικά οχήματα που εισέρχονται κάθε ημέρα στη γείτονα για να αγοράσουν φθηνά καύσιμα. Εκεί μάλιστα που τα πράγματα είναι χωρίς καθόλου έλεγχο είναι στα σύνορα με τη Βουλγαρία, που επειδή πλέον είναι χώρα της ΕΕ, δεν υπάρχει πια τελωνείο στον Προμαχώνα και η διακίνηση γίνεται ελεύθερα.