Γουίλιαμ Νταλρίμπλ

Ιερή Ινδία. Εννιά

Ζωές, Εννιά Ιστορίες

Μτφ. Γιώργος Καλαμαντής

ΕκδΟΣΕΙΣ Μεταίχμιο

Ο πολυβραβευμένος Γουίλιαμ Νταλρίμπλ, συγγραφέας του μπεστ σέλερ «Στα βήματα του Μάρκο Πόλο» (Εκδ. Πατάκη) και του εξαιρετικού «Ταξίδι στη σκιά του Βυζαντίου» (Εκδ. Ωκεανίδα), βιβλίο που τον έκανε ευρέως γνωστό και στο ελληνικό κοινό, στην «Ιερή Ινδία», βάζει στην άκρη τον (ταξιδευτή – αφηγητή) εαυτό του και φέρνει στη σκηνή τους ανθρώπους που έτυχε να συναντήσει στην αχανή αυτή χώρα. Εννιά άνθρωποι, εννιά ζωές και εν τέλει εννιά, αλληλένδετες μεταξύ τους, ιστορίες, «με καθεμία […] να εκπροσωπεί μια διαφορετική μορφή αφοσίωσης ή ένα διαφορετικό θρησκευτικό μονοπάτι», αποκαλύπτουν στον αναγνώστη, την υπερρεαλιστική σχεδόν συνύπαρξη του αρχαϊκού με το σύγχρονο στην Ινδία του σήμερα: έξω από το Τζοντπούρ, μια μοτοσυκλέτα Enfield Bullet μετατρέπεται σε τόπο προσκυνήματος όπου άνθρωποι συρρέουν καθημερινά αναμένοντας το θαύμα της γονιμότητας που λέγεται ότι προκαλεί ενώ ο Ατζάι Κουμάρ Τζα, κάτοχος μεταπτυχιακού στη διοίκηση επιχειρήσεων και υπεύθυνος πωλήσεων σε εταιρεία ηλεκτρικών συσκευών στη Βομβάη, εδώ και τέσσερα χρόνια είναι ένας «σανιάσι», ινδουιστής ασκητής που περιφέρεται στη χώρα καλυμμένος με στάχτη και εντελώς γυμνός.

Λολίτα Γεωργίου

Στην Ινδία των θεών, των

φτωχών και των χρωμάτων

ΕκδΟΣΕΙΣ Πατάκη

Μεταξύ προόδου και μυστικισμού, μεταξύ ευμάρειας και εξαθλίωσης, μεταξύ μιας κυριολεκτικά απίστευτης ομορφιάς και μιας ασχήμιας που ίσως να ξεπερνάει τα όρια του (δικού μας) ανθρώπινου, η Ινδία συνεχίζει να ορίζεται ως η κατ’ εξοχήν χώρα των αντιθέσεων. Παραπάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι συνυπάρχουν καθημερινά και διαρκώς, μαζί με τους θεούς και δαίμονές τους, σε μια «ατμόσφαιρα πέρα από τη λογική». Η Λολίτα Γεωργίου, ξεναγός και ειδική σε αρχαιολογικά ταξιδιωτικά θέματα, έπειτα από επτά ταξίδια «αναγνώρισης» και μόνο, των οποίων τις εντυπώσεις μάς παραθέτει, είναι κατηγορηματική: «Την Ινδία τη λατρεύεις ή την απορρίπτεις. Τίποτα ενδιάμεσο, κανένα περιθώριο διαπραγμάτευσης».

Γιάννης Κατσίκης

Εν Ταπροβάνη

Οδοιπορικό στη Σρι Λάνκα

ΕκδΟΣΕΙΣ ΑΩ

Σύμφωνα με τον Κοσμά τον Ινδικοπλεύστη, μέγα ταξιδευτή του 6 αιώνα μ.Χ., «αυτη εστίν η νήσος η μεγάλη εν τω ωκεανώ, εν τω Ινδικώ πελάγει κειμένη, παρά μεν Ινδοίς καλουμένη Σιελεδίβα, παρά δε Ελλησι Ταπροβάνη». Δεκατέσσερις αιώνες μετά, ταξιδευτής του σήμερα ο Γιάννης Κατσίκης, μας προσφέρει ένα σύγχρονο αφηγηματικό οδοιπορικό στη Σρι Λάνκα, το διαμαντένιο δάκρυ των Ινδιών, την άλλοτε Κεϋλάνη, για χρόνια πεδίο σφοδρών συγκρούσεων μεταξύ των Ταμίλ και των Σινάλα αλλά παράλληλα και ένας επίγειος παράδεισος όπου η «απρόσμενη εναλλαγή του εκλεπτυσμένου με το απόλυτα πρωτόγονο κάνουν τον ταξιδιώτη να τη λατρέψει».

Σαράντος Ι. Καργάκος

Κίνα, όπως την ήξερα

και όπως την είδα

ΕκδΟΣΕΙΣ Ι. Σιδέρης

«Πήγα, ξέροντας ότι θα γυρίσω εντυπωσιασμένος. Γύρισα τρομαγμένος». Γοητευμένος από το μυθικό της παρελθόν, σκεπτικός όσον αφορά το καταναλωτικό της παρόν, ο συγγραφέας στο βιβλίο του μας προσφέρει «ένα μικρό ταξίδι στον χώρο κι ένα μεγάλο ταξίδι στην ιστορία» αυτής της αχανούς και ακόμη αινιγματικής χώρας. Ξεκινώντας από την κινεζική μυθολογία και φτάνοντας ώς την πτώση του Μάο, συνεχίζοντας με μερικές «στάσεις» στις κυριότερες πόλεις και τα βασικά στοιχεία του κινεζικού πολιτισμού, ο Καργάκος ολοκληρώνει το βιβλίο του με τις προσωπικές του εντυπώσεις από την επίσκεψή του στη χώρα του Κίτρινου Δράκοντος.

Γιώργος Καράμπελας

Οδοιπορικό στον κόσμο

Βενεζουέλα – Τρινιντάντ & Τομπάγκο Νησί του Πάσχα

– Παταγονία Ινδοκίνα

ΕκδΟΣΕΙΣ Οξύ

Ταξιδεύοντας για χρόνια στις εσχατιές του κόσμου, από τα νησιά Λος Ρόκες και το αχανές Δέλτα του Ορινόκο στη Βενεζουέλα ώς την Ινδοκίνα και τον ποταμό Μεκόνγκ των σχεδόν 5 χιλιάδων χιλιομέτρων και των 6 χωρών και από εκεί στην Παταγονία και στο Νησί του Πάσχα, «βασίλειο μυστηρίου, ψυχεδέλειας και απλότητας», ο πολυγραφότατος και πολυσχιδής Γιώργος Καράμπελας είναι από τους λίγους που έχουν διαπιστώσει, ιδίοις όμμασιν, την ασύλληπτη ομορφιά και τη μοναδικότητα του κόσμου που μας περιβάλλει και μας φιλοξενεί. Κοινωνός πλέον αυτής της μοναδικότητας, ο συγγραφέας την αποκρυπτογραφεί στα ταξιδιωτικά του ημερολόγια.

Γιώργος Βέης

Μανχάταν – Μπανγκόκ.

Μαρτυρίες, μεταβάσεις

ΕκδΟΣΕΙΣ Κέδρος

Κινούμενος διαμετρικά αντίθετα από τον Φερνάντο Πεσόα ο οποίος θεωρούσε πως «τα ταξίδια είναι οι ίδιοι οι ταξιδιώτες, αυτό που βλέπουμε δεν είναι αυτό που βλέπουμε, είναι αυτό που είμαστε», ο ποιητής, συγγραφέας και παράλληλα πρόξενος σε διάφορα μήκη και πλάτη της Γης Γιώργος Βέης προτιμά να «αφήνει το τοπίο να τον διαπλάσει». Στο έκτο βιβλίο του είδους, ένα βιβλίο περισσότερο λογοτεχνικό και λιγότερο ταξιδιωτικό, ο Βέης μάς προσφέρει «αισθητοποιημένα» τα κυριότερα περιστατικά των περιηγήσεών του στην εξωτική Ανατολή και στην πιο οικεία Δύση. Αφετηρία αυτού του, ποιητικού στην ουσία, οδοιπορικού, «το Μπάνκοκ» του Τζόζεφ Κόνραντ και η χαοτική λεωφόρος Σιλόμ, η νοητή ευθεία της οποίας φτάνει ώς τους γίββωνες της Ιάβας, περνώντας πρώτα από τις τυφλές μασέζ της Μπανγκόκ, τα μνημεία μνήμης των θυμάτων του καθεστώτος του Πολ Ποτ, τα απομεινάρια της θρυλικής πόλης Ανγκόρ, την ηθική του Κομφούκιου και τη μέγκεια ιδεολογία. Επόμενος σταθμός το Μανχάταν, «το υπεράστυ, δηλαδή το μείζον κείμενο» στις σειρές του οποίου συνωστίζονται μεταξύ των άλλων ο Νικόλας Καλάς, ο Φρανκ Στέλα, ο Αμλετ, ο Τζουντ Λο και ο Μπομπ Ντίλαν.