Με απαλλοτριώσεις εξπρές- όπως έγινε και στη διάρκεια της προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνωνθα επιχειρήσει η κυβέρνηση να επιλύσει το πρόβλημα των καθυστερήσεων στα μεγάλα έργα και κυρίως στα έργα παραχώρησης, στα οποία συγκαταλέγονται πέντε μεγάλοι οδικοί άξονες.


Στη χτεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μεγάλων Εργων, που έγινε υπό την προεδρία του υπουργού Υποδομών Δημήτρη Ρέππα, αποφασίστηκε να προωθηθεί ειδική νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα δίνει λύσεις στα προβλήματα των καθυστερήσεων που προκύπτουν κυρίως από τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές έρευνες-ανασκαφές.

Τέτοια προβλήματα «πλήττουν» σήμερα τα έργα παραχώρησης που αφορούν τους οδικούς άξονες: Αθηνών- Κορίνθου- Πατρών, ΚορίνθουΤριπόλεως- Καλαμάτας, Μαλιακού- ΗμαθίαςΚλειδιού, Λεύκτρου- Σπάρτης, του αυτοκινητοδρόμου Ε-65 (Κεντρικής Ελλάδας) και της Ιονίας Οδού.

Ειδικότερα, για τις απαλλοτριώσεις αποφασίστηκε με νομοθετική ρύθμιση να εκχωρείται στους αναδόχους κατασκευαστές η προσωρινή χρήση των εκτάσεων που απαιτούνται για την υλοποίηση των έργων, ενώ ταυτοχρόνως θα προχωρεί και η διαδικασία της απαλλοτρίωσής τους. Με τον τρόπο αυτό, εκτιμάται ότι θα αποφευχθούν στο εξής οι μεγάλες καθυστερήσεις.

Οσον αφορά την αντιμετώπιση των καθυστερήσεων εξαιτίας των αρχαιολογικών ανασκαφών, συμφωνήθηκε να υπάρξει ένα «μνημόνιο συναντίληψης» ανάμεσα στα υπουργεία Υποδομών και Πολιτισμού, το οποίο με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία θα επιλύει ό,τι προβλήματα παρουσιάζονται στις αρχαιολογικές ανασκαφές. Το μνημόνιο θα καθιερώνει νέους κανόνες, υποχρεώσεις, αρμοδιότητες και χρονοδιαγράμματα. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται να καθιερωθεί η «έκθεση αναλυτικής αρχαιολογικής τεκμηρίωσης», η οποία θα συντάσσεται στη φάση των πρόδρομων εργασιών, ούτως ώστε να γνωρίζει ο κατασκευαστής ενός μεγάλου έργου τα αρχαιολογικά δεδομένα της κάθε περιοχής, για να αποφεύγονται οι καθυστερήσεις (να γίνονται παρακάμψεις κ.λπ.).

Με τις νέες ρυθμίσεις αναμένεται να καταργηθεί και η ισχύουσα πρόβλεψη σχετικά με τη μετακίνηση των δικτύων κοινής ωφέλειας. Συγκεκριμένα, εξετάζεται η ευθύνη και το κόστος της μεταφοράς να ανήκει στο Δημόσιο. Μέχρι τώρα την ευθύνη γι΄ αυτό έχουν οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, γεγονός που προκαλούσε συχνά καθυστερήσεις.

Αφαλάτωση- υδατοδρόμια

Λύση στο πρόβλημα της λειψυδρίας που αντιμετωπίζουν πολλά νησιά του Αιγαίου, μέσω της προώθησης νομοθετικών ρυθμίσεων για την εγκατάσταση σε αυτά μονάδων αφαλάτωσης, ετοιμάζει η κυβέρνηση.

Οπως ανακοινώθηκε στη χτεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μεγάλων Εργων, οι μονάδες αφαλάτωσης αποτελούν προτεραιότητα, καθώς υπολογίζεται ότι οι σχετικές εγκαταστάσεις θα στοιχίζουν μόλις 5 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ βάσει της διετούς σύμβασης με υδροφόρα πλοία που υπογράφηκε φέτος (Ιούλιος 2010 έως Ιούλιο 2012), το κόστος τροφοδοσίας των νησιών με νερό θα ανέλθει στα 33 εκατ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή, για την καλύτερη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών η κυβέρνηση προωθεί τη λειτουργία υδατοδρομίων, για τη λειτουργία των οποίων ώς τώρα δεν υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο. Ηδη, καταρτίζεται σχετική νομοθετική ρύθμιση, ενώ στην Επιτροπή Υδατοδρομίων θα συμμετέχουν με εκπροσώπους τους και τα υπουργεία Οικονομίας και Περιβάλλοντος.

ΘΑ ΕΚΧΩΡΕΙΤΑΙ

στους αναδόχους κατασκευαστές η προσωρινή χρήση των εκτάσεων που απαιτούνται για την υλοποίηση των έργων

Μετρό, τραμ και σιδηρόδρομος στα σχέδια για τη Θεσσαλονίκη


ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ενός δικτύου υποδομών Μεταφορών που θα αποτελείται από μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, τραμ και σιδηρόδρομο), καθώς και λεωφορειακές γραμμές που θα λειτουργούν σε συνδυασμό με αυτά περιλαμβάνει το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τη Θεσσαλονίκη, το οποίο παρουσιάστηκε στη χτεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Μεγάλων Εργων. Μεταξύ άλλων, στο σχέδιοστο οποίο αναμένεται να αναφερθεί και ο Πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου στο πλαίσιο της ΔΕΘπεριλαμβάνεται η επέκταση τής υπό κατασκευήν γραμμής Μετρό στη Θεσσαλονίκη, στο ανατολικό άκρο της προς την Καλαμαριά, όπως και η κατασκευή αμαξοστασίου στην περιοχή της Μίκρας.

Επίσης, προβλέπεται να προχωρήσουν οι μελέτες για τις επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης, ανατολικά μέχρι το αεροδρόμιο (σε παραλιακή χάραξη), δυτικά κατά μήκος του οδικού άξονα Λαγκαδά- Σταυρούπολης- Ευκαρπίας (μέχρι το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου), καθώς και προς την περιοχή των Δήμων ΑμπελοκήπωνΕυόσμου. Επίσης, θα μελετηθεί η δημιουργία ενός δεύτερου κλάδου της βασικής γραμμής προς την Πυλαία, μέσα από τις περιοχές της Τούμπας και του Χαριλάου.

Στο σχέδιο του υπουργείου Υποδομών περιλαμβάνονται ακόμα η δημιουργία τερματικών σταθμών με τη μορφή ολοκληρωμένων συγκοινωνιακών κέντρων, η σιδηροδρομική σύνδεση της περιοχής της Σίνδου με το κέντρο της Θεσσαλονίκης και οι προαστιακές σιδηροδρομικές συνδέσεις της πόλης με τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας.