«Όταν ξεσπά μια καταιγίδα, κάποιοι μένουν ακίνητοι, κάποιοι τρέπονται σε φυγή, κάποιοι κρύβονται. Και κάποιοι ανοίγουν τα φτερά τους σαν αετοί και ζυγίζονται στον αέρα». Μπορεί η φράση να προέρχεται από διαφήμιση της Βαράγκης σε ξένα έντυπα για τη βραβευμένη καρέκλα «αετός», όμως συνοψίζει υπό μία έννοια την πορεία της ίδιας της εταιρείας που την κατασκευάζει. Καθώς σφίγγει ολοένα και περισσότερο ο κλοιός γύρω από τις εταιρείες επίπλων εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, με την πτώση στις πωλήσεις των επίπλων να κινείται περίπου στο 35%-40%, η εταιρεία Βαράγκης επιχειρεί να «ζυγίσει» τη μελλοντική πορεία της στρέφοντας το βλέμμα της κυρίως στο εξωτερικό. «Έγκαιρα, εδώ και τέσσερα χρόνια, είχαμε διαγνώσει την ανάγκη διεύρυνσης του πεδίου δράσης της εταιρείας σε αντικείμενα και αγορές», δηλώνει ο κ. Δημήτρης Βαράγκης, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης εταιρείας, η οποία διαθέτει παράδοση 109 ετών. Στην παράδοση και πιο συγκεκριμένα στην ελληνική εμπειρία στηρίζεται σήμερα ένας από τους τρεις άξονες ανάπτυξης της επιχείρησης στο εξωτερικό. Υπό την ομπρέλα της ονομασίας «σχήματα», η εταιρεία δημιουργεί έπιπλα σε μοντέρνες γραμμές (ακόμη και από ανακυκλωμένα υλικά) πάνω στις ιδέες αναγνωρισμένων σχεδιαστών, όπως είναι ο εμπνευστής της Ολυμπιακής Δάδας των Αγώνων του 2004 Ανδρέας Βαρώτσος, ο Σωτήρης Λάζου, ο Γιάννης Γεωργαράς. «Με ονόματα που παραπέμπουν άμεσα στην Ελλάδα- Δίας, αετός, Αίολος, Μέδουσα, έλικας, κόσμος, δεσμός, μνήμη, δένδρον, άνεμος, ωμέγα- τα έπιπλά μας έχουν μεγάλη ζήτηση στο εξωτερικό. Μεταφέρουν τη δική μας ταυτότητα, η οποία βασίζεται στην ελληνική εμπειρία. Τα σχήματα, όπως τα ονομάζουμε, είναι ποτισμένα με ελληνικές εικόνες, ενώ η τεχνική στηρίζεται σε προηγμένες μεθόδους», εξηγεί ο κ. Βαράγκης.
Από το εξωτερικό το 70% του τζίρου
Με το 70% του ετήσιου τζίρου της εταιρείας να προέρχεται από το εξωτερικό, οι δραστηριότητες της εταιρείας περιλαμβάνουν, πέρα από τις εξαγωγές των «σχημάτων», ειδικές κατασκευές για τη διαμόρφωση επαγγελματικών χώρων αλλά και του εσωτερικού σκαφών αναψυχής και θαλαμηγών. «Οι ειδικές κατασκευές είναι το μέλλον μας», δηλώνει ο κ. Βαράγκης. «Μέσω αυτών προσπαθούμε να διατηρήσουμε την παραγωγική διαδικασία της εταιρείας, καθώς η ελληνική αγορά δεν αρκεί για κάτι τέτοιο». Όπως λέει ο κ. Βαράγκης, «η λιανική πώληση των επίπλων στην ελληνική αγορά βρίσκεται σε σοβαρή κρίση».
Όπως υποστηρίζει, η ελληνική αγορά λιανικής πώλησης επίπλων είναι κατακερματισμένη, ενώ η αναλογία των καταστημάτων επίπλων έναντι του πληθυσμού είναι υπερβολικά υψηλή σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Εξ ου και προχωρά στο κλείσιμο του καταστήματος που διαθέτει στη Θεσσαλονίκη. «Προσπαθούμε να περιορίσουμε τις δαπάνες μας» εξηγεί και ευελπιστεί ότι η εταιρεία του δεν θα χάσει πελάτες από τη Βόρεια Ελλάδα καθώς «οι Θεσσαλονικείς ταξιδεύουν στην Αθήνα για να δουν τα έπιπλά μας και να κάνουν τις παραγγελίες τους».
Όμως, η περικοπή δαπανών επιβάλλεται υπό μία έννοια και από τις ζημιές που εμφανίζει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η εταιρεία. Συγκεκριμένα, το πρώτο εξάμηνο η Βαράγκης εμφάνισε πτώση των πωλήσεων κατά 8%, αλλά και ζημιές που φτάνουν τα 916.000 ευρώ.
Όπως υποστηρίζει ο κ. Βαράγκης, οι ζημιές οφείλονται σε μεγάλο βαθμό και στην αναβολή- λόγω της οικονομικής κρίσης- της ολοκλήρωσης συγκεκριμένων έργων που έχει αναλάβει και έχει προχωρήσει η εταιρεία στο εξωτερικό.
Έργα με τη σφραγίδα της εταιρείας
Πάντως, στόχος της εταιρείας είναι η περαιτέρω αύξηση του τζίρου που προέρχεται από το εξωτερικό με έμφαση στην ανάπτυξη ειδικών κατασκευών και τεχνικών έργων. Μεταξύ των έργων που φέρουν την σφραγίδα της Βαράγκης είναι το δίκτυο καταστημάτων της Ιntralot στην Ιταλία και την Ισπανία, επαγγελματικοί χώροι του ομίλου J&Ρ, η διαμόρφωση συνεδριακών αιθουσών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, η μελέτη εξοπλισμού των γραφείων της διοίκησης της Εθνικής Ασφαλιστικής, η διαμόρφωση χώρων στα ξενοδοχεία «Ηyatt» σε Νέα Υόρκη και Παρίσι, αλλά και επενδύσεις εσωτερικών όψεων με ηχοαπορροφητικές επιφάνειες στο εμπορικό κέντρο «Τhe Μall». Συνεργασία με ναυπηγείο στο Αμβούργο
Αυτήν την εποχή η Βαράγκης συμμετέχει σε διαγωνισμό για τη διαμόρφωση του δικτύου της ιταλικής εταιρείας φυσικού αερίου Εni. Μάλιστα, η εταιρεία άρχισε τα έργα διαμόρφωσης εσωτερικών χώρων στο εξωτερικό από το Κατάρ πριν από τρία χρόνια. Σημαντικό μέρος της δουλειάς της πραγματοποιεί- ται στη Γερμανία, όπου συνεργάζεται με ναυπηγείο στο Αμβούργο για τη διαμόρφωση του εσωτερικού χώρου σε σκάφη και θαλαμηγούς.
Μέσω των ειδικών κατασκευών προσπαθούμε να διατηρήσουμε την παραγωγική διαδικασία της εταιρείας, καθώς η ελληνική αγορά δεν επαρκεί
Και αποκατάσταση ιστορικών κτιρίων
Στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας περιλαμβάνεται και η αποκατάσταση ιστορικών κτιρίων, παράδοση που συνοδεύει την εταιρεία εδώ και αρκετές δεκαετίες κατά τη διάρκεια τεσσάρων γενεών, όταν η παραγωγή «Διά χειρός Βαράγκη» χαρακτηριζόταν κυρίως από κλασικές γραμμές.
Το παραδοσιακό έπιπλο παραμένει στους παραγωγικούς στόχους της εταιρείας, η οποία διαθέτει εργοστάσιο στο Σχηματάρι, αλλά παράλληλα δίνει έμφαση και στην εμπορία ξένων ονομάτων, ανάμεσα στα οποία βρίσκεται η αμερικανική Steelcase, κομμάτια της οποίας χρησιμοποιεί η Βαράγκης στη μελέτη και τον εξοπλισμό επαγγελματικών χώρων. Η εταιρεία ετοιμάζεται, μάλιστα, να εμπλουτίσει την γκάμα των προϊόντων της και με πιο προσιτές επιλογές και προγραμματίζει την έναρξη λειτουργίας ενός νέου μεγάλου καταστήματος στην περιοχή του Ρουφ. «Είναι εμφανής η στροφή των καταναλωτών σε πιο προσιτές λύσεις», παρατηρεί ο κ. Βαράγκης.