Η κατάσταση δεν πάει άλλο αναφώνησαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν μεγάλα φορτηγά. Με τις τεράστιες ποσότητες πετρελαίου που καταναλώνουν τα συγκεκριμένα οχήματα σε συνδυασμό με τη νομοθεσία που επιβάλλει ολοένα και μεγαλύτερους περιορισμούς στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ο κόμπος έφθασε στο χτένι. Και οι υπεύθυνοι των εταιρειών αποφάσισαν να ανασκουμπωθούν και να ριχτούν στην έρευνα ώστε μέσα σε λίγα χρόνια να μετατρέψουν τις αδηφάγες νταλίκες, σε οικολογικούς γίγαντες.
Σύμφωνα με την επιστημονική επιθεώρηση «Νew Scientist», το 70% των εμπορευμάτων στις ΗΠΑ αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση μεταφέρεται με μεγάλα φορτηγά. Μόνο στην Αμερική, το 1990, οι νταλίκες κατανάλωναν περίπου 1,6 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα για να κινηθούν. Το ποσό αυτό αντιστοιχούσε στο 10% της ημερήσιας ενεργειακής κατανάλωσης των ΗΠΑ. Το 2007, οι νταλίκες στην άλλη απέναντι πλευρά του Ατλαντικού χρειάζονταν 2,5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου για την κίνησή τους. Η ανάγκη λοιπόν για να μειωθεί η τεράστια σπατάλη ντίζελ, ήταν επιτακτική.
Και όπως σύντομα αποδείχτηκε, ακόμη και μικρές επεμβάσεις στην αεροδυναμική ή τα μηχανικά μέρη ενός φορτηγού θα μπορούσαν να επιφέρουν σημαντικά αποτελέσματα. Για παράδειγμα, η εταιρεία Daimler Τrucks Νorth Αmerica κατασκεύασε ένα πρωτότυπο όχημα στο οποίο έκανε μικρές αεροδυναμικές βελτιώσεις. Όταν το όχημα δοκιμάστηκε σε αεροσήραγγες αποδείχθηκε ότι χρειαζόταν 3% λιγότερα καύσιμα για να κινηθεί, ποσοστό που προσαρμοσμένο στον στόλο φορτηγών της Αμερικής μεταφράζεται σε εξοικονόμηση 4,3 δισεκατομμυρίων λίτρων καυσίμου ετησίως και μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 11 εκατομμύρια τόνους τον χρόνο. Το τρέιλερ. Αντίστοιχα αποτελέσματα είναι δυνατόν να επιτευχθούν με τροποποιήσεις στο τρέιλερ μιας νταλίκας. Όπως έδειξαν έρευνες, τα προστατευτικά περιβλήματα που καλύπτουν τους τροχούς και τους χώρους κάτω από το τρέιλερ όπως και οι αεροδυναμικές ασπίδες (φέρινγκ) που καλύπτουν τον ενδιάμεσο χώρο ανάμεσα στον τράκτορα και το τρέιλερ, μπορούν να επιφέρουν εξοικονόμηση καυσίμου έως 6%. Τα στρογγυλεμένα πτερύγια στο πίσω μέρος της καρότσας προσθέτουν επιπλέον 6% εξοικονόμηση καυσίμου, ενώ ο αέρας που διέρχεται μέσω αγωγών στο πίσω μέρος του τρέιλερ μπορεί να μειώσει την οπισθέλκουσα μέχρι 5%.
Ο αέρας που περιδινείται στο πίσω μέρος της καρότσας ενός φορτηγού αποτελεί μια από τις αιτίες που οι νταλίκες σταματούν κάθε τόσο στα βενζινάδικα. Με μια έξυπνη γεωμετρική παρέμβαση, «ξεπατικωμένη» από την τεχνολογία που χρησιμοποιείται στην αεροδιαστημική βιομηχανία, αποδείχθηκε ότι μπορεί να υπάρξει δραστική μείωση στην ενεργειακή ανάγκη των μεγάλων οχημάτων. Μια ομάδα επιστημόνων από το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Έρευνας της Γεωργίας στην Ατλάντα δημιούργησε ένα σύστημα το οποίο με στόμια και ακροφύσια διοχετεύει τον αέρα κατά μήκος της καρότσας και τον απελευθερώνει στο πίσω τμήμα της, ώστε να μην περιδινείται και να μη δημιουργεί χαμηλές πιέσεις που επιβραδύνουν το φορτηγό όταν αυτό κινείται.
Πρόσφατα η Μercedes-Βenz ισχυρίστηκε ότι πέτυχε παγκόσμιο ρεκόρ στην εξοικονόμηση καυσίμου για ένα από τα φορτηγά της τύπου Αctros, το οποίο μετέφερε φορτίο 25 τόνων. Η μείωση στα καύσιμα μέχρι 19,4 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα που παρουσίασε το φορτηγό, επετεύχθη με αεροδυναμικές βελτιώσεις και την προσθήκη ιδιαίτερα φαρδιών ελαστικών στη θέση των διπλών τροχών που «φορούν» συμβατικά λάστιχα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη θεαματική μείωση της τριβής κατά την επαφή με τον δρόμο.
Ρεύμα από λακκούβες
Η τοποθέτηση της μηχανής απευθείας στον τροχό είναι- όπως όλα δείχνουν- ένα ακόμη βήμα για την κατασκευή οικολογικών φορτηγών. Μια εταιρεία από την Ολλανδία, η Ε-Τraction, έχει κατασκευάσει μια ηλεκτρική μηχανή για φορτηγά και λεωφορεία η οποία προσαρμόζεται σε καθέναν από τους τροχούς του οχήματος. Οι πρώτες δοκιμές έγιναν σε ένα φορτηγό βάρους 7 τόνων το οποίο ήταν εφοδιασμένο με ντιζελογεννήτρια που φόρτιζε μια συστοιχία μπαταριών. Αυτές με τη σειρά τους εφοδίαζαν με ηλεκτρισμό τις δύο μηχανές που βρίσκονταν στους ισάριθμους πίσω τροχούς του φορτηγού. Όπως αποδείχθηκε, το φορτηγό μπορούσε να διανύσει 40% μεγαλύτερη απόσταση με ένα λίτρο καυσίμου, απ΄ ό,τι ένα συμβατικό φορτηγό. Σε μια άλλη έρευνα, οι μηχανικοί της εταιρείας Levant Ρower στη Βοστώνη σκέφθηκαν να εκμεταλλευτούν την ενέργεια που πάει «χαμένη» από τη λειτουργία των αναρτήσεων ενός φορτηγού, κάθε φορά που αυτό πέφτει σε λακκούβες ή περνά πάνω από ανώμαλο οδόστρωμα.
Οι μηχανικοί δημιούργησαν μια περίτεχνη ανάρτηση η οποία κάθε φορά που τίθεται σε λειτουργία ενεργοποιεί ένα πιστόνι. Η κίνηση του πιστονιού ενεργοποιεί μικροτουρμπίνες που τροφοδοτούν με ενέργεια μπαταρίες. Όσο περισσότερες λακκούβες συναντήσει ένα φορτηγό στον δρόμο του, τόσο περισσότερη δωρεάν ηλεκτρική ενέργεια θα αποκτήσει!