«Ήμουν δικηγόρος στην Αθήνα και είχα την οικονομική άνεση από τα 35 μου χρόνια να ταξιδεύω για μεγάλα διαστήματα στο εξωτερικό. Σε ένα από τα ταξίδια μου στο Θιβέτ, πριν από 40 χρόνια, γνώρισα και ασπάστηκα τον βουδισμό», λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Ευστάθιος Λιακόπουλος, ένας από τους 1.200

Έλληνες βουδιστές και σήμερα δάσκαλος του βουδισμού στη χώρα μας.

Μουσουλμάνοι, Εβραίοι, βουδιστές, ινδουιστές, καθολικοί και προτεστάντες συνθέτουν στις μέρες μας, ένα θρησκευτικό μωσαϊκό, εν πολλοίς άγνωστο, που ορισμένες φορές ασφυκτιά στο περιθώριο της κυρίαρχης ορθόδοξης πίστης.

«Οι εξόριστοι Λάμα μετά την πτώση του Θιβέτ το 1959 και την κατοχή του από την Κίνα διέδωσαν τον βουδισμό σε όλο τον κόσμο και την Ελλάδα», επισημαίνει ο κ. Λιακόπουλος. «Στην Αθήνα λειτουργούν σήμερα πέντε βουδιστικά κέντρα και στη Θεσσαλονίκη δύο. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Έλληνες κατά την ελληνιστική περίοδο ήταν οι πρώτοι που τόλμησαν να αποτυπώσουν σε άγαλμα τη μορφή του Βούδα. Έχουμε αγάλματα και προτομές του Βούδα κατά την ελληνιστική περίοδο, ενώ μέχρι τότε οι βουδιστές από σεβασμό χρησιμοποιούσαν μόνο σύμβολα, όπως ήταν ο οκτάκτινος τροχός, το δένδρο κάτω από το οποίο φωτίστηκε και το αποτύπωμα του πέλματός του».

Ο κ. Λιακόπουλος υποστηρίζει με πάθος ότι οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν στον νόμο του Κάρμα και την επαναγέννηση, αρχές και αξίες που- όπως λέει- υπάρχουν στον βουδισμό. «Ο Πυθαγόρας όταν επισκέφθηκε το Ηραίο στη Δήλο υπέδειξε μία ασπίδα που είχε αφιερωθεί εκεί από τον Τρωικό Πόλεμο και πριν την κατεβάσουν τούς είπε την αφιέρωση που θυμόταν από τότε που πολέμησε στην Τροία. Όταν κατέβασαν την ασπίδα διαπίστωσαν όλοι ότι γνώριζε καλά το περιεχόμενο της επιγραφής της. Ο ίδιος μάλιστα έλεγε ότι έχει ενθυμηθεί επτά από τις προηγούμενες ζωές του!».

150.000 χωρίς τζαμί και νεκροταφείο

«ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ούτε χώρους λατρείας ούτε χώρους ταφής ούτε κληρικούς στην Αθήνα», λέει με παράπονο ο κ. Τζαβίτ Μουμίν, Έλληνας μουσουλμάνος που γεννήθηκε στην Κομοτηνή και ζει στην πρωτεύουσα από το 1984. «Είμαστε περίπου 12.000 Έλληνες μουσουλμάνοι στην Αθήνα και δεν μπορούμε να ακολουθήσουμε αυτά που ορίζει η θρησκεία μας. Ούτε κηδεία δεν μπορούμε να κάνουμε και αναγκαζόμαστε κάθε φορά που πεθαίνει κάποιος συγγενής μας να τον μεταφέρουμε στη Θράκη».

«Δεν αισθανόμαστε κυνηγημένοι αλλά διατηρούμε με δυσκολία το τελετουργικό μέρος της θρησκείας μας», λέει ο κ. Μαλίκ Αντνάν από το Πακιστάν. «Βρίσκομαι 10 χρόνια στην Ελλάδα και έχω ακόμη πρόβλημα με τα χαρτιά μου. Από τις 80.000 Πακιστανούς οι 60.000 είναι νόμιμοι. Έχουμε φτιάξει περίπου 60 τζαμιά που λειτουργούν στην Αθήνα αλλά δεν έχουμε νεκροταφείο και θάβουμε τους νεκρούς μας στα χριστιανικά νεκροταφεία, ανάλογα με τον τόπο διαμονής».

«Εμείς αναγκαζόμαστε να προσευχόμαστε στα σπίτια μας και καλούμε από τη Θράκη χότζα μόνο στις μεγάλες γιορτές δύο με τρεις φορές τον χρόνο», επισημαίνει ο κ. Μουμίν. «Επαφές και φιλίες δεν έχουμε με τους υπόλοιπους μουσουλμάνους από τις αραβικές χώρες και την Ασία εξαιτίας της γλώσσας. Περισσότερο κάνουμε παρέα με τους χριστιανούς είτε Έλληνες είτε ξένους που έχουν μάθει ελληνικά.

Το μόνο παράπονο που έχουμε είναι ότι δεν μας ακούνε οι κυβερνήσεις εδώ και δεκαετίες που ζητάμε να γίνει τζαμί και μουσουλμανικό νεκροταφείο στην Αθήνα».

Οι μουσουλμάνοι προσεύχονται πέντε φορές κάθε ημέρα από την ανατολή μέχρι τη δύση του ηλίου. «Εμείς έχουμε 5 σουνίτες κληρικούς και 4 σιίτες και έχουμε διαμορφώσει ειδικά κάποιους χώρους στην Αθήνα και τον Πειραιά για προσευχή και για τη διδασκαλία του Κορανίου», τονίζει ο κ. Μαχμούντ Μπασμί, από το Πακιστάν.

20.000 με δύο ναούς

«ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ μένουν μόλις 3.000

Ινδοί από τις 20.000 που ζουν συνολικά στην Ελλάδα», σημειώνει ο πρόεδρος των Ινδών μεταναστών της χώρας μας κ. Μαγκάρ Γκάντι. «Οι περισσότεροι εργάζονται στα χωράφια σε αγροτικές καλλιέργειες, γι΄ αυτό και μένουν στην επαρχία. Στην πλειονότητά τους είναι σιχ και μόλις το 20% ινδουιστές. Οι σιχ έχουν αρκετούς ναούς, με σημαντικότερο αυτόν στον Ταύρο, όπου μαζεύονται χιλιάδες Ινδοί κάθε Κυριακή για να παρακολουθήσουν τη λειτουργία και να φάνε όλοι μαζί».

Βραχμανισμός ή ινδουισμός είναι οι ονομασίες που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν τις πάμπολλες τοπικές θρησκείες, θρησκευτικές πρακτικές και αιρέσεις της Ινδίας. Από τους πιστούς της, ο ινδουισμός περιγράφεται συνήθως από τη σανσκριτική έκφραση Σανατάνα Ντάρμα, που σημαίνει «αιώνιος νόμος», «αιώνια τάξη» ή «πατρική πίστη». Αναφέρεται συχνά ως η αρχαιότερη θρησκεία του κόσμου, καθώς οι ρίζες της ανάγονται στην Εποχή του Σιδήρου. Ο ινδουισμός είναι η τρίτη μεγαλύτερη θρησκεία του κόσμου με περίπου ένα δισεκατομμύριο πιστούς, εκ των οποίων το 90% κατοικεί στην Ινδία. Οι σιχ αποτελούν αίρεση του ινδουισμού και προήλθαν από τον συγκερασμό ινδουιστικών και μουσουλμανικών δογμάτων και παραδόσεων. Χαρακτηριστικό των σιχ είναι το σαρίκι. Την ώρα της προσευχής φορούν όλοι ένα μαντίλι στο κεφάλι, αφήνουν πάντα τα παπούτσια έξω από το σπίτι και τους τόπους λατρείας και απαγορεύεται να τρώνε μοσχάρι.

«Ναός ινδουιστών λειτουργεί στο Δήλεσι για τους υπόλοιπους Ινδούς, πιστούς στον βραχμανισμό», επισημαίνει ο κ. Γκάντι. «Το πρόβλημα όλων, ινδουιστών και σιχ, είναι η έλλειψη χώρων καύσης των νεκρών, όπως επιβάλλει η θρησκεία μας. Όσοι δεν μπορούν να μεταφέρουν στην Ινδία τους νεκρούς συγγενείς τους, τους αποτεφρώνουν σε κρεματόριο που λειτουργεί τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη».

200.000 μόνο στην Αθήνα

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΘΟΛΙΚΟΙ αριθμούν τις 50.000, όμως σε αυτούς έχουν προστεθεί δεκάδες χιλιάδες από τις Φιλιππίνες, την Πολωνία, την Ουκρανία και άλλες χώρες με αποτέλεσμα να υπολογίζονται σήμερα σε 200.000. «Σε όλη την Ελλάδα υπολογίζουμε ότι ζουν περίπου 300.000 καθολικοί, εκ των οποίων περί τις 200.000 στην Αθήνα», τονίζει ο πατέρας Νικηφόρος από τον ρωμαιοκαθολικό ναό του Αγίου Διονυσίου. «Λειτουργούν 12 καθολικές ενορίες στην Αττική. Οι σχέσεις μας με τους ορθόδοξους είναι αρμονικές αλλά θα μπορούσαν να είναι καλύτερες. Πολλοί μητροπολίτες είναι συντηρητικοί ενώ αν ακολουθούσαν το παράδειγμα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε πιο στενά».

2.800 πιστοί σε 2 συναγωγές

«ΕΜΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΜΕ δύο συναγωγές στην Αθήνα. Την Μπεθ Σαλώμ και την Ετς Χαζίμ, έχουμε δύο ραβίνους και αριθμούμε 2.800 πιστούς», λέει ο διευθυντής της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών κ. Αβραάμ Φόρτης. «Πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ζούσαν δεκάδες χιλιάδες Εβραίοι στην Ελλάδα. Σε γενικές γραμμές ζούμε αρμονικά με τους Έλληνες χριστιανούς και οι γάμοι μας σήμερα είναι μισοί μισοί. Δηλαδή οι μισοί παντρεύονται χριστιανούς και οι άλλοι μισοί Εβραίους. Πράξεις, βέβαια, αντισημιτισμού δεν λείπουν αλλά είναι μεμονωμένα περιστατικά, όπως οι πρόσφατοι βανδαλισμοί στο νεκροταφείο μας στη Νίκαια».