Φωτιά βάζει το νέο ιστορικό ρεκόρ του πετρελαίου στον προϋπολογισμό των νοικοκυριών. Η κούρσα του μαύρου χρυσού στα 122 δολάρια το βαρέλι οδηγεί σε κλοιό ακρίβειας τους οδηγούς οι οποίοι, εάν επαληθευτούν οι πιο απαισιόδοξες προβλέψεις, θα είναι αναγκασμένοι να γεμίζουν ρεζερβουάρ 50 λίτρων με 72 ευρώ (από 59 που πλήρωναν έως τώρα).


Τα νοικοκυριά όμως συν τοις άλλοις κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωπα με νέες αυξήσεις- χαράτσια και σε βασικά καταναλωτικά είδη πρώτης ανάγκης, επειδή πολλές επιχειρήσεις μετακυλίουν στους καταναλωτές τις αυξήσεις στο κόστος παραγωγής λόγω πετρελαίου, ενώ καπέλο στις τιμές

ΜΕΓΓΕΝΗ ΓΙΑ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ

Αναμένονται νέα χαράτσια σε καύσιμα, καταναλωτικά αγαθά, καθώς και επιτόκια

ζητούν τα ταξί και οι μεταφορείς. Την ίδια στιγμή, πρόβλεψησοκ του διεθνούς επενδυτικού οίκου (και πανίσχυρου παίκτη στην αγορά πετρελαίου) Goldman Sachs, κάνει λόγο για κούρσα των τιμών ακόμη και στα 150-200 δολάρια το βαρέλι σε διάστημα έξι έως 24 μηνών! Στην περίπτωση που επαληθευτεί αυτή η πρόβλεψη και ο μαύρος χρυσός φτάσει στα 200 δολάρια το βαρέλι, το κόστος για τα νοικοκυριά θα είναι τριπλό:

Πρώτον, θα εκτοξευτεί στα ύψη το κόστος των υγρών καυσίμων και ιδιαίτερα της αμόλυβδης εν όψει μάλιστα της αυξημένης κίνησης λόγω των επερχόμενων καλοκαιρινών διακοπών. Σε μια τέτοια περίπτωση, λένε οι παράγοντες της αγοράς, η μέση τιμή της αμόλυβδης που ήδη έχει φτάσει σε επίπεδα- ρεκόρ (1,171 ευρώ το λίτρο) μπορεί να εκτιναχθεί ακόμη και τα 1,45 ευρώ το λίτρο. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ένας οδηγός που πριν από έναν χρόνο γέμιζε το ρεζερβουάρ του (50 λίτρα) με 50 ευρώ και σήμερα το γεμίζει με 59 ευρώ θα πληρώνει για να φουλάρει 72 ευρώ!

Δεύτερον, θα σημειωθεί νέο κύμα ανατιμήσεων σε σειρά από καταναλωτικά αγαθά αλλά και στις μεταφορές. Ήδη οι ιδιοκτήτες των φορτηγών και των ταξί ζητούν αυξήσεις 13% στα μεταφορικά λόγω του πανάκριβου πετρελαίου, ενώ σημαντικά αυξάνεται και το κόστος βιοτεχνιών και βιομηχανιών που μετακυλούν στους καταναλωτές μέρος από το αυξημένο κόστος.

Τρίτον, πετρέλαιο- φωτιά σημαίνει άνοδο του πληθωρισμού ο οποίος ήδη στην ευρωζώνη διαμορφώνεται σε 3,6% (στοιχεία Μαρτίου) από μόλις 1% την ίδια περίοδο πέρσι. Στην Ελλάδα ο πληθωρισμός ήδη έχει σκαρφαλώσει σε 4,4% ξεπερνώντας κατά μια περίπου ποσοστιαία μονάδα τις αυξήσεις στους μισθούς που δίνει η κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες ο πληθωρισμός στην Ελλάδα και τον Απρίλιο θα διαμορφωθεί περίπου σε 4,3-4,4%. Εάν συνεχιστεί η άνοδος των τιμών του πετρελαίου, που είναι ο ένας από τους δύο βασικούς παράγοντες για την αύξηση του πληθωρισμού (ο άλλος είναι το ράλι στις τιμές των τροφίμων) τότε είναι πολύ πιθανό η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να αυξήσει τα βασικά επιτόκια δανεισμού σε ευρώ (4% σήμερα). Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε και τις εμπορικές τράπεζες σε αύξηση των κυμαινόμενων επιτοκίων σε στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια αλλά και σε πιστωτικές κάρτες, σφίγγοντας ακόμη περισσότερο τον κλοιό γύρω από τα νοικοκυριά πολλά από τα οποία είναι υπερχρεωμένα.

Στα χαμηλά οι προσδοκίες επιχειρήσεων και νοικοκυριών


ΣΤΟ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΟ επίπεδο των τελευταίων δύο ετών κινήθηκε ο δείκτης οικονομικού κλίματος του μηνός Απριλίου. Σύμφωνα με τη μηνιαία Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας τον Απρίλιο ο δείκτης (καταγράφει τις προσδοκίες επιχειρήσεων και νοικοκυριών) υποχώρησε κατά 1,5 μονάδες. Σύμφωνα με τη μηνιαία Έρευνα Συγκυρίας του ΙΟΒΕ, ο δείκτης αυτός διαμορφώθηκε στις 97,4 μονάδες από τις 98,9 μονάδες τον Μάρτιο, επίπεδο το οποίο βρίσκεται χαμηλότερα απ΄ τον μέσο ευρωπαϊκό δείκτη, αν και ανώτερο του μέσου όρου της ευρωζώνης. Όπως επισημαίνει το ΙΟΒΕ, το οικονομικό κλίμα έχει επιδεινωθεί κυρίως λόγω της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης. Όπως σημειώνεται στην έρευνα «είναι η ισχυρή υποχώρηση των προσδοκιών στον χρηματοπιστωτικό τομέα που επιδρά στην πορεία του δείκτη, σε συνδυασμό με τις ήπιες προσδοκίες στη Βιομηχανία αλλά και τη χαμηλή καταναλωτική εμπιστοσύνη».