Ενστάσεις και… αφορισμούς για το περιεχόμενο και τη δομή των νέων

σχολικών βιβλίων διατύπωσε χθες ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος. Πριν προλάβουν

εκπαιδευτικοί και μαθητές να τα πάρουν στα χέρια τους, ο Αρχιεπίσκοπος δήλωσε

ότι έχει ενστάσεις και προανήγγειλε παρέμβαση προς το υπουργείο Παιδείας.

«Έχουμε τις ενστάσεις μας. Ειδική επιτροπή της Εκκλησίας εξετάζει τα κενά και

τις αδυναμίες (σ.σ.: των βιβλίων) και θα απευθυνθεί σύντομα στο υπουργείο»,

δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος.

Τα βιβλία των Θρησκευτικών και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου, το βιβλίο της

Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού, των Αρχαίων Ελληνικών της Α’ Γυμνασίου και των

Νέων Ελληνικών της Γ’ Γυμνασίου συγκεντρώνουν έως τώρα τα «πυρά» της

Εκκλησίας.

Όπως είπε στα «ΝΕΑ» ο εκπρόσωπος Τύπου του Αρχιεπισκόπου, αρχιμανδρίτης κ.

Τιμόθεος Άνθης, και τα τρία βιβλία είναι «περισσότερο θρησκειολογικού

περιεχομένου». Όσο για το βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού, όπως τονίζει

ο κ. Άνθης, η ύλη είναι συμπυκνωμένη σε 140 σελίδες και δεν υπάρχει εκτενής

ανάλυση για την Ελληνική Επανάσταση ή τη Μικρασιατική Καταστροφή. Μάλιστα,

σύμφωνα με πληροφορίες, η Εκκλησία υποστηρίζει ότι «δεν είναι εμφανής ο ρόλος

της στην Επανάσταση». Παράλληλα, η Εκκλησία φέρεται ενοχλημένη και για το ότι

– όπως λένε – έχουν αφαιρεθεί κείμενα που αναφέρονται στον χριστιανισμό από τα

βιβλία των Αρχαίων Ελληνικών της Α’ Γυμνασίου και των Νέων Ελληνικών της Γ’

Γυμνασίου. Οι αντιδράσεις της Εκκλησίας για τα νέα βιβλία, πάντως, είχαν

αρχίσει από την περασμένη άνοιξη: Μητροπολίτες και θεολόγοι διαμαρτύρονταν

τότε επειδή, όπως έλεγαν, έχει απαλειφθεί από το βιβλίο Θρησκευτικών της Γ’

Γυμνασίου κεφάλαιο που αναφέρεται στους Τρεις Ιεράρχες.

Ωστόσο, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Εκκλησία παρεμβαίνει στην

Εκπαίδευση. Πέρυσι, με επιστολή που είχε στείλει ο Αρχιεπίσκοπος στο

Παιδαγωγικό Ινστιτούτο είχε ζητήσει να έχει λόγο η Ιερά Σύνοδος στη συγγραφή

των σχολικών βιβλίων των Θρησκευτικών. Μάλιστα είχε κατηγορήσει το Παιδαγωγικό

Ινστιτούτο ότι συνεργάζεται με θεολόγους που έχουν «νεωτεριστικάς αντιλήψεις».

Η απάντηση

Στις ενστάσεις της Εκκλησίας για το βιβλίο της Ιστορίας, πάντως, απάντησε χθες

μέσω των «ΝΕΩΝ» η επίκουρη καθηγήτρια Ιστορίας και Διδακτικής της Ιστορίας

στην Παιδαγωγική Σχολή του ΑΠΘ, κ. Μαρία Ρεπούση, μία εκ των συγγραφέων του

βιβλίου. Όπως λέει, «η ύλη της Ιστορίας είναι πολύ πιο ελληνοκεντρική και

εθνοκεντρική απ’ αυτή που όφειλε να είναι. Αφιερώνει πάρα πολλά κεφάλαια στην

ελληνική ιστορία. Για παράδειγμα, 15 διδακτικές ώρες αφορούν την Ελληνική

Επανάσταση και μόνο 5 ώρες την Αναγέννηση, τις μεγάλες εξερευνήσεις, τον

Διαφωτισμό και τη Γαλλική Επανάσταση».

Από την πλευρά του, ο θεολόγος κ. Δημήτρης Πασσάκος, ένας από τους συγγραφείς

του βιβλίου Θρησκευτικών της Γ’ Γυμνασίου σημειώνει πως «τα βιβλία περνούν από

μία διαδικασία πολλαπλών κρίσεων από επιστήμονες και θεολόγους. Οι συγγραφείς

δεν γράφουν ό,τι τους έρχεται στο κεφάλι. Κρίνονται».

Ποια βιβλία συγκεντρώνουν τα «ιερά» πυρά

Τι υποστηρίζει η Εκκλησία για τα νέα σχολικά βιβλία και ποια είναι τα

σημεία στα οποία διαφωνεί:

1. Βιβλία θρησκευτικών Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου: Είναι περισσότερο

θρησκειολογικού περιεχομένου (σύμφωνα με την Εκκλησία)

2. Βιβλίο Ιστορίας ΙΣΤ’ Δημοτικού: Η ύλη για την Ελληνική Επανάσταση

του ’21 και τη Μικρασιατική Καταστροφή είναι συμπυκνωμένη και δεν γίνεται

εκτενής ανάλυσή τους. Δεν γίνεται εμφανής και εκτενής αναφορά στον ρόλο της

Εκκλησίας στην Επανάσταση

3. Βιβλίο Αρχαίων Ελληνικών Α’ Γυμνασίου: Έχουν αφαιρεθεί αρχαία

κείμενα παρμένα από τις ευαγγελικές περικοπές

4. Βιβλίο Νέων Ελληνικών Γ’ Γυμνασίου: Λογοτεχνικά κείμενα που

αναφέρονται στον χριστιανισμό έχουν αφαιρεθεί