Σε μια απέραντη… λεωφόρο ελικοπτέρων έχει μετατραπεί τα τελευταία χρόνια

ο εναέριος χώρος του Λεκανοπεδίου της Αθήνας. Περισσότερα από 40 ελικόπτερα

πετούν καθημερινά για εκπαιδευτικούς, ψυχαγωγικούς, επαγγελματικούς λόγους ή

απλά εκτελώντας κάποια συγκοινωνία, ενώ οι πτήσεις κατά τη διάρκεια ενός

24ώρου μπορούν να φτάσουν και τις 65.

Χαλαροί έλεγχοι. Σε αρκετές περιπτώσεις τα ελικόπτερα αλλάζουν απροειδοποίητα

δρομολόγιο, πετούν κάνοντας βόλτες πάνω από την Αθήνα για μεγαλύτερο διάστημα

απ’ ό,τι ορίζει η άδεια που έχουν λάβει

Πηγές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας αναφέρουν ωστόσο ότι οι έλεγχοι σε

πολλές απο αυτές τις πτήσεις είναι «χαλαροί». «Σε αρκετές περιπτώσεις τα

ελικόπτερα αλλάζουν απροειδοποίητα δρομολόγιο, πετούν σε διαφορετικό ύψος από

αυτό που έχουν δηλώσει, προσγειώνονται σε άλλα σημεία από εκείνα τα οποία

προβλέπονται, πετούν κάνοντας βόλτες πάνω από την Αθήνα για μεγαλύτερο

διάστημα απ’ ό,τι ορίζει η άδεια που έχουν λάβει, ενώ κάποια προσγειώνονται

και απογειώνονται ξανά χωρίς δεύτερη άδεια».

Τα δρομολόγια που εκτελούνται καθημερινά πάνω από την Αθήνα έχουν διπλασιαστεί

μέσα στα τελευταία δύο χρόνια. Πέντε ελληνικές εταιρείες – και άλλες εννέα

ευρωπαϊκές – έχουν άδεια να ενοικιάζουν ελικόπτερα στη χώρα μας. Έξι κρατικοί

φορείς – εκτός από την Αστυνομία και τον Στρατό – διαθέτουν ελικόπτερα, ενώ

υπάρχουν και πετούν στην Αθήνα και 62 ιδιωτικά ελικόπτερα (που ανήκουν είτε σε

ιδιωτικές εταιρείες, τηλεοπτικούς σταθμούς κ.λπ. είτε σε μεμονωμένα άτομα).

Από αυτά, τα 10 ελικόπτερα φυλάσσονται κατά τη διάρκεια της νύχτας σε άγνωστα

μέρη – προφανώς σε ιδιωτικά ελικοδρόμια – και πάντως όχι σε κάποιο απο τα τρία

αεροδρόμια που λειτουργούν στην Αττική («Ελευθέριος Βενιζέλος», Τατόι,

Ελευσίνα). Άρα σε αυτά μπορεί να κρυφθεί οποιοσδήποτε ή να μεταφερθεί

οτιδήποτε χωρίς κανέναν έλεγχο.

Τα ελικόπτερα που κυκλοφορούν στον αττικό ουρανό είναι διαφόρων τύπων και

μεγεθών. Αν όχι όλα, τα περισσότερα τουλάχιστον έχουν τη δυνατότητα να

προσγειωθούν σε ταράτσες κτιρίων, μικρές πλατείες, ακόμα και στο διάζωμα

μεγάλων λεωφόρων, όπως είναι η Συγγρού, η Κηφισού, ακόμα και η (στενότερη απο

τις δύο προηγούμενες) Κηφισίας. Για να μπορέσει να απογειωθεί και να εκτελέσει

μια πτήση ένα ελικόπτερο απαιτείται άδεια πτήσης στην οποία αναγράφεται η

ακριβής διαδρομή, τα ονόματα των επιβαινόντων και άλλα τεχνικά στοιχεία της

πτήσης.

Απλή η διαδικασία ναύλωσης

H ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ναύλωσης ενός ιδιωτικού ελικοπτέρου είναι απλούστατη. Ο

ενδιαφερόμενος καλεί από το σπίτι ή το γραφείο του την εταιρεία ελικοπτέρων

και μετά το τηλεφώνημα χρειάζεται μόνο μισή ώρα για την απογείωση. H εξόφληση

μπορεί να γίνει επί τόπου, αρκεί ο πελάτης να διαθέτει πιστωτική κάρτα και να

δώσει το νούμερό της τηλεφωνικά. Το κόστος ενοικίασης κυμαίνεται από 900 ευρώ

την ώρα για τα μικρά – διθέσια – και φτάνει έως τα 2000 ευρώ για τα τετραθέσια

– πενταθέσια. Ωστόσο κατά μέσον όρο το κόστος ενοικίασης ανέρχεται σε περίπου

1.400 ευρώ την ώρα. H παλαιότερη από τις εν λόγω εταιρείες είναι η Olympic

Aviation, θυγατρική της Ολυμπιακής Αεροπορίας, η οποία διαθέτει τρεις τύπους

ελικοπτέρων, δεύτερη είναι η Ίντερτζετ που άρχισε τη λειτουργία της το 1989 ως

τμήμα ελικοπτέρων της εταιρείας Ιντεραμέρικαν. Επίσης ελικόπτερα για ενοικίαση

διαθέτουν οι εταιρείες Air Lift, Travel Solution και Superior Air Services.