Τα διαπιστωμένα «κρυφά χρέη» του κράτους προς την Ολυμπιακή θα επιχειρηθεί να

χρησιμοποιηθούν μόνο για να γλιτώσει η χώρα την καταδίκη στο Ευρωδικαστήριο

και όχι για να παραμείνει εθνικός ο αερομεταφορέας

Τα «κρυφά χρέη» του κράτους προς την Ολυμπιακή Αεροπορία ανασύρει για πρώτη

φορά η κυβέρνηση από το συρτάρι, ελπίζοντας να πείσει την Κομισιόν ότι η

παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μπορεί να αποφευχθεί με έναν συμψηφισμό.

Σύμφωνα με πληροφορίες εκτός από την προσφυγή της διοίκησης της Ολυμπιακής

Αεροπορίας τον περασμένο Ιανουάριο στα ελληνικά δικαστήρια, με την οποία

διεκδικεί 880 εκατομμύρια ευρώ από το Δημόσιο, τις προσεχείς ημέρες δεν

αποκλείεται να υπάρξει και προσφυγή των Ολυμπιακών Αερογραμμών πάλι κατά του

Δημοσίου για ποσό της τάξης των 90 εκατ. ευρώ. Με την προσφυγή τους οι

Ολυμπιακές Αερογραμμές θα διεκδικούν μη καταβληθείσες κρατικές επιδοτήσεις για

τις άγονες γραμμές. Μέσω αυτών των προσφυγών η κυβέρνηση (η οποία και ελέγχει

ως κράτος-μέτοχος τις δύο εταιρείες) ουσιαστικά παραδέχεται για πρώτη φορά ότι

υπάρχουν οφειλές του Δημοσίου προς την Ολυμπιακή Αεροπορία, οι οποίες και θα

συμψηφιστούν με τα χρέη της Ολυμπιακής προς το Δημόσιο.

Το ύψος των οφειλών

Μέχρι στιγμής, πάντως, ούτε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Γιώργος Αλογοσκούφης

ούτε ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Λιάπης ή ο υφυπουργός Οικονομικών Πέτρος

Δούκας έχουν αναφερθεί στο συνολικό ύψος αυτών των οφειλών, τις οποίες ο

καθηγητής Ιωάννης Λαΐνος στο βιβλίο του με τίτλο «H αλήθεια πίσω από την κρίση

στην Ολυμπιακή Αεροπορία A.E.» (εκδ. Παπαζήση) υπολογίζει μέχρι το 2002 σε 3,5

δισεκατομμύρια ευρώ!

Τα περίφημα «κρυφά χρέη» του κράτους προς την Ολυμπιακή, όπως παραδέχθηκε στην

παρουσίαση του εν λόγω βιβλίου στις 6 Απριλίου 2006 ο πρώην πρόεδρος της Ο.A.

και βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Αλέκος Ακριβάκης, οφείλονταν κυρίως στην υλοποίηση

κυβερνητικών πολιτικών. «Υπήρχε η αντίληψη παλαιότερα πως, αφού το κράτος

είναι ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, διάφορες δαπάνες, όπως για παράδειγμα οι

εκπτώσεις σε ειδικές κατηγορίες πληθυσμού, τα πυκνά δρομολόγια ακόμα και σε

περιόδους και προορισμούς χωρίς αυξημένη ζήτηση και πλήθος κυβερνητικών

πολιτικών που τη χρησιμοποιούσαν, δεν χρειάζονταν να καταγραφούν».

«Υπήρχε εντολή»

Μάλιστα, ο πρώην οικονομικός διευθυντής και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου

της Ο.A. Άγγελος Αγγελόπουλος επισήμανε πως «υπήρχε εντολή» να μην

καταγράφεται το κόστος από διάφορες ενέργειες της εταιρείας. Αποτέλεσμα αυτής

της πολιτικής ήταν να συσσωρεύονται τεράστια ελλείμματα, χωρίς όμως να είναι

εμφανές «ποιος τα χρωστάει». «Έτσι, η Ολυμπιακή εμφανίστηκε να είναι

ζημιογόνος».

Στην ίδια εκδήλωση ο κ. Ακριβάκης αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα παραδείγματα

οικονομικής διαχείρισης στην Ολυμπιακή Αεροπορία, που έδειχναν την αντίληψη

που επικρατούσε. «Όταν ανέλαβα την εταιρεία, οι πρώτοι που με επισκέφθηκαν

ήταν οι εκπρόσωποι του ΚΤΕΛ Αλεξανδρούπολης, οι οποίοι διαμαρτύρονταν έντονα

γιατί η Ολυμπιακή τούς έκανε αθέμιτο ανταγωνισμό. Μου είπαν ότι το εισιτήριο

με το ΚΤΕΛ που έκανε 18 ώρες από την Αθήνα ήταν τότε 1.850 δραχμές, ενώ της

Ολυμπιακής… 1.720! Μου φάνηκε απίστευτο! Όταν κάναμε μια μικρή έρευνα,

διαπιστώσαμε πως θα έπρεπε να ήταν 9.800 δραχμές. Υπήρχε τότε η πολιτική

αντίληψη ότι το αεροπλάνο δεν έπρεπε να είναι ένα μέσο μόνο για τους

πλουσίους, αλλά για όλο τον κόσμο. Μόνο που κανείς δεν πλήρωνε το κόστος αυτής

της πολιτικής που εμφανίζονταν ως ζημία στην εταιρεία».

Την ύπαρξη των χρεών του κράτους προς την Ολυμπιακή – τα οποία αν η εταιρεία

περάσει σε ιδιώτη θεωρείται βέβαιο πως… θα τα διεκδικήσει ο ιδιώτης μέσω των

ευρωπαϊκών δικαστηρίων (!) – παραδέχεται και ο υφυπουργός Οικονομικών Πέτρος

Δούκας, χωρίς όμως μέχρι στιγμής να προσδιορίσει το ύψος τους. Μάλιστα,

σύμφωνα με στελέχη των Ολυμπιακών Αερογραμμών ο χειρισμός των «κρυφών χρεών»

ήταν μία από τις αιτίες της αποπομπής τού πρώην προέδρου των Αερογραμμών

Πέτρου Παπαγεωργίου

Όσοι, όμως, περιμένουν πως τα «κρυφά χρέη» του κράτους προς την Ολυμπιακή θα

σώσουν την εταιρεία από την πώληση σε ιδιώτη, είναι πιθανόν να απογοητευτούν.

Όπως έκανε σαφές ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Γιώργος Αλογοσκούφης τα

διαπιστωμένα «κρυφά χρέη» του κράτους προς την Ο.A. θα επιχειρηθεί να

χρησιμοποιηθούν μόνο για να γλιτώσει η χώρα την καταδίκη στο Ευρωδικαστήριο κι

όχι για να παραμείνει εθνικός ο αερομεταφορέας.