«Πλησιάζεις τον πλησιέστερο σταθμό τραμ της οικίας σου, συνήθως με τη

βοήθεια συνοδού, γιατί η πρόσβαση προς τις ράμπες των στάσεων του τραμ δεν

είναι εύκολη, επειδή τα πεζοδρόμια δεν έχουν ακόμη προσαρμοσθεί

κατάλληλα…»(!)

Στάση Στροφή N. Σμύρνης, Λεωφόρος Συγγρού. Ο κ. Γιώργος Χρηστάκης με το

αναπηρικό αμαξίδιο δεν μπορεί να επιβιβαστεί στο λεωφορείο που φέρει ένδειξη

ότι είναι προσβάσιμο. «Έχει ράμπα, αλλά δεν λειτουργεί» λέει ο οδηγός

Πρόκειται για μία από τις – πρόσφατες – οδηγίες του Οργανισμού Αστικών

Συγκοινωνιών της Αθήνας προς τους πολίτες με αναπηρίες, για την επιβίβασή τους

στα μέσα μεταφοράς. Οι υπεύθυνοι του Οργανισμού παραδέχονται ότι τα μέσα

μαζικής μεταφοράς – πλην του Μετρό – είναι προσβάσιμα στους πολίτες με

αναπηρίες μόνο με… συνοδό!

Πριν από ενάμιση μήνα, ο Οργανισμός εξέδωσε οδηγίες προκειμένου να διευκολύνει

τους πολίτες με αναπηρίες για την επιβίβασή τους στα μέσα. Σχεδόν σε όλες τις

περιπτώσεις, προτείνει την επιβίβαση με τη βοήθεια συνοδών, επιβατών, ή των

οδηγών – όχι αυτόνομα και ανεξάρτητα!


Χωρίς ράμπες

Στάση Αιγαίου, N. Σμύρνη. Ο κ. Χρηστάκης κινήθηκε με το αμαξίδιό του από την

οδό Εφέσου στη διασταύρωση Αιγαίου και Ελ. Βενιζέλου προκειμένου να

επιβιβαστεί στο τραμ. Δεν τα κατάφερε. Το πεζοδρόμιο απέναντι από τη στάση δεν

είχε ράμπα…

Ο ψυχολόγος κ. Γιώργος Χρηστάκης που μετακινείται με αναπηρικό αμαξίδιο,

επιχείρησε να επιβιβαστεί στα μέσα μεταφοράς για τα οποία δίνει οδηγίες ο

ΟΑΣΑ. Ιδού τι ακολούθησε: Ο κ. Χρηστάκης επιχείρησε να φτάσει στη στάση

Αιγαίου του τραμ στη N. Σμύρνη. Από την οδό Εφέσου ανέβηκε δύσκολα μία

ακατάλληλη ράμπα στο πεζοδρόμιο και έφτασε στην οδό Αιγαίου. Είχε φτάσει σε

απόσταση μόλις τριών μέτρων από τον σταθμό. Δεν μπόρεσε όμως ολοκληρώσει μόνος

τη διαδρομή, διότι στο πεζοδρόμιο της στάσης Αιγαίου δεν υπήρχε ράμπα για να

περάσει απέναντι.

«Μόνος μου είναι αδύνατο να φτάσω στον σταθμό. Είναι απαράδεκτο. Για έργα που

δεν κοστίζουν πολύ, αλλά δεν γίνονται, αποκλείονται οι πολίτες με αναπηρίες

από την κοινωνία και την ανεξάρτητη διαβίωση. H λογική λέει ότι πρέπει να

κινούμαστε μόνοι μας», τονίζει ο ψυχολόγος.

Συνοδό ή άλλη βοήθεια χρειάζονται οι πολίτες με κινητικές δυσκολίες και στα

περισσότερα λεωφορεία. H οδηγία του ΟΑΣΑ προς τους πολίτες με αναπηρίες είναι

να επιβιβάζονται «με τη βοήθεια του συνοδού, των επιβατών ή του οδηγού» και να

προτιμούν τις στάσεις με προεξοχές.

Στον Ηλεκτρικό

Βοήθεια χρειάζονται οι πολίτες με αμαξίδια και στους σταθμούς του Ηλεκτρικού

Μοναστηράκι, Ομόνοια, Αγ. Νικόλαος, όπου υπάρχει μεγάλο κενό μεταξύ συρμού και

αποβάθρας. Ο ΟΑΣΑ προτρέπει τους πολίτες που κινούνται με αναπηρικά αμαξίδια,

«να καλούν τους φύλακες προκειμένου να φέρουν την κινητή ράμπα και να τους

βοηθήσουν…».

Ο Γιώργος Χρηστάκης προσπάθησε να επιβιβαστεί και στο τρένο, στο Μοναστηράκι.

Στην αποβάθρα, δεν υπήρχε πουθενά ένδειξη για τη διευκόλυνση των πολιτών με

αναπηρίες και έτσι ζήτησε τη βοήθεια του φύλακα. H διευκόλυνση που παρέχεται

είναι μία ράμπα, που βρίσκεται κρεμασμένη στον τοίχο. Είναι πάρα πολύ βαριά

και είναι αδύνατο για ένα άτομο με κινητική δυσκολία να τη σηκώσει, να την

κατεβάσει και να την ξεδιπλώσει στην αποβάθρα. «Συνεπώς ο ΟΑΣΑ καταργεί την

αυτονομία μας. Θα έπρεπε να υπήρχε πρόβλεψη, να επιβιβαζόμαστε χωρίς τη

βοήθεια άλλων», λέει.



«Χάλασε η ράμπα, να σας ανεβάσουμε με τα χέρια…»

Σταθμός Ηλεκτρικού, Μοναστηράκι. Μόνο με βοήθεια μπορεί να επιβιβαστεί στο

τρένο ο κ. Χρηστάκης. Μόνος του δεν μπορεί να κατεβάσει τη βαριά κινητή ράμπα

και να την τοποθετήσει στο κενό μεταξύ συρμού και αποβάθρας

Ο κ. ΧΡΗΣΤΑΚΗΣ, που είναι και μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου

Παραπληγικών, περίμενε το λεωφορείο στη στάση Στροφή N. Σμύρνης – που δεν είχε

προεξοχή – στη Λεωφόρο Συγγρού. Το λεωφορείο «106 Πλ. Κολοκοτρώνη – Αγ.

Βαρβάρα», που είχε αυτοκόλλητη ένδειξη στο παρμπρίζ ότι είναι προσβάσιμο σε

πολίτες με αναπηρίες, σταμάτησε.

Αποδείχθηκε όμως αδύνατον για τον ψυχολόγο να επιβιβαστεί στο λεωφορείο,

τουλάχιστον χωρίς τη βοήθεια άλλων. Ο κ. Χρηστάκης ζήτησε να «ξεδιπλώσει» η

ράμπα του λεωφορείου. Όπως είπε όμως ο οδηγός, «δεν ανοίγει, δεν λειτουργεί.

Εάν θέλετε να σας ανεβάσουμε με τα χέρια…». Την ίδια δυσκολία αντιμετώπισε ο

ψυχολόγος και λίγο αργότερα, σε άλλο λεωφορείο.




Αναλυτικά οι οδηγίες του ΟΑΣΑ στο

https://www.tanea.gr/docs/oasaamea.pdf