Οι κάτοικοι της Αθήνας πετάνε περισσότερους από 300 τόνους σκουπίδια στα

καλάθια των δρόμων κάθε χρόνο. Οι 210 από αυτούς θα μπορούσαν να ανακυκλωθούν.

H χώρα μας είναι στην τελευταία θέση ανάμεσα στις 15 της Ευρωπαϊκής Ένωσης,

όσον αφορά το ποσοστό ανακύκλωσης επί του συνόλου των παραγόμενων απορριμμάτων

στον δρόμο.

Τα στοιχεία προέρχονται απο έρευνα που πραγματοποίησε πρόσφατα το Τμήμα

Οικολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, σε συνεργασία και με άλλα Πανεπιστήμια

της Ευρώπης. Οι ερευνητές ζήτησαν από τον Δήμο Αθηναίων να καταγράφουν για

τρεις τουλάχιστον μήνες τα απορρίμματα από 474 καλαθάκια απορριμμάτων που

βρίσκονται σε όλο το Λεκανοπέδιο. Τα συμπεράσματα είναι εντυπωσιακά:

Το 70% των απορριμμάτων που πετάμε, θα μπορούσε να είχε ανακυκλωθεί. Πρόκειται

για χαρτιά (από εισιτήρια λεωφορείων έως αποδείξεις καταστημάτων), κουτάκια

αλουμινίου, πλαστικά σκουπίδια και πολλά άλλα. H μέση ημερήσια παραγωγή

αστικών αποβλήτων ανά κάτοικο για το 2004, ανέρχεται σε 0,97 κιλά, ενώ για το

2005 εκτιμάται σε 1,10 κιλά.

Όλα καταλήγουν στις χωματερές. «H χώρα μας «χάνει» πόρους και εκατομμύρια ευρώ

από το κενό που υπάρχει στην ανακύκλωση», αναφέρεται στα συμπεράσματα της

έρευνας.

H διαλογή. Όπως εξηγεί ο περιβαλλοντολόγος κ. Φίλιππος Κυρκίτσος, «όταν

η διαλογή των χρήσιμων υλικών γίνεται πριν από τη συλλογή των απορριμμάτων,

έχει το πρόσθετο πλεονέκτημα της μείωσης του κόστους συλλογής και μεταφοράς. H

διαλογή στην πηγή μπορεί να αφορά πολλούς τύπους υλικών, όπως χαρτιά και

χαρτοκιβώτια, γυαλιά, μέταλλα, ορισμένα πλαστικά, υφάσματα. Την ίδια στιγμή

που σε όλες τις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις η επιτυχία του συστήματος «διαλογή

στην πηγή» είναι δεδομένη και οι συζητήσεις γίνονται για το ποσοστό συμμετοχής

των κατοίκων που θα διαχωρίζουν τα υλικά και θα τα αποθηκεύουν σε διαφορετικά

δοχεία, στη χώρα μας είμαστε πίσω», αναφέρει ο κ. Κυρκίτσος.

Υποδομές. «Πολλές φορές είναι απαραίτητη η ευαισθητοποίηση του κοινού,

έτσι ώστε να πειστεί για τη χρησιμότητα της μεθόδου και να εφαρμόζει σωστά τη

διαλογή. Είναι απαραίτητες, ωστόσο, και κάποιες υποδομές, που δυστυχώς σήμερα

δεν υπάρχουν», συμπληρώνει. Οι δήμοι πάντως υποστηρίζουν από τη δική τους

πλευρά ότι προϋπόθεση για τη λειτουργία ενός συστήματος ανακύκλωσης στον δρόμο

είναι η ύπαρξη αγοράς για τα υπό ανάκτηση υλικά, που θα αποφέρει κάποια έσοδα

για να καλυφθούν οι δαπάνες.