Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας μαθητής του Λυκείου στο μάθημα της Φυσικής

εστιάζονται κυρίως στην κριτική και διερευνητική επεξεργασία εννοιών, νόμων

και αρχών που διέπουν τα φυσικά φαινόμενα. Μαθαίνουμε τύπους και διαγράμματα

που δεν κατανοούμε και γι’ αυτό δυσκολευόμαστε να τους χρησιμοποιήσουμε στην

ορθή αντιμετώπιση και επίλυση των ασκήσεων ή προβλημάτων.

Γι’ αυτό από πολύ νωρίς, από τις γυμνασιακές τάξεις, ο μαθητής πρέπει να

αποφεύγει τη στείρα απομνημόνευση της θεωρίας και να αντιμετωπίζει με κριτικό

πνεύμα και βαθύτερη κατανόηση τις έννοιες της Φυσικής, τις οποίες σαν απορίες

θα πραγματεύεται με τον καθηγητή του μέσα στην τάξη.

Λογική ακολουθία

Ταυτόχρονα πρέπει να εξοικειωθεί από νωρίς να επιλύει κάθε πρόβλημα ή άσκηση

ξεκινώντας από το σωστό σημείο και να καταλήγει στο τελικό αποτέλεσμα με μια

λογική ακολουθία βημάτων ή πράξεων παρέχοντας όπου είναι αναγκαίο σαφή και

επαρκή αιτιολόγηση. Είναι προτιμότερο να καταλήγει σε τελικό τύπο για κάθε

ζητούμενο και μετά να αντικαθιστά με νούμερα κάνοντας την τελική πράξη και

αναγράφοντας τις σωστές μονάδες μέτρησης. Έτσι τα αριθμητικά λάθη είναι

λιγότερο πιθανά που έστω και μικρά μπορούν να οδηγούν σε μεγάλα ερμηνευτικά

λάθη από πλευράς Φυσικής.

Εφόσον ο μαθητής έχει αναπτύξει τη κρίση και τη διερευνητική ματιά στις

έννοιες της Φυσικής, είναι ευκολότερο να διαπραγματευτεί τα θέματα των

Πανελλαδικών Εξετάσεων (τέσσερα το πλήθος) και ειδικά τις ερωτήσεις κρίσεως

της θεωρίας.

Μακρά προετοιμασία

Περιλαμβάνονται στο πρώτο ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και αντιστοίχισης, στο

δεύτερο ερωτήσεις κρίσεως που χρήζουν επαρκούς αιτιολόγησης, στο τρίτο μια

άσκηση με επιμέρους ερωτήματα και στο τέταρτο ένα πρόβλημα ή άσκηση με

ερωτήματα κλιμακούμενης δυσκολίας. Για να αντιμετωπίσει κανείς τα θέματα αυτά

χρειάζεται μακρά προετοιμασία και άσκηση σε θέματα που πραγματεύονται τις

έννοιες και τα φαινόμενα που περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη.

Εκτός των όσων γενικά αναφέρθηκαν, θα πρέπει επίσης να προσέξει στην τελική

εξέταση:

α) Την πληρότητα των απαντήσεών του, την ορθότητα των ορισμών και τη

χρήση συμβόλων – διαγραμμάτων, όπου αυτά απαιτούνται.

β) Στην επίλυση ενός προβλήματος ή άσκησης, την πλήρη, σωστή παράθεση

των απαραιτήτων σχημάτων – διαγραμμάτων καθώς και την ορθή μαθηματική

προσέγγιση της άσκησης.

Στην επιτυχία φτάνει κανείς με μικρά προσεκτικά βήματα, σπαταλώντας χρόνο και

κόπο στην κατάκτηση των γνώσεων.

Ο Μάκης Ζάβρας είναι καθηγητής Φυσικής