«Στη δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα». Η διάσημη αυτή φράση δηλώνει το

μεγαλείο μιας ελεύθερης κοινωνίας στην οποία οι πολίτες μπορούν οι ίδιοι να

αποφασίζουν τις επιλογές τους. Αργά ή γρήγορα ό,τι είναι ωφελιμότερο για τη

μεγάλη πλειοψηφία επιτελείται, έστω και αν αρχικά προκαλεί δίκαιες ή άδικες

αντιδράσεις.

Σε πολλούς τομείς, η Πολιτεία αρνείται πεισματικά να δει το ωφελιμότερο,

επιλέγοντας να συντηρεί το «βολικότερο». Αυτό φαίνεται να είναι η στρατηγική

της Πολιτείας και για την εκπαίδευση.

Εδώ και πολλά χρόνια είναι διάχυτη η αίσθηση στον απλό πολίτη ότι η παιδεία

μας χρόνο με τον χρόνο χειροτερεύει ­ παρά τις διμηνιαίες «βελτιστοποιήσεις»

των ιθυνόντων. Αντί η Πολιτεία να προχωρήσει στις απαραίτητες διαρθρωτικές

αλλαγές στην εκπαίδευση, εφαρμόζοντας τα επιστημονικώς αυτονόητα, συντηρεί

αναχρονιστικά συστήματα. Επειδή όμως στις ελεύθερες κοινωνίες δεν υπάρχουν

αδιέξοδα, ό,τι δεν τολμούν να κάνουν οι πολιτικοί τείνει να εφαρμοστεί στην

ελεύθερη αγορά. Παρά τις απελπισμένες προσπάθειες συντήρησης του

αναποτελεσματικού και κοινωνικά άδικου συστήματος, για κάθε δράση υπάρχει και

μια ανάλογη αντίδραση. Η παιδεία θα κάνει από μόνη της τις διαρθρωτικές

αλλαγές, για το καλό των περισσοτέρων.

* Ο στραγγαλισμός της ζήτησης για Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσω «numerus

clausus» στις θέσεις για ΑΕΙ/ΤΕΙ μάς οδήγησε στο παγκόσμιο ρεκόρ των Ελλήνων

φοιτητών εξωτερικού. Οι πολίτες ξέρουν καλύτερα.

* Η κρατική αγκύλωση των προσφερόμενων θέσεων για συγκεκριμένες ειδικότητες

(π.χ. Οικονομικά, Χρηματιστηριακά) οδήγησε στην άνθηση των Εργαστηρίων

Ελευθέρων Σπουδών που προσφέρουν ανάλογη γνώση. Οι πολίτες ξέρουν καλύτερα.

* Η προχειρότητα των βιβλίων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε σχέση με την

εξεταστική παράνοια του Λυκείου οδηγεί κάθε χρόνο τον τζίρο των σχολικών

βοηθημάτων σε νέο ρεκόρ. Οι εκδότες σπεύδουν να βρουν συγγραφείς που θα

προσφέρουν στα παιδιά τις γνώσεις που αδυνατεί να προμηθεύσει το σύστημα. Οι

πολίτες ξέρουν καλύτερα.

* Η… μοντέρνα γνώση υπολογιστών που προσφέρουν τα σχολεία (MS-DOS 5.0,

Windows 3.0) και η δυσκολία εκμάθησης κάνουν χιλιάδες μαθητές να στρέφονται

μανιωδώς στα ιδιωτικά κέντρα εκμάθησης Πληροφορικής. Οι πολίτες ξέρουν

καλύτερα.

* Η χαμηλή ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης οδήγησε σε μια άνευ προηγουμένου

αύξηση των αδειών λειτουργίας ιδιωτικών σχολείων. Οι πολίτες ξέρουν καλύτερα.

* Η ανυπαρξία αποτελεσματικής διδασκαλίας της διεθνούς γλώσσας έχει διογκώσει

τις ιδιωτικές δαπάνες προς τα ποιοτικά ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Κανείς δεν

περιμένει να μάθει αγγλικά στο Δημοτικό σχολείο. Οι πολίτες ξέρουν καλύτερα.

* Το πλαφόν στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων που επιχείρησε να επιβάλει η

κυβέρνηση «καταρρίφθηκε» από τα παράνομα ιδιαίτερα των 15.000 δρχ. την ώρα ­

σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία. Δυστυχώς, πάλι οι πλουσιότεροι επωφελήθηκαν

από τις άστοχες παρεμβάσεις. Οι πολίτες ξέρουν καλύτερα.

* Το τεχνητό φράγμα του ΔΙΚΑΤΣΑ παρακάμπτεται από τα «μη αναγνωρισμένα»

εκπαιδευτήρια που συνεργάζονται με σοβαρά ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια. Η εφαρμογή

της οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αναγνώριση των επαγγελματικών

δικαιωμάτων αυτών των πτυχιούχων δεν θα αργήσει, δίνοντας την απάντηση στην

κρατική ατολμία. Οι πολίτες ξέρουν καλύτερα.

Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση ιδιωτικής εταιρείας, η πλειοψηφία των Ελλήνων

πολιτών τάσσεται υπέρ της άρσης του κρατικού μονοπωλίου της Τριτοβάθμιας

Εκπαίδευσης.

Ακόμη και στη χώρα μας, που εδώ και δεκαετίες οι πολίτες της έχουν γαλουχηθεί

με τον κρατικό μύθο της «δωρεάν παιδείας», οι πολίτες ξέρουν καλύτερα. Για

πόσο ακόμη θα πληρώνουν οι Έλληνες μαθητές και οι γονείς τους την κρατική

δειλία;

Ο Γιώργος Ψαχαρόπουλος είναι βουλευτής Επικρατείας των Φιλελευθέρων.