Ο δυτικός Τύπος, αλλά και η δυτική ιστοριογραφία αναδεικνύουν κατά κανόνα μόνο

τα θετικά στοιχεία των δυτικότροπων μεταρρυθμίσεων και επιρροών στην Τουρκία.

Το ίδιο κάνει εκ πεποιθήσεως και ο τουρκικός Τύπος και η τουρκική

ιστοριογραφία. Τα πολλαπλάσια πραγματικά σημαντικά «διαφεύγουν», γιατί ούτε

βολεύουν ούτε στοιχειοθετούν την επιθυμητή εικόνα. Στο θέμα των Κούρδων και

του Κουρδικού τα πράγματα δεν είναι καθόλου διαφορετικά.

Δύο πρόσφατα γεγονότα, η «εξαφάνιση» δύο στελεχών του φιλοκουρδικού Κόμματος

της Δημοκρατίας του Λαού (HADEP) και τα όσα ήρθαν, πρόσκαιρα, στην επιφάνεια

με τον θάνατο του βουλευτή Φεβζί Σιχανλίογλου μέσα στην Εθνοσυνέλευση,

δείχνουν ανοιχτά τα δύο τουλάχιστον επίπεδα στα οποία «κινούνται» οι Κούρδοι

και το Κουρδικό μέσα στην τουρκική κοινωνία.

Συμπληρώνονται στις 15 Φεβρουαρίου δύο χρόνια από την ημέρα που συνελήφθη και

μεταφέρθηκε στην Τουρκία ο ηγέτης του Κουρδικού Εργατικού Κόμματος (ΡΚΚ)

Αμπντουλάχ Οτζαλάν. Αυτές τις ημέρες, λοιπόν, φαίνεται να αναζωπυρώνεται η

κινητικότητα των τουρκικών Αρχών Ασφαλείας σε ό,τι έχει σχέση με το Κουρδικό,

«για την πρόληψη τυχόν έκρυθμης κατάστασης».

Το φιλοκουρδικό HADEP, που κατέχει τριάντα επτά δημαρχίες στη Νοτιοανατολική

Τουρκία και εκκρεμεί στο Συνταγματικό Δικαστήριο της Τουρκίας η απόφαση για

την απαγόρευσή του, είναι στην προκειμένη περίπτωση ύποπτο υπόθαλψης έκρυθμων

καταστάσεων. Κάθε ευκαιρία για την πτόησή του είναι θεμιτή.

Δύο στελέχη του HADEP εξαφανίσθηκαν εδώ και δύο εβδομάδες. Ο πρόεδρος της

τοπικής οργάνωσης Σιλόπης, Σερντάρ Τανίς, και το μέλος του κόμματος

Εμπουμπεκίρ Ντενίζ. Οι δύο άνδρες είχαν κληθεί στο στρατόπεδο της

στρατοχωροφυλακής της κωμόπολης Σιλόπης, για να ανακριθούν, πιθανώς σχετικά με

τη δολοφονική ενέδρα εναντίον έξι αστυνομικών στο Ντιάρμπακιρ. Στην είσοδο του

στρατοπέδου εθεάθησαν τελευταία φορά. Δεκάδες μέλη του HADEP, που

διαμαρτύρονται για την εξαφάνιση, συλλαμβάνονται καθημερινά σε όλες τις πόλεις

της Τουρκίας. Την περασμένη εβδομάδα πέθανε στην Εθνοσυνέλευση, την ώρα

Γενικής Συνέλευσης και κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την τροποποίηση του

Εσωτερικού Κανονισμού του Σώματος, ο Κούρδος βουλευτής Φεβζί Σιχανλίογλου, από

γρονθοκοπήματα συναδέλφων του.

Τον Σιχανλίογλου, είπαν οι βουλευτές συνάδελφοί του, τον αποκαλούσαν «σεΐχη»

κι αυτό γιατί όλοι γνώριζαν ότι ήταν αρχηγός της φυλής των Σιχανλί, η οποία

«αριθμεί 100.000 μέλη και είχε προσφέρει είκοσι χιλιάδες πολιτοφύλακες στον

αγώνα κατά των Κούρδων ανταρτών».

Μετά την κηδεία, που έγινε στη γενέτειρα του Σιχανλίογλου, την κωμόπολη

Βιράνσεχιρ της πόλης Ούρφα (είναι η αρχαία Έδεσα), έγραφε ο τουρκικός Τύπος,

οι αρχηγοί των ισχυρών φυλών της περιοχής έκαναν «διάσκεψη κορυφής» για να

συζητήσουν την κατάσταση που είχε διαμορφωθεί μετά τον θάνατο του

Σιχανλίογλου.

Οι αρχηγοί των φυλών Νασιράν, Κουράν, Μιλί, Ποράν, Ντεβάν, Τζεμικάν, Τουρκ ,

Ντοντκάν, Καράκετσιλί, Χιντρεκάν, Μετινάν, Κεζάν, Τζουβάν, Μπεγκάρα, Μπεχιμάν,

Ουμπεγιέν, Σουρουφάν, Σεϊντάν, Αγάβαταν, Ναϊμάν, Μεντάν, Κουμλαχσάν,

Τζεμαλντινί, Μπεργκουχάνα, είκοσι πέντε μαζί με αυτή των Σιχανλί, συμμετείχαν

στη διάσκεψη κορυφής των φυλάρχων.

Πρόκειται για είκοσι πέντε φυλές μόνο στην περιοχή Βιράνσεχιρ της Ούρφας (η

Ούρφα έχει άλλες πέντε περιοχές), η οποία δεν είναι μεγάλη πόλη. Δεν

χρειάζεται πολλή προσπάθεια για να φαντασθεί κανείς τους αριθμούς των φυλών σε

άλλες πόλεις της Νοτιοανατολικής Τουρκίας: το Έλαζιγ, το Αντίγιαμαν, το

Ντιάρμπακιρ, το Μάρντιν, Σίιρτ, Χακιάρι, Βαν, Μους, Μπίγκιολ, Σίρνακ, Ίγντιρ,

Καρς, Τούντζελι, κ.λπ.

Είναι παγκοίνως γνωστό στην Τουρκία, ότι οι άνθρωποι στις περιοχές αυτές

αυτοκαθορίζονται, ως επί το πλείστον, με τη φυλετική τους ταυτότητα. Ο

δημοσιογράφος Αϊντίν Εγκίν έγραφε σε άρθρο του στην «Τζουμχουριέτ» (4/2) ότι

όταν ρωτήσει κάποιος έναν κάτοικο της Σιλόπης «είσαι Κούρδος, αδελφέ;», η

απάντηση που θα λάβει θα είναι, κατά πάσα πιθανότητα, «όχι, μπέη μου, εγώ

είμαι ­ π.χ. ­ των Μπουτζάκ», κι αυτή σε πολύ κακά τουρκικά.

Αγώνας, τρομοκρατία, εκφοβισμός από τη μια μεριά, φεουδαρχία, αγάδες,

σεΐχηδες, απουσία της έννοιας του πολίτη από την άλλη. Καταστάσεις, θεσμοί και

δομές για τις οποίες το τουρκικό κράτος κάνει «τα στραβά μάτια», ίσως γιατί

συνδέονται με τη συγκρότηση της Τουρκίας σε έθνος-κράτος.

LINKS:

* www.hadep.org.tr

* www.cumhuriyet.com

* www.kurdistan.org