Την ερχόμενη Πέμπτη, 1η Φεβρουαρίου, αναμένεται να ανακοινωθεί επισήμως η

ημερομηνία λειτουργίας του νέου αεροδρομίου της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος»,

η οποία σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές τοποθετείται περί τα τέλη Μαρτίου.

Το σύστημα Pallas του νέου αεροδρομίου δεν έχει ακόμα παραδοθεί στην Υπηρεσία

Πολιτικής Αεροπορίας. Μέσω αυτού οι συντεταγμένες μιας πτήσης εμφανίζονται

στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας

Σε ευρεία σύσκεψη που έγινε χθες στο υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών με

τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων στη λειτουργία του νέου αεροδρομίου

(ΥΠΑ, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, υπουργείο Δημόσιας Τάξης, ΕΜΥ, Κτηνιατρική

Υπηρεσία, Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας, Τελωνειακοί κ.λπ.), διαπιστώθηκε ότι τα

κυριότερα προβλήματα που εξακολουθούν να υπάρχουν σχετίζονται κυρίως με τα

συστήματα αεροναυτιλίας και τηλεπικοινωνιών. Η σύσκεψη, όπως ανακοίνωσε ο

υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Χρίστος Βερελής, θα επαναληφθεί την

ερχόμενη Πέμπτη, προκειμένου να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις.

Οι εκκρεμότητες

Ειδικότερα, όσον αφορά το κομμάτι της αεροναυτιλίας, δεν έχει ακόμα παραδοθεί

στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) το σύστημα Pallas του νέου

αεροδρομίου, μέσω του οποίου οι συντεταγμένες μιας πτήσης (ύψος αεροσκάφους,

αποστάσεις κ.λπ.) εμφανίζονται στην οθόνη των τερματικών υπολογιστών που έχουν

μπροστά τους οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.

Το Pallas (σύστημα απεικόνισης) του νέου αερολιμένα των Σπάτων, μέχρι στιγμής

δεν είναι συμβατό με το αντίστοιχο σύστημα που διαθέτει η ΥΠΑ (με ευθύνη των

κατασκευαστών του αεροδρομίου είχε συμφωνηθεί να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του

περασμένου Δεκεμβρίου και να παραδοθεί αμέσως στους ελεγκτές εναέριας

κυκλοφορίας για δοκιμαστική λειτουργία).

Η εταιρεία AIRSYS ΑΤΜ που έχει αναλάβει το συγκεκριμένο έργο δεν το έχει ακόμα

ολοκληρώσει και όπως αναφέρουν πηγές της εταιρείας τού Διεθνούς Αερολιμένα

Αθηνών (ΔΑΑ) αυτό δεν πρόκειται να συμβεί πριν από τις 26 Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, για τις δοκιμές του συστήματος

Pallas απαιτείται τυπικά χρόνος 72 ωρών (3 μέρες). Ωστόσο, επισημαίνουν, «σε

ένα καινούργιο διεθνές αεροδρόμιο με αυξημένη αεροπορική κίνηση, τα τεστ θα

πρέπει να διαρκούν περισσότερο, όχι μόνο για την καλύτερη εξοικείωση των

ελεγκτών, αλλά και για τη διόρθωση τυχόν τεχνικών προβλημάτων που θα

παρουσιαστούν».

Επιπλέον 48 δισ.

Υπενθυμίζεται ότι το κόστος ολόκληρου του συστήματος αεροναυτιλίας του νέου

αεροδρομίου έχει φτάσει στο ποσό των 100 δισ. δρχ., ξεπερνώντας τον αρχικό

προϋπολογισμό κατά 48 δισ. δρχ. Για την καταβολή του επιπλέον ποσού των 48

δισ. δρχ. η ΥΠΑ και η εταιρεία του ΔΑΑ, εδώ και πολύ καιρό, έχουν προσφύγει

στη Διαιτησία. Η ΥΠΑ θεωρεί ότι το συγκεκριμένο ποσό πρέπει να καταβληθεί από

την εταιρεία του ΔΑΑ. Αντίθετα, η άλλη πλευρά υποστηρίζει ότι τα 48 δισ. δρχ.

πρέπει να καταβληθούν από την ΥΠΑ που ζήτησε την εγκατάσταση πρόσθετων

μηχανημάτων αεροναυτιλίας.

Ωστόσο, και οι δύο πλευρές ξεκαθάριζαν χτες ότι πρόκειται για μια οικονομική

διαφορά η οποία όμως δεν επηρεάζει τις δοκιμές των συστημάτων αεροναυτιλίας

και τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου. Άλλωστε, πρόσθεταν, δεν ήταν το μόνο

θέμα για το οποίο οι δύο πλευρές κατέφυγαν στη Διαιτησία.

Οι τηλεπικοινωνίες

Στο μεταξύ, εκκρεμότητες υπάρχουν και στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, καθώς

δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα τα back up συστήματα του τηλεπικοινωνιακού δικτύου

του νέου αεροδρομίου. Συγκεκριμένα, δεν έχει ολοκληρωθεί η λειτουργία του

δικτύου οπτικών ινών που είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του νέου

αερολιμένα.

Στα «αγκάθια» για την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου περιλαμβάνεται

και το θέμα της εκπαίδευσης του προσωπικού που είναι αρμόδιο για τη διαχείριση

των περιστατικών εκτάκτου ανάγκης (υπάλληλοι αεροδρομίου, ΕΚΑΒ, Πυροσβεστικής

Υπηρεσίας κ.λπ.). Σε πρόσφατες ασκήσεις που έγιναν στο νέο αεροδρόμιο μόνο το

προσωπικό της Ολυμπιακής Αεροπορίας έδειξε υψηλό επίπεδο ετοιμότητας (λόγω εμπειρίας).