Εκτός από τη Nike η συμφωνία με την Vodafone θα αποφέρει στην Μάντσεστερ

κέρδη 10,5 εκατ. δολαρίων

Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η πιο εύρωστη ποδοσφαιρική εταιρεία στον κόσμο, θα

γίνει ακόμη πλουσιότερη στο άμεσο μέλλον με τη νέα συμφωνία – μαμούθ που

υπέγραψε πρόσφατα με τη Nike, την υπερδύναμη στον χώρο των αθλητικών ειδών

ένδυσης και υπόδησης.

Η αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία συμφώνησε να κατασκευάζει την στολή των

ποδοσφαιριστών της Γιουνάιτεντ και να προμηθεύει την ομάδα και τα εμπορικά

καταστήματά της με αθλητικό υλικό, από τον Αύγουστο του 2002 και για τα

επόμενα 13 χρόνια έως το 2015. Η συμφωνία αυτή θα αποφέρει στους «Μπέμπηδες»

432,3 εκατομμύρια δολάρια ­ εφόσον εξαντληθεί η προβλεπόμενη από τη σύμβαση

χρονική διάρκειά της ­ και πρόκειται για την πιο ακριβή χορηγία στην ιστορία

του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου.

Το ποσό είναι πραγματικά ασύλληπτο, για πάνω από 185 δισ. δραχμές μιλάμε (!),

όχι μόνο για τα δεδομένα του «φτωχού» ελληνικού ποδοσφαίρου, αλλά και για τις

χώρες που θεωρούνται εξαιρετικά προηγμένες στο άθλημα αυτό, ακόμη και για την

ίδια την Πρέμιερ Λιγκ. Η συμφωνία με τη Nike εξασφαλίζει στη Μάντσεστερ

Γιουνάιτεντ έσοδα 33 εκατ. δολαρίων τη σεζόν, κατά μέσον όρο, και μάλιστα για

έναν τόσο μεγάλο χρονικό ορίζοντα, χωρίς να τίθενται σε κίνδυνο τα ποσά αυτά,

αντιθέτως με ό,τι συνήθως ισχύει για όλες τις άλλες πηγές εσόδων των ομάδων σε

όλο τον κόσμο. Αυτά τα 14 και πλέον δισ. δραχμές θα μπαίνουν κάθε χρόνο στα

ταμεία της ομάδας και θα της επιτρέψουν, βέβαια, να αποκτήσει και να πληρώσει

όποιον αστέρα του παγκοσμίου φουτμπόλ θελήσει να φέρει στο Ολντ Τράφορντ η

διοίκηση ή η τεχνική ηγεσία της.

Τρεις φορές επάνω

Η συμφωνία Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ – Nike αξίζει πάνω από τρεις φορές

περισσότερο από την προηγούμενη χορηγία – ρεκόρ στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, την

οποία είχε επιτύχει και πάλι η Γιουνάιτεντ, τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν

έπεισε την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Vodafone να της καταβάλει 42 εκατ.

δολάρια (18 δισ. δραχμές) μέσα στα προσεχή τέσσερα χρόνια (10,5 εκατ. δολάρια

τον χρόνο) για να διαφημίζει τη φίρμα της στις φανέλες των «Μπέμπηδων».

Για τις ελληνικές ομάδες, ακόμη και τις πιο «εμπορικές», τα ποσά αυτά είναι

πέρα από κάθε φαντασία. Ιδού μια απλή σύγκριση με τις τρεις ομάδες μας που

έχουν συμμετάσχει στο Τσάμπιονς Λιγκ. Ο Ολυμπιακός εισπράττει 250 εκατ.

δραχμές ετησίως από την Umbro, η οποία «ντύνει» τους παίκτες του και τον

προμηθεύει με αθλητικό υλικό, ο Παναθηναϊκός 150 εκατ. δραχμές τον χρόνο από

την Adidas και η ΑΕΚ 100 εκατ. δραχμές ετησίως από τη Nike, την εταιρεία που

υπέγραψε αυτή τη συμφωνία – μαμούθ με τη Γιουνάιτεντ.

Η Umbro, η εταιρεία αθλητικών ειδών που συνεργάζεται φέτος με τον Ολυμπιακό,

είναι εκείνη που θα εξακολουθήσει να «ντύνει» τη Γιουνάιτεντ έως τον Αύγουστο

του 2002, δηλαδή ώσπου να τεθεί σε ισχύ η νέα συμφωνία των «Μπέμπηδων» με τη

Nike. Στην Αγγλία, μάλιστα, κυκλοφόρησε η φήμη ότι η Umbro θα προσφύγει στη

Δικαιοσύνη, επειδή η σύμβασή της με τη Γιουνάιτεντ, που λήγει το 2002,

προβλέπει μονομερές δικαίωμα της εταιρείας αθλητικών ειδών για ανανέωσή της. Η

επίσημη θέση της εταιρείας, όμως, είναι ότι ­ παρότι οι πωλήσεις της αυξήθηκαν

σημαντικά χάρη στους οπαδούς της Γιουνάιτεντ ­ δεν θα διεκδικήσει την

κατάργηση του συμβολαίου της ομάδας με τη Nike και θα τιμήσει τη συνεργασία

της με τη Γιουνάιτεντ μέχρι την τελευταία ημέρα. Η ανεπίσημη θέση της Umbro

είναι ότι αυτή η εξέλιξη τη βολεύει, καθώς θέλει να αποδεσμευτεί από τη

Γιουνάιτεντ, επειδή έχει σκοπό να δραστηριοποιηθεί σε εντελώς άλλους χώρους.

18 δισ. ετησίως

Μπέκαμ – Σέριγχαμ. Οι νέες συμφωνίες της Μάντσεστερ επιρεάζουν θετικά και τις

αμοιβές των μεγάλων άσων της

Όταν θα αρχίσει η εφαρμογή της σύμβασης της Γιουνάιτεντ με τη Nike, τον

Αύγουστο του 2002, η ομάδα θα εισπράξει 190,4 εκατ. δολάρια για τα πρώτα έξι

χρόνια της συμφωνίας, δηλαδή 31,7 εκατ. δολάρια τον χρόνο. Αν σε αυτό το ποσό

προσθέσουμε τα 10,5 εκατ. δολάρια της Vodafone, έχουμε ένα άθροισμα 42,2 εκατ.

δολαρίων (πάνω από 18 δισ. δραχμές) ετησίων εσόδων της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ

μόνο από τις χορηγίες που αφορούν την αθλητική περιβολή των παικτών της.

Σκεφθείτε ότι ο προϋπολογισμός της ΠΑΕ Ολυμπιακός για το 2000-2001 δεν ξεπερνά

τα 15 δισεκατομμύρια δραχμές, της ΠΑΕ Παναθηναϊκός τα 12 δισεκατομμύρια και

της ΠΑΕ ΑΕΚ τα 8 δισεκατομμύρια δραχμές. Άλλωστε και οι μισοί από τους 20

συλλόγους της Πρέμιερ Λιγκ δήλωσαν για το 1999 συνολικά έσοδα που δεν

ξεπερνούν τα 43 εκατ. δολάρια, δηλαδή ­ περίπου ­ τις εισπράξεις της

Γιουνάιτεντ μόνο από τις χορηγίες της φανέλας!

Ένα σημαντικό ερώτημα είναι, βέβαια, τι θα κερδίσει η Nike, καταβάλλοντας

ένα…τσουβάλι δισεκατομμύρια στη Γιουνάιτεντ. Σύμφωνα με τη σύμβαση που

υπογράφηκε η Nike δεν θα είναι μόνο επίσημος χορηγός και προμηθευτής αθλητικού

υλικού των «Μπέμπηδων», αλλά και συνεταίρος της ομάδας στα ανά τον κόσμο

καταστήματα που διαθέτει, με πολυπληθή πελατεία, μάλιστα, χάρη στα εκατομμύρια

των φανατικών οπαδών της. Η Γιουνάιτεντ έχει ανοίξει εμπορικά καταστήματα

πώλησης διαφόρων ειδών με τη φίρμα της στην Κίνα, στο Ντουμπάι, στο Κουβέιτ,

στη Σιγκαπούρη, στην Κουάλα Λουμπούρ και στο Δουβλίνο, ενώ σύντομα θα

λειτουργήσει κατάστημά της στο Κέιπ Τάουν. Από τον Αύγουστο του 2002 η Nike θα

κατέχει το 50% της θυγατρικής εταιρείας της Γιουνάιτεντ, η οποία θα

εκμεταλλεύεται αυτά τα καταστήματα και γενικότερα τις πωλήσεις ειδών με τη

φίρμα της ομάδας και μάλιστα, θα μοιράζεται με τους «Μπέμπηδες» τα έσοδα από

αυτές τις δραστηριότητες και θα ορίσει τον πρόεδρο της εταιρείας και τα μισά

από τα μέλη του Δ.Σ. Για τη χρήση που έληξε στις 31 του περασμένου Ιουλίου, τα

έσοδα της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ από αυτές τις δραστηριότητες ανήλθαν σε 28,7

εκατομμύρια δολάρια. Η νέα εταιρεία θα δραστηριοποιηθεί, επίσης, στην

κατασκευή και πώληση χλοοτάπητα για ποδοσφαιρικά γήπεδα.

Η σύμβαση της Nike με τη Γιουνάιτεντ αφήνει στην εταιρεία αθλητικών ειδών το

δικαίωμα να λύσει μονομερώς τη συμφωνία, αν το επιθυμεί, τον Ιούλιο του 2008.

Επίσης, προβλέπεται ότι είναι δυνατόν να μειωθούν τα ανταλλάγματα που θα

καταβάλλει στην ομάδα, αν η Γιουνάιτεντ δεν τερματίσει σε μία θέση πάνω από τη

μέση του βαθμολογικού πίνακα της Πρέμιερ Λιγκ ή αν δεν κερδίσει τη συμμετοχή

της σε ευρωπαϊκή διοργάνωση, κάποια από τις προσεχείς περιόδους. Πράγμα,

μάλλον, απίθανο ιδιαίτερα μετά τη συγκεκριμένη συμφωνία, που δίνει στον

ιστορικό αγγλικό σύλλογο ακόμη μεγαλύτερες οικονομικές δυνατότητες για την

απόκτηση των, πλέον, ταλαντούχων ποδοσφαιριστών από όλο τον κόσμο.